Hejsan!
Jag hade tänkt skaffa mig en tvättmaskin med inbyggd torktumlare och har siktat in mig på den här:
http://www.lg.com/se/tvattmaskiner/lg-FH2U2HDM1N
Dock hittade jag ingen information om kapslingsklassen på den, så jag kontaktade både chatt-supporten och vanliga telefonsupporten, men de visste inte ens vad jag pratade om
Ska jag då utgå från att den är lägre än IPX4?
Maskinen skall stå precis bredvid badkaret, men dushen till badkaret är på väggen. Det kommer att finnas ett dushdraperi emellan.
Jag har ritat en enkel skiss på hur mitt badrum ser ut. Om man utgår från den, står då maskinen i zon 1 eller 2?
All hjälp och alla tips mottages varmt då jag vill att resultatet skall blir så bra och säkert som möjligt!
Jag hade tänkt skaffa mig en tvättmaskin med inbyggd torktumlare och har siktat in mig på den här:
http://www.lg.com/se/tvattmaskiner/lg-FH2U2HDM1N
Dock hittade jag ingen information om kapslingsklassen på den, så jag kontaktade både chatt-supporten och vanliga telefonsupporten, men de visste inte ens vad jag pratade om
Maskinen skall stå precis bredvid badkaret, men dushen till badkaret är på väggen. Det kommer att finnas ett dushdraperi emellan.
Jag har ritat en enkel skiss på hur mitt badrum ser ut. Om man utgår från den, står då maskinen i zon 1 eller 2?
All hjälp och alla tips mottages varmt då jag vill att resultatet skall blir så bra och säkert som möjligt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
du kan nog utgå ifrån att den klarar att stå i ett badrum. Det skulle nog vara självmord deluxe att göra tvättmaskiner som måste stå i torra utrymmen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
ja fast du har väl inte köpt en maskin utomlands?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Njaaa... Jag skulle snarare säga att den troligen inte håller IPX4. Det betyder att den får stå i badrum, men inte så nära badkar eller dusch. Den hamnar i zon 2. Gränsen är minst 120cm från dusch och minst 60 cm från badkarskant. Uatnför det avståndet behöver den inte ha någon speciell kappslingsklass.
Jag tror att det är en regel som det ofta tummas på, det riktigt viktiga är att du får inte ha ett vägguttag närmare dusch eller badkar än så.
Ett sätt att göra det mera godkänt vore om du kunde ha en glasvägg istället för draperi, men då skulle du behöva ha det en bit runt hörnet på badkaret också, för att få det helt OK.
Jag tror att det är en regel som det ofta tummas på, det riktigt viktiga är att du får inte ha ett vägguttag närmare dusch eller badkar än så.
Ett sätt att göra det mera godkänt vore om du kunde ha en glasvägg istället för draperi, men då skulle du behöva ha det en bit runt hörnet på badkaret också, för att få det helt OK.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Tror att det finns lite varierande benämningar här. Zon 1 är området direkt ovanför badkaret, enl. de vanligaste defenitionerna. I zon 2 får vissa typer av apparater som håller Ipx4 finnas. men ex. vägguttag får inte finnas varken i zon 1 eller zon 2, oavsett vilken klass det håller.Kane skrev:
Jag skulle inte ställa en maskin där utan att ha en fast duschvägg. Du kommer också behöva byta anslutningskabeln till maskinen för att nå eluttaget utan att använda skarvsladd (som är big no-no i detta fall).
Är detta relaterat till din andra fråga om jordfelsbrytare? I så fall får du inte ha ett vägguttag i badrummet alls om det inte är skyddat av jordfelsbrytare, det är helfel och något som jag tycker du ska fixa direkt. Att installera en jordfelsbrytare i centralen som täcker minst badrummet (men gärna hela bostaden) är inte särskilt dyrt men en betydande höjning av elsäkerheten.
Är detta relaterat till din andra fråga om jordfelsbrytare? I så fall får du inte ha ett vägguttag i badrummet alls om det inte är skyddat av jordfelsbrytare, det är helfel och något som jag tycker du ska fixa direkt. Att installera en jordfelsbrytare i centralen som täcker minst badrummet (men gärna hela bostaden) är inte särskilt dyrt men en betydande höjning av elsäkerheten.
Nej, det är inte en bra idé. Apparater som drar mycket ström, som t.ex. en tvättmaskin, ska anslutas direkt i ett vägguttag eller fast i kopplingsdosa. I ditt fall är det kanske bättre att den ansluts fast i en kopplingsdosa om du ska placera den där du tänkt dig. Jag skulle fortfarande inte ställa den där utan att ha en fast duschvägg men det är inget som är omöjligt att få dit.
Se svaren i den andra tråden ang jordfelsbrytare. När du ändå tar in en elektriker för att ordna med jordfelsbrytaren kan denne också fixa en kopplingsdosa eller ett lämpligt placerat uttag åt dig och ge dig råd om tvättmaskinens placering.
Se svaren i den andra tråden ang jordfelsbrytare. När du ändå tar in en elektriker för att ordna med jordfelsbrytaren kan denne också fixa en kopplingsdosa eller ett lämpligt placerat uttag åt dig och ge dig råd om tvättmaskinens placering.
Klicka här för att svara