2 894 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Tvättfat på skiva ovan tvättmaskin?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
För att vinna utrymme i badrum, fritidshus behöver vi "bli av med" tvättmaskinen. Den är ju så pass besvärlig då den är stor och helst vill stå på golvet
Jag har sett lite bilder på tvättmaskin under bänkskiva, på vilken man har löst ett tvättfat/tvättställ. Men hittar väldigt lite information om material eller vilka höjder man lyckas komma ner i. Det är ju bygghöjden som blir utmaningen här. Hjälp mig gärna resonera, tipsa!
Detta givet att det finns delar för lågbyggande avlopp, alltså typ helst en avloppskoppling från handfat som inte innehåller något vattenlås, utan att vattenlåset placeras bakom på vägg istället? Existerar detta? Är det görbart?
Jag har sett lite bilder på tvättmaskin under bänkskiva, på vilken man har löst ett tvättfat/tvättställ. Men hittar väldigt lite information om material eller vilka höjder man lyckas komma ner i. Det är ju bygghöjden som blir utmaningen här. Hjälp mig gärna resonera, tipsa!
- En normal TM är ca 850 mm hög
- Passmån och utrymme för lågbyggande avlopp? 70 mm
- Bänkskiva 30mm
- Tvättfat höjd? 100 mm
Detta givet att det finns delar för lågbyggande avlopp, alltså typ helst en avloppskoppling från handfat som inte innehåller något vattenlås, utan att vattenlåset placeras bakom på vägg istället? Existerar detta? Är det görbart?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Användning som "normalt" på toalett/badrum. I huvudsak tvättar man händerna efter toalettbesök. Det kommer finnas dusch i samma utrymme, så det är ju inte att tvätta kroppen så att säga. (Jag har hört någon historia om att den gamla standardhöjden 850mm kom sig av att vanligt folk skulle kunna tvätta fötterna i tvättfatet, men det låter mer som en skröna...eller?)T topmount skrev:
För egen del känns 900-950 mm ovan golv bekvämt (jag är 183 cm). Upp och över 1000 mm så kommer man ju att lyfta upp händerna en aning, mera böjda armar när man tvättar av sig.
Klicka här för att svara