Planerar att montera en bänkskiva ovanför TM+TT med mått 130x61 cm i vårt badrum. IKEA har laminatskivor på antingen 28 mm eller 38 mm som är aktuella. Skivan skulle i så fall fästas med vinkelbeslag i högerkant och sedan med tre L-konsoller (40 cm djup) i bakkant.

Det är gipsväggar i badrummet där jag tänkt montera konsollerna - borde man ha typ plywood mellan gipsvägg och konsoll för att fördela trycket mot väggen?

Skruvhålen blir i det som verkar kallas våtzon 2. Behöver man tänka på att täta skruvhålen med t ex silikon?

Med tanke på att skivan bara är fäst i väggen på ena sidan - behöver jag sannolikt ett ben på vänsterkanten, eller räcker det om den yttersta konsollen sitter t ex 10 cm från skivans slut?

Jag har redan köpt L-konsoller med 40 cm djup. Vore det mer klokt att välja en L-konsoll med större djup (55 cm djup) så att skivans överhäng blir mindre?

IKEA säger att överhänget får vara max 25 cm utan ben oavsett om laminatskivans tjocklek är 28 eller 38 mm - är det rimligt att deras "styrka" är densamma?

BirgitS
I och med att det är ett badrum gäller enligt branschreglerna att alla väggar ska vara helt täta mot vatten. Det står också att alla infästningar måste göras i något rejält och stabilt t.ex. träregel, konstruktionsplywood eller betong, alltså inte bara i gipsskivor. Detta t.ex. för att det inte går att proppa igen ett hål i en gipsskiva med silikon eftersom silikonet kommer att ramla ut bakom gipsskivan innan hålet är helt fyllt.

• Gilla
AndyPandyJ
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I och med att det är ett badrum gäller enligt branschreglerna att alla väggar ska vara helt täta mot vatten. Det står också att alla infästningar måste göras i något rejält och stabilt t.ex. träregel, konstruktionsplywood eller betong, alltså inte bara i gipsskivor. Detta t.ex. för att det inte går att proppa igen ett hål i en gipsskiva med silikon eftersom silikonet kommer att ramla ut bakom gipsskivan innan hålet är helt fyllt.
Jag ska absolut fästa konsolerna i reglar bakom gipsskivan! Hade inte vågat hänga upp i bara gips 😬

Vad menar du i praktiken med första raden? Man måste ju kunna hänga upp vägghängda skåp - frågan är bara om det då räcker att trycka in lite silikon i borrhålet mot gipsskivan och regeln.

BirgitS
  • Gilla
AndyPandyJ
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.