Hej

Vi vill måla putsen, den är lite grå dassig och smutsig.

Kan man själv avgöra vilken färg som använts tidigare? För man ska väl måla med samma.

Finns det något giftfritt medel utan massa skit i som man kan tvätta med? Jag vet ju att det finns målartvätt. Men hade velat ha något utan kemikalier och skadliga ämnen.
Tex såpa

Om man tvättar fasaden, hur länge ska den stå innan man kan måla?

N
Man brukar oftast tvätta putsade fasader med högtryckstvätt, och gärna med varmvatten, men är inget måste. Inga kemikalier och såpa ska du använda. Du bör måla med likadan färg som det är nu, förhoppningsvis kalkfärg. Det bör du ta reda på innan målning.

N neo11 skrev:
Man brukar oftast tvätta putsade fasader med högtryckstvätt, och gärna med varmvatten, men är inget måste. Inga kemikalier och såpa ska du använda. Du bör måla med likadan färg som det är nu, förhoppningsvis kalkfärg. Det bör du ta reda på innan målning.
Jag som alltid hört, inte högtryckstvätt på fasader. Men gäller kanske bara trä.

Hur avgör jag vad det är för färg?

Högtryckstvätt fungerar till många fasadtyper, konsten är att använda den på rätt sätt. Och storlek (tryck) och vattenmängd som tvätten har påverkar också.
Mera avancerade tvättar använder större vattenmängd och tryck som gör att du inte behöver hålla munstycket så nära det som ska tvättas. Med mindre vattenmängd är risken att du håller munstycket för nära.

N
Ja, tvättar man med högtryck på trä så måste det ju helst torka i några månader.
Puts med kalkfärg mår bara bra av vatten, och kalkfärg ska ju förvattnas. Så då behöver du inte vänta alls =).
Är svårt att svara på vad har för färg, utan bilder kan jag inte gissa alls.
Men sprutar du vatten på fasaden och glansen försvinner nästan direkt är det nog kalk eller en bra silikat, diffisionsöppen.
Glänser det länge är det nog plast eller nån silikonherts, EJ diffisionsöppen.
Drar man på plastfärger dödar man ju putsen, den kan inte andas längre. Men är det redan plastfärg på, så spelar det ju ingen roll.Såna färger är ju dock bra på betongsocklar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.