9 441 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
Tvångsanslutning till fiber okej enligt domstolen
Nja, men tycker du verkligen inte att ägare av en villa själv ska få välja? Det finns alternativ i dag som är full goda som t ex 4G och kommande 5G. Mer än väl för en vanlig konsument som ej laddar ner eller spelar.S SueCia skrev:För att jag är trött på vrångskallar som bromsar utvecklingen.
Låt säga att du har ett område på 10 hus, bara 3 är intresserade av fiber och 7 är bakåtsträvare. Då är det inte ekonomiskt försvarbart att bygga fiber för bara 3 kunder.
Så dessa 3 ska alltså inte kunna uppgradera sina hus till dagens standard pga. 7 bakåtsträvare.
Om staten nu ska bestämma att alla skal ha fiber så får det ju vara en helt gratis installation. Många pensionärer har ej dessa pengar som det kostar, även om det är subventionerat. Lite väl magstarkt att tvingas betala 10-20 000:- för en installation som dom ej kommer bruks eller ha råd med.
4G och 5G är inte på något sätt jämförbara med fiber, och skillnaden kommer att bli ännu större ju fler som använder de trådlösa alternativen. Däremot håller jag med dig om att installationen nog borde vara "gratis" som du kallar det, eller med andra ord skattefinansierad.G Ganescha skrev:Nja, men tycker du verkligen inte att ägare av en villa själv ska få välja? Det finns alternativ i dag som är full goda som t ex 4G och kommande 5G. Mer än väl för en vanlig konsument som ej laddar ner eller spelar.
Om staten nu ska bestämma att alla skal ha fiber så får det ju vara en helt gratis installation. Många pensionärer har ej dessa pengar som det kostar, även om det är subventionerat. Lite väl magstarkt att tvingas betala 10-20 000:- för en installation som dom ej kommer bruks eller ha råd med.
Jag förstår vad du menar men nog är det en generationsfråga. Mång äldre kan idag ej flytta till mindre av olika anledningar och får snällt bo kvar i huset. Då det redan är väldigt knapert ekonomiskt så är det banne mig inte rätt att tvinga på något som dom ej kan betala eller kommer att bruka.M MartinP666 skrev:
De trådlösa alternativen är full gott för äldre personer som ej använder det mer än betala räkningar och läsa Aftonbladet.
Vill staten att ALLA ska ha indragen fiber så ska det vara helt gratis med en installation!
Jag har själv varit aktiv i en fiberförening och många (äldre) brukar ha inställningen att dom inte behöver fiber. Men räknar man på kostnaden för den TV, Telefon och ADSL de flesta har i dag så är det oftast minst 2-300:- billigare per månad med fiber och motsvarande tjänster.
Så den pedagogiska utmaningen är inte att försöka övertyga alla om att dom behöver minst 100Gb/s, utan att det är en investering som i praktiken betalar sig själv på några få år.
Så den pedagogiska utmaningen är inte att försöka övertyga alla om att dom behöver minst 100Gb/s, utan att det är en investering som i praktiken betalar sig själv på några få år.
Kan ju bara flika in att som arbetande på sjukhus träffar jag väldigt många äldre och det blir allt vanligare att de har en surfplatta med sig och tittar på t.ex. svtplay. Även om fiber kanske inte behövs för svtplay idag så finns det precis som useless säger, flera områden som man historiskt sett inte förknippat med internet (tv och telefoni).
Lägg därtill att det snart blir standard med 4k på TV-apparater och att streamingtjänster (t.ex. svtplay) så småningom kommer följa efter. Då jävlar blir det dyrt med mobilt bredband.
Så även gamlingar får ett ökat behov av en bra och stabil uppkoppling. Själv sitter jag här med mitt mobila bredband och svär över att det regnar och blåser så mycket ute, jag inbillar mig i alla fall att det är anledningen till att jag knappt kan göra mina skoluppgifter online idag.
Lägg därtill att det snart blir standard med 4k på TV-apparater och att streamingtjänster (t.ex. svtplay) så småningom kommer följa efter. Då jävlar blir det dyrt med mobilt bredband.
Så även gamlingar får ett ökat behov av en bra och stabil uppkoppling. Själv sitter jag här med mitt mobila bredband och svär över att det regnar och blåser så mycket ute, jag inbillar mig i alla fall att det är anledningen till att jag knappt kan göra mina skoluppgifter online idag.
Nu tror jag vi blandar två olika områden, det ena gäller en gemensamhetsanläggning som domstolutslaget gäller där föreningen och några av dess medlemmar har haft olika bild av vad som ingår inom ramen för föreningens ramar och sedan har vi detta med bredband till alla. Gemensamhetsdelen är utifrån ett reglerat gemensamt ägande, vad som faller under gemensamhetsanläggning och dess kollektiva ansvar och dess stadgar.
Sedan har vi bredband "till alla" som säger att alla ska kunna få en anslutning, dvs här råder valfrihet precis som det gäller för övriga enskilda fastighetsägare att kunna välja. Man kan då lösa det med olika teknik där det idag är fiber, mobilt, etc. Även olika föreningsformer kan tillämpa valfrihet om man önskar det.
Redan idag finns säkert (säger så då jag inte läst senaste statistiken) mera än 80% av landets hushåll inom områden med fibernät eller under pågående utrullning, gäller då landsbyggd.
När det gäller tätorter så har väl de flesta idag fibernät mera eller mindre utbyggt, så det är efteranslutning som återstår.
Sedan har vi bredband "till alla" som säger att alla ska kunna få en anslutning, dvs här råder valfrihet precis som det gäller för övriga enskilda fastighetsägare att kunna välja. Man kan då lösa det med olika teknik där det idag är fiber, mobilt, etc. Även olika föreningsformer kan tillämpa valfrihet om man önskar det.
Redan idag finns säkert (säger så då jag inte läst senaste statistiken) mera än 80% av landets hushåll inom områden med fibernät eller under pågående utrullning, gäller då landsbyggd.
När det gäller tätorter så har väl de flesta idag fibernät mera eller mindre utbyggt, så det är efteranslutning som återstår.
Det är nog ingen som inte förstått att det är två olika saker som diskuteras, men det var en debattör som skrev att han tyckte att det borde gälla för alla, inte bara gemensamhetsanläggningar.A AndersS skrev:Nu tror jag vi blandar två olika områden, det ena gäller en gemensamhetsanläggning som domstolutslaget gäller där föreningen och några av dess medlemmar har haft olika bild av vad som ingår inom ramen för föreningens ramar och sedan har vi detta med bredband till alla. Gemensamhetsdelen är utifrån ett reglerat gemensamt ägande, vad som faller under gemensamhetsanläggning och dess kollektiva ansvar och dess stadgar.
Det är ju en gång fastslaget av "statsmakten" att utrullning av bredband ska göras utifrån "marknadskrafterna", med övervakning av PTS och inga krav på anslutning. Så att nu när så många redan har skaffat sig bredband, via fiber och/eller mobilt, eller har möjlighet att skaffa sig det utifrån utbyggda fibernät är väl den frågan överspelad. Vi lägger nu samhällsföreningar, gemensattshetsföreningar, etc åt sidan som eget området utifrån dess stadgar där det bevisligen kan finnas ett krav på anslutning.
Lite synd bara att samhället lägger så stora resurser på attbygga upp privatamonopol. Då är ju en sådanhär förening ett klart bättre alternativ.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Tyvärr så är det kabelfirmorna som avgör när de tycker att det är ekonomiskt överkomligt att dra in fiber i ett område.S SueCia skrev:
På landet är det ganska billigt, ingen asfalt som skall fräsas upp och fyllas igen. Bara en plog eller fräs, pang rakt på.
I tätort är det betydligt svårare/dyrare, på min gata med 25 villor var det 200 meter asfalterad trottoar som försiktigt skulle grävas upp. I trottoaren ligger sedan tidigare, äldre kablar (bl.a. annan leverantörs optokablar). Sen skulle gatan fräsas upp på 5 ställen, för att ansluta husen på andra sidan gatan. Kostnaden att gräva upp hela trottoaren vill jag inte tänka på, det räckte nämligen inte med ett smalt spår, utan hela trottoaren togs bort.
Så det är inte bara vrångskallarna som är problemet, på min dotters gata (15 hus), ville den lokala optoleverantören att minst 5 villor skulle ansluta sig. Men det vara bara 3 som ville. Jag gick därför runt 2 gånger med listor och argument och fick därigenom med 3 stycken till, varvid vi blev tillräckligt många.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Inte säker på att jag uppfattat dig helt rätt men tråden är ju kommentarer till artikeln. Den handlar om en dom att fiber kan anses som väsentligt behov för en fastighet vid inrättande av gemensamhetsanläggning. Bl.a. med med hänsyn till regeringens bredbandsstrategi.A AndersS skrev:
Bredbandsstrategin har bl.a. som mål att 98 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till 1 Gbit/s år 2025. Och där är vi väl inte än - gissar jag.
Jag syftade på att en del är nöjda med mobilt bredband som är en teknik för att skaffa sig bredband där fiber är en annan teknisk lösning.C claesborjesson skrev:
Förtydligande, mitt inlägg var utifrån att i inläggen har det också diskuterats och blandats gälllande vanliga fristående fastigheter utan kopplingen till förening eller anslutning till gemensamhetsanläggning.H Huruvida skrev:Inte säker på att jag uppfattat dig helt rätt men tråden är ju kommentarer till artikeln. Den handlar om en dom att fiber kan anses som väsentligt behov för en fastighet vid inrättande av gemensamhetsanläggning. Bl.a. med med hänsyn till regeringens bredbandsstrategi.
Bredbandsstrategin har bl.a. som mål att 98 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till 1 Gbit/s år 2025. Och där är vi väl inte än - gissar jag.
Förstår nog inte riktigt frågan gällande bredbandsstrategin 2025, då man först behöver uppfylla anslutningsmöjligheterna för bredband 2019 och få med bebyggelsen utanför tätort.
Har man fiberanslutning eller möjlighet att få det redan idag skulle man redan nu relativt enkelt kunna uppgradera gamla switchar/kundplacerad utrustning till 1Gbit/s som "klockhastighet" på fastighetsanslutningen. Alla nyinstallationer har gjorts med det sedan några år tillbaka.
Men i praktiken om man har 100Mbit/s eller 1Gbit/s accesshastighet på fastighetsanslutningen har för oss privatpersoner inte så stor betydelse då det inte är där vi kommer att ha flaskhalsen framöver, utan den finns på andra platser i nätstrukturen och när vi även hamnar på den IP-baserade nivån.
Redigerat:
Det där med efteranslutningspriset varierar helt säkert. Jag har efteranslutit två hus några år efter att näten byggts.
Landstället till ett kommunalägt landsortsnätverk (delvis EU-finaniserat): Betalade standardpriset för all nyanslutning.
Villa i Stockholmsförort till företagsägt nätverk: Samma som ovan.
Landstället till ett kommunalägt landsortsnätverk (delvis EU-finaniserat): Betalade standardpriset för all nyanslutning.
Villa i Stockholmsförort till företagsägt nätverk: Samma som ovan.