17 622 läst ·
175 svar
18k läst
175 svar
Tvångsanslutning till bredband vid nyproduktion
ROT får man som redan skrivits endast på arbetskostnaden för grävjobbet på egen tomt. Det handlar om några hundralappar.Nerre skrev:Jo men det är ju ändå angivet som ett kampanjpris.
Men sen kan ju som sagt var ROT inverka också, ROT får man väl inte dra vid nybyggen, så det är bara de med befintlig bebyggelse som kan utnyttja ROT. Om vi säger att halva kostnaden är arbetskostnad så får de dra av halva den, baserat på 24000 så skulle de då få dra av 6000, d.v.s. priset efter rot blir 18000 Det är väldigt nära de där ordinarie 19900 som anges.
Det beror väl helt på hur de gräver?
Gräver man med maskin tar det väl 5 minuter och maskinkostnaden är det stora (och den får man inte ROT för).
Men om de handgräver så tar det längre tid, och det är ingen maskinkostnad utan allt är arbetskostnad som man får dra av hälften av. Och visst räknas även borra in i husväggen och dra slang och skruva kabelskydd som arbetskostnad som man kan dra ROT på? (De arbetsmomenten finns ju i princip alltid för befintliga hus.)
800 spänn maskin + 200 spänn arbetskostnad = 1000 spänn där man får dra av 100, kostnad för kunden 900
800 spänn arbetskostnad = 800 spänn där man får dra av 400, kostnad för kunden 400
Gräver man med maskin tar det väl 5 minuter och maskinkostnaden är det stora (och den får man inte ROT för).
Men om de handgräver så tar det längre tid, och det är ingen maskinkostnad utan allt är arbetskostnad som man får dra av hälften av. Och visst räknas även borra in i husväggen och dra slang och skruva kabelskydd som arbetskostnad som man kan dra ROT på? (De arbetsmomenten finns ju i princip alltid för befintliga hus.)
800 spänn maskin + 200 spänn arbetskostnad = 1000 spänn där man får dra av 100, kostnad för kunden 900
800 spänn arbetskostnad = 800 spänn där man får dra av 400, kostnad för kunden 400
Varför inte?
Svensk Infrastruktur handgräver, just eftersom det blir billigare för slutkunden när det går att få mer ROT på jobbet. Dessutom blir det mer lättlagat ingrepp i gräsmattan och de kan gräva i passager där man inte kommer åt med maskin.
Svensk Infrastruktur handgräver, just eftersom det blir billigare för slutkunden när det går att få mer ROT på jobbet. Dessutom blir det mer lättlagat ingrepp i gräsmattan och de kan gräva i passager där man inte kommer åt med maskin.
Det kan säkert vara bra med fiber, men det var ju inte det det handlade om, utan om tvångsanslutning och prissättning.
Fiber = snabbare olagliga nedladdningar, onlinespel, snabbare datakommunikation för de som jagar minuter och streaming av skitprogram som man då kan se tydligare i HD. Är det ett måste ha? Hur kan man jämställa det med att " gå in på kontoret och lägga en kabel", vilken man genom ett knapptryck förpassar till reningsverket? Det handlar ju om folkhälsan.
Hur kan man tycka att ett supersnabbt internet är lika viktigt som rent dricksvatten?
Och elen till belysning, värme, matlagning mm , och så klart till det supersnabba fibernätet, kan ni välja bort elen?
Det är bra om man framtidssäkrar, om man nu gör det, för ingen vet hur framtiden ter sig.
Själv tror jag flertalet vill ha mobila system. Jag har lite svårt att se unga människor sitta stilla på en punkt bara för att vara uppkopplad, enda anledningen skulle vara att streama en film eller spela nåt onlinespel.
Är det den nya generationens fritidsintresse tycker jag synd om människorna.
Fiber = snabbare olagliga nedladdningar, onlinespel, snabbare datakommunikation för de som jagar minuter och streaming av skitprogram som man då kan se tydligare i HD. Är det ett måste ha? Hur kan man jämställa det med att " gå in på kontoret och lägga en kabel", vilken man genom ett knapptryck förpassar till reningsverket? Det handlar ju om folkhälsan.
Hur kan man tycka att ett supersnabbt internet är lika viktigt som rent dricksvatten?
Och elen till belysning, värme, matlagning mm , och så klart till det supersnabba fibernätet, kan ni välja bort elen?
Det är bra om man framtidssäkrar, om man nu gör det, för ingen vet hur framtiden ter sig.
Själv tror jag flertalet vill ha mobila system. Jag har lite svårt att se unga människor sitta stilla på en punkt bara för att vara uppkopplad, enda anledningen skulle vara att streama en film eller spela nåt onlinespel.
Är det den nya generationens fritidsintresse tycker jag synd om människorna.
Jag tycker inte att internet är i närheten av att vara lika viktigt som tillgång till rent dricksvatten.ion skrev:
Däremot tycker jag att det är självklart att en modern bostad i Sverige idag ska erbjuda såväl rent dricksvatten som ett väl fungerande internet. Saknas något av detta anser jag inte att bostaden är modern.
Lägger man till återställningsjobbet kan jag hålla med till viss del, men det beror även på valet av maskin. En kedjegrävare gör minimal skada i en trädgård.Nerre skrev:
Visst, men det förutsätter att du får in en kedjegrävare. För att få in en maskin där vår fiber grävdes ner hade vi fått såga ner häcken på baksidan eller två äppelträd. Eller riva trappen (gjuten betong). Då var det ganska trevligt med ett par gubbar som grävde ett 20 sm smalt dike med sina spadar, de grävde mellan plattorna på trädgårdsgången och boden som står där (jag flyttade på de två plattor som är "insteg" till bodens dörrar bara). Det är 30-40 cm remsa intill en vägg, klarar en kedjegrävare att gräva så nära väggen?
Vi diskuterade vad som eventuellt kunde motivera att grävning till befintliga byggnader kunde bli billigare än grävning till nybyggnader. Och där skulle ju skillnaden kunna vara just att man till befintliga byggnader har grävning som innebär att det blir mer arbetskostnad som det kan bli ROT på.
Sen om det ÄR så vet jag ju inte, men det är ju en teori till varför priset skiljer sig (mellan 19 tusen och 24 tusen alltså, skillnaden mellan 19 tusen och 14 tusen var ju kampanj).
Sen om det ÄR så vet jag ju inte, men det är ju en teori till varför priset skiljer sig (mellan 19 tusen och 24 tusen alltså, skillnaden mellan 19 tusen och 14 tusen var ju kampanj).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Vadå tydligare i HD? Netflix osv. har bättre bildkvalitet än vad du kan få på (iaf merparten) av Boxers utbud. Och det finns dessutom bättre utrymme uppåt för riktigt högupplöst material, något som aldrig kommer att ske "over the air". (Du kan redan idag se 4k på Youtube).ion skrev:
Sedan har vi hela videokonferens/videotelefonbiten. Jag hade näppeligen kunnat jobba borta från familjen på det sättet jag gjort (särskilt när barnen var små) utan det. Fungerar i stort sett inte alls över trådlösa nät eller sunkigt ADSL pga den dåliga latensen.
Vidare har vi skolarbete. Mina barn har i stort sett bara uppgifter på nätet idag, både läxor, skrivuppgifter osv. Det förekommer ytterst sällan att det skall fyllas i papper hemma för att en läxa skall göras.
Och då har vi inte ens nämnt det "viktigaste", dvs jobb, som jag näppeligen hade kunnat sköta utan nätverksaccess. (Email, filöverföring, videokonferenser, tillgång till bibliotek/artiklar osv. osv.)
Och det är bara några snabba nedslag.
Så summa summarum. För den som lever kvar på 1900-talet och tror att Internet är något man leker på någon gång när man inte kan leka med något annat, så är det naturligtvis ingen nödvändighet. För oss andra så fungerar inte vardagslivet utan. Det är ju i så fall tur att man har vatten och avlopp, för utan nätet så är gå och skita i stort sett det enda jag kan göra...