Återkommer med kommunens svar när det nu erhålls

Är det inte ROT med i bilden för befintlig bebyggelse?

TheStills skrev:
Gillar inte heller tvång
Men I det här fallet så tycker jag att det är bra. Kommunen måste se på lååååång sikt. Tänk om man sa att man inte vill ha någon infart till huset bara för att man inte har bil.... Och sen kräver en infart senare..
Eller eftersom det faktiskt är infrastruktur det gäller, så är det ju egentligen inte konstigare än att kommunen kräver anslutning till kommunalt vatten och avlopp. Ser man på några av tonåringarna i min närhet så klarade de sig nog hellre utan toalett än Internet... :)

• Gilla
Erik_1972 och 1 till
  • Laddar…
Så här ser löftet ut när man gör en intresseanmälan. direkt till Finet. http://www.finet.se/connect/connect.php?id=8074
I köpekontraktet skrivs det så här] "Fiberanslutning 23122 inkl.moms, faktureras av Finet" " Köparen är skyldig att erlägga anslutningsavgift för anslutning till fibernätet...... separat avtal med villkor för fiberanslutning tecknas med Finet.

Det är inte fibernätet som sådan som jag hänger upp mig på utan det är den stora priskillnaden.

När ni nämner infrastruktur så ingår även 4g som ett alternativ men här har kommunen styrt över
och fråntagit fastighetsägaren en valmöjlighet

Redigerat:
pelle242 skrev:
Är det inte ROT med i bilden för befintlig bebyggelse?
Möjligen, men skillnaden är ju inte så stor som TS låter påskina.

Ordinarie pris är ju 19900, sen att de har ett kampanjpris just nu på 14900 förklarar väl den större skillnaden.

Efter som det är nu som gäller så är det dagens pris vi pratar om, kampanjpriser har legat ut sedan i april och är det som ligger fast i flera andra områden.

Jo men det är ju ändå angivet som ett kampanjpris.

Men sen kan ju som sagt var ROT inverka också, ROT får man väl inte dra vid nybyggen, så det är bara de med befintlig bebyggelse som kan utnyttja ROT. Om vi säger att halva kostnaden är arbetskostnad så får de dra av halva den, baserat på 24000 så skulle de då få dra av 6000, d.v.s. priset efter rot blir 18000 Det är väldigt nära de där ordinarie 19900 som anges.

Du kan få ROT-avdrag vid anslutning av bredband till en fastighet som du själv äger. ROT-avdraget avser arbetskostnaden för nedgrävning av fiberkabel på egen tomt, (kostnader för invändig installation och material omfattas inte).
I det mitt fall så står nyproduktion för hela kostnaden att utföra det de som har hus äldre än 5 år erhåller en reduktion för.
I FINET's erbjudande 14900:- sägs inget om RUT-avdrag vilket det borde göra när man har att göra med privatkunder.

Jag som bor i skogen skulle kasta mig över fiber för 24000. Mobilt bredband är ingen lösning, man surfar upp en månadskvot på några timmars filmtittande.

• Gilla
Erik_1972 och 1 till
  • Laddar…
Ulrik vi använder nog internet på olika sätt jag plockar upp mail och betalar räkningar. Någon enstaka gång så blir det sådana här "chattar" och mobilt tar jag med mej "ut i skogen". Du kan kanske gissa dej till vad Tohn 70 står för

• Gilla
Andreas Blomkvist
  • Laddar…
O
Oavsett hur man använder internet så är det en väldig skillnad i att jämföra 4G med fiber. Det är helt olika infrastruktur som krävs. Prisskillnaden är det som är det intressanta!
Att man tvingar folk till fiber är lite som att tvinga folk till kommunalt VA... Det är nog väldigt många som har enskilt avlopp och egen brunn som tycker det fungerar alldeles utmärkt och inte vill betala massa tusenlappar för nått de inte behöver. Men den dagen man säljer så är det en väldig skillnad på om det finns kommunalt VA eller inte. Det är samma sak med fiber....

• Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Är inte heller sådär jätteförtjust i att man tvångsansluter abonnenter, men det går inte att förhindra säljs det som en paket så är det inte mycket att göra.

Tohn70 skrev:
Ulrik vi använder nog internet på olika sätt jag plockar upp mail och betalar räkningar. Någon enstaka gång så blir det sådana här "chattar" och mobilt tar jag med mej "ut i skogen". Du kan kanske gissa dej till vad Tohn 70 står för
Och vad ska man med sån där automobil till när man har häst och vagn?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tohn70 värdet på huset ökar långt mer än vad det kostar att dra in fibern i huset. Men det är ju iofs. inte det tråden handlar om :D

Utan att ha detaljstuderat länkar och sånt så kan jag nästan garantera att det handlar om skillnaden mellan kampanjpris och ordinarie pris. Priserna är nämligen ganska exakt vad Utsikt här i Linköping kör med - kampanjpris på 15900 när de vill ansluta ett helt område men ordinarie pris är 25 000 om man vill efteransluta.

Skillnaden baserar sig på två saker:
1) Mängdrabatt eftersom fiberbolaget kan samordna underentreprenörer osv på ett helt annat sätt. Min radhussamfällighet har ett ännu bättre pris eftersom det blir så lite grävning utslaget per hushåll.
2) De vill kunna peka på prisskillnaden när de går ut i kampanj i ett område så att det framstår som ett lite bättre erbjudande, så de håller gärna ordinariepriset lite högt.

I ditt fall, när de jobbar i ett område nära dig, går det kanske prata med någon och få en deal på din nyanslutning. Kanske inte, men det är värt att prova. Det är isåfall Finet du ska prata med, inte kommunen.

Jag ska inte säga nåt om det är rätt att kräva anslutning (likt vatten och el) från kommunens sida, men oavsett om du nu är 70 år eller född 1970 så tror jag du inte kommer ångra att du får fiber när den väl är på plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.