Hej!

Jag har nyligen flyttat till hus och undersöker lite hur elen är dragen. Det vore kul med kommentarer på denna tvåfaskoppling (400v, 2 faser + nolla) till en Ikea/Whirlpool spishäll.

Det är två faser på 10A styck. Det är bara det att den andra fasen (kopplad till L2 i hällen) även används av diskmaskin, ugn och mikro.

Hur vanligt är det?

Det låter lite galet. Den som planerade var nog en obotlig optimist. :)

//Patrik

De flesta spishällar är tvåfas och ugnen brukar få den tredje. Att diskmaskinen och micron också får samsas på en av samma två faser är inte lika vanligt, en nödlösning.

Patrik_Hed skrev:
Det låter lite galet. Den som planerade var nog en obotlig optimist. :)

//Patrik
Jo, eller så är köket renoverat och man använt och kopplat om den befintliga trefasmatningen utan nolla, fyra tåtar...

Fotografen skrev:
Jo, eller så är köket renoverat och man använt och kopplat om den befintliga trefasmatningen utan nolla, fyra tåtar...
Häll, ugn, DM och micro på två faser på 10 A är för mig bevis på obotlig optimism. :wow:

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Häll, ugn, DM och micro på två faser på 10 A är för mig bevis på obotlig optimism. :wow:

//Patrik
Jovisst. Eller snålhet.

Fotografen skrev:
Jovisst. Eller snålhet.
Ja, någonting av de i alla fall. :P

//Patrik

Fotografen skrev:
Det kan nog stämma, för det verkar sitta en arbetslös säkring under de två som hör till spisen idag.

Patrik_Hed skrev:
Ja, jag undrar hur länge jag klarar mig innan säkringen ryker...

mda skrev:
Ja, jag undrar hur länge jag klarar mig innan säkringen ryker...
Du får köra en sak i taget. ;):cool:
Ku-ku-kuuung.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.