Byggahus.se

Tvåfasgrupp till badrum?

1. J
    Medlem Nivå 9
    Hej!

Jag vill gärna ha på fötterna när min elektriker så småningom får tummen ur och kommer på besök.

Jag har en enfasgrupp till en takdosa i badrummet (fritidshus). Men antalet förbrukare har blivit fler än först tänkt. Ska ha handdukstork, uttag badrumsspegel, liten tvättmaskin (1300 W) samt en badrumsfläkt och lite belysning.

Är det rätt tänkt att fördela förbrukarna på två faser med delad nolla och jord i en tvåfasgrupp istället? Handdukstork och uttag spegel (hårtork!) på en och tvättmaskin på den andra? Centralen sitter bara 1,5 m bort så borde gå lätt att dra i en tråd till.

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det går, men jag skulle lägga det en bit ner på listan.

- I första hand alltid separata enfasgrupper till enfasändamål som belysning och uttag.
    - Flerfasgrupper bör användas till snarlika ändamål, t.ex uttag för allmänbruk.
    - Flerfasgrupp till belysning och TM ser jag som en nödlösning, dvs du kan nog inte kräva att din elektriker går med på detta. Med centralen så nära kanske det går att knö fram en separat grupp till TM. Det kanske blir TT med tiden också, och då behöver du verkligen två faser dit.

3. J
    Medlem Nivå 9
    Hmm, inte så lätt att dra egen grupp eftersom tätskiktet är satt. Får bli utanpåliggande i så fall, och det är ju inte så kul.

Men det kanske går att köra förbrukarna som nämns på en fas? Blir det problem om hårtorken är igång samtidigt som tvättmaskinen peakar?

4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Gissar att det är en 10A grupp. Med en 2000W hårtork plus 1300W tvättmaskin är det en bit över gränsen. Gissar dock att det fungerar bra ändå då hårtorken endast går kortare stunder. Med diazeder kommer det garanterat fungera!

5. J
    Medlem Nivå 9
    Det är dvärgbrytare :) Den där hårtorken är ett aber när man ska räkna på laster. Den sabbar allting! Men tack för att ni delade med er av er kunskap!

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om egen gruppledning innebär orimliga praktiska problem så är det inget större fel med en sådan två/trefasgrupp, det finns inga hinder vare sig elektriska eller säkerhetsmässiga om det utförs väl. Det ser bara en aning udda ut. Förr sades att man inte skulle blanda belysning och tunga laster på samma gruppledning, men då fanns bara 230 V glödljus. Dagens belysning är inte lika känslig för spänningsvariationer. Men som sagt, det kanske inte faller din elektriker i smaken, så ni får diskutera saken på plats.

• Laddar…