4 244 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Tvåfasgrupp, olika stora säkringar?
Inte vad jag vet men det fins ju inget som hindrar att man målar en markering på plåten eller sätter en vanlig färgglad gummisnok runt huvarna, eller vanlig dymotejp.
Lite samma strul som jag har med att ha en 2fas grupp uppdelad i köket en till diskmaskinen och en till kombi ugnen.
Då vill jag ju helst ha en 10 A säkring på diskmaskinen och en 16A på kombiugnen.
Självklart draget med 2.5mm trådar , 4g2,5 till köket från centralen sedan uppdelat i ny dosa med en fas vardera pluss delad nolla o jord till maskinerna.
Kan det bli något farligt av det??
Då vill jag ju helst ha en 10 A säkring på diskmaskinen och en 16A på kombiugnen.
Självklart draget med 2.5mm trådar , 4g2,5 till köket från centralen sedan uppdelat i ny dosa med en fas vardera pluss delad nolla o jord till maskinerna.
Kan det bli något farligt av det??
Vi har ju redan försökt att svara på detta i din originaltråd.
Snaggletooth framförde det rätt snyggt: det är elsäkerhetsmässigt korrekt att avsäkra båda "faserna" med samma amperetal och dessutom notera detta i centralen. Detta minskar riskerna vid eventuellt underhållsarbete.
Snaggletooth framförde det rätt snyggt: det är elsäkerhetsmässigt korrekt att avsäkra båda "faserna" med samma amperetal och dessutom notera detta i centralen. Detta minskar riskerna vid eventuellt underhållsarbete.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Vad blev svaret nu då? Är det tillåtet med olika stora säkringar på en flerfasgrupp? t.ex. 10 A och 16 A.
//Patrik
//Patrik
Det är med all sannolikhet tillåtet - speciellt i en diazedcentral - frågan är snarare: vill man att ens elinstallation ska vara så ambivalent? Det är mycket enklare att säkra av enhetligt och försöka att hålla grupperna rena.
om man flyttar till ett hus med uttag säkrade 16A, får man då inte plugga in maskinen trots att stickproppen passar i uttagetelmont skrev:
nja, inte spelar det nån större roll om det är 16 ist. för 10, är de interna prylarna i maskinen så klena att de brinner av vid en kortis mot en 16säk. men inte för 10, då är det fel på maskinen.
Det är som vanligt PRODUCENTEN av "apparaten" som sätter ribban, följer man inte dennes anvisningar faller även dennes ansvar/garantier. Och det är brukarens ansvar att det blir rätt. Och skulle ledningen vara säkrad 16 A är det inte nått större projekt att säkra med 10 A.
Det jag tycker är lite illa är att många vill utnytja sin anläggningar på marginalerna, det går bra i dom flesta fall, men har man marginalerna kvar går det bra i än fler fall, ja nästan alltid.
Det jag tycker är lite illa är att många vill utnytja sin anläggningar på marginalerna, det går bra i dom flesta fall, men har man marginalerna kvar går det bra i än fler fall, ja nästan alltid.
Vad blir skildnaden i en delad 2 fas grupp med 2.5mm kablar hela vägen om den ena säkringen är 10A och den andra 16A??? den ena fasen är ju bara nersäkrad det kan bli lite otydligt i centralen men man följer ju anvisningarna för maskinerna man använder , det är ju säkrat ner inte upp.
Frågan är vad som kan gå fel förutom överskådligheten men man får märka upp noga vad som är vad i centralen. tills den dagen man byter hela centralen och ordnar upp allt på ett överskodligt sätt.
Jag har grejer nu som man knappt vet vad som är vad och man får prova sig fram då är det ändå elektriker som onstallerat värmepumpar mm som inte ens är uppmärkta ??
Frågan är vad som kan gå fel förutom överskådligheten men man får märka upp noga vad som är vad i centralen. tills den dagen man byter hela centralen och ordnar upp allt på ett överskodligt sätt.
Jag har grejer nu som man knappt vet vad som är vad och man får prova sig fram då är det ändå elektriker som onstallerat värmepumpar mm som inte ens är uppmärkta ??
Redigerat:
Tror du missförstått detta Egon, gnistbildningen blir inte mindre för att du sätter mindre säkringar utan effekten som utvecklas här står i proportion till effekten i slutänden, dvs apparaten/lampan du förser. Dääremot kan du sätta 4 eller 6 A säkring, det kan ingen hindra dig från att säkra nedåt.