Halloj !
Ska dra fram matning till två vägguttag på fasaden och använda kanalisation i krypgrunden. Jag vill kunna belasta uttagen åtminstone 1500-2000 watt /uttag så tänker därför egen säkring. 10 amp.
Nu är frågan om jag ska dra fram 2 separata matningar (avsäkrade 10 amp) till vardera uttag, eller dra fram en tvåfasmatning till en kopplingsdosa och där använda en fas till vardera uttag??
 
F Fredrik K80 skrev:
Halloj !
Ska dra fram matning till två vägguttag på fasaden och använda kanalisation i krypgrunden. Jag vill kunna belasta uttagen åtminstone 1500-2000 watt /uttag så tänker därför egen säkring. 10 amp.
Nu är frågan om jag ska dra fram 2 separata matningar (avsäkrade 10 amp) till vardera uttag, eller dra fram en tvåfasmatning till en kopplingsdosa och där använda en fas till vardera uttag?
Vad har du tänkt ansluta till uttagen? Är det 2 saker som du tänkt använda samtidigt som belastar mer är 2300w tillsammans?
 
Det mest korrekta är ju att dra fram två st separata enfasgrupper. Är det för luftluftvärmepumpar?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det mest korrekta är ju att dra fram två st separata enfasgrupper. Är det för luftluftvärmepumpar?
Är tänkt att använda till inkoppling av t.ex kap ger såg modell större osv
 
J J-banan skrev:
Vad har du tänkt ansluta till uttagen? Är det 2 saker som du tänkt använda samtidigt som belastar mer är 2300w tillsammans?
Kap ger såg, bordcirkelsåg etc
 
J Josth skrev:
Det mest korrekta är ju att dra fram två st separata enfasgrupper. Är det för luftluftvärmepumpar?
Så förstahandsval är 2 enfasgrupper?
 
Precis, det är det normala att dra fram två enfasgrupper. Men tänk till så mycket det går vilken framtida användning du tror kan komma så du inte plötsligt vill ansluta ett svetsaggregat och liknande. Sedan hittar man successivt med åren allt fler apparater som ska ha 13 A.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Halloj !
Ska dra fram matning till två vägguttag på fasaden och använda kanalisation i krypgrunden. Jag vill kunna belasta uttagen åtminstone 1500-2000 watt /uttag så tänker därför egen säkring. 10 amp.
Nu är frågan om jag ska dra fram 2 separata matningar (avsäkrade 10 amp) till vardera uttag, eller dra fram en tvåfasmatning till en kopplingsdosa och där använda en fas till vardera uttag??
Du kan dra fram 2 faser i samma kabel och splitta till var sitt uttag via dosa. Då behövs bara en kabel fram.
Det ska då vara en 2 -polig säkring för den kabeln. Kanske t.o.m en separat jordfelsbrytare, inte fel med det.
Enär så inte hela huset slocknar, vid ett fel på utsidan.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Dra 5 ledare och ha en i reserv i dosa, kabel kostar lika mycket som 4 ledare
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Dra 5 ledare och ha en i reserv i dosa, kabel kostar lika mycket som 4 ledare
Om jag drar 5 ledare och har en i reserv. Spelar det någon roll vilken av faserna som är i reserv?
 
F Fredrik K80 skrev:
Om jag drar 5 ledare och har en i reserv. Spelar det någon roll vilken av faserna som är i reserv?
Nä det gör det inte, jag skulle haft grå som reserv
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Panor82
J jonaserik skrev:
Det ska då vara en 2 -polig säkring för den kabeln.
Håller med att det är lämpligt om möjligt men "ska" är lite väl magstarkt inget fel med enpolig frånkoppling om det tydligt framgår utav gruppföretckningen eller likande dokumentation att en flerfas grupp som matar enfasobjekt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
F Fredrik K80 skrev:
Så förstahandsval är 2 enfasgrupper?
Väldigt generellt så är det väl att föredra två enfas gruppledningar till två olika enfasbelastningar på varsin säkring. Dvs två säkringar, två kablar (eller rör) ...
En fördel är att det blir fritt fram att möblera om bland säkringarna hur man vill, med en uppdelad tvåfasgrupp blir säkringspositionerna låsta.
En annan fördel är att det går att byta funktion på ena gruppledningen till något helt annat, vad som helst, utan att det sticker i ögonen med en märklig sammanblandning av förbrukare på en grupp.

I ditt fall har jag inte alls svårt att tycka att uppdelad tvåfasgrupp är OK, gruppen matar två olika saker med ungefär samma syfte och logiskt lokaliserade.
Fördelen är ju färre kablar/rör, och ibland är det nästan det enda som funkar utan massiv åverkan på huset.

Om du har endast enfaslaster så är det inte tvunget med tvåpolig säkring, men ofta är det rätt trevligt att välja sådana, då håller man ju sig väldigt långt från kanten av gråskalan.
En anteckning om att det är tvåfasgrupp kan ju dock vara lämpligt, t.ex. på gruppförteckningen.

Väljer du tvåfasgrupp, så kan du överväga att direkt göra det till en trefasgrupp (med både jord och nolla, dvs 5 ledare) för att ha en framtida option att istället använda hela gruppen till ett trefasobjekt, eller trefasuttag. Då får man väl även lite snabbt fundera på om man tycker det räcker med 10A, eller om det ska dras 2.5 mm2 för detta framtida bruk.

Oavsett, tar du nog 5-ledarkabel ifall det blir en kabelinstallation, då 4-ledar är en aningens mer udda fågel och inte billigare.
Själv drar jag relativt ofta EXQ 4g1,5 till specialfallet SIOX-brandspjäll. Men då är det som sagt special (tunnast möjliga kabel med 1,5 mm2 är önskvärt) och så är dessa kunder inte priskänsliga på denna nivå.

Det finns en fördel om en uppdelad två eller trefasgrupp delas upp strikt efter första kopplingsdosan, och därifrån går det enfasgrupper.
Det är inget lag eller regelkrav, men det minskar risken för att maskiner och apparater pajar om någon har otur när denne tänker medan denne rotar i någon dosa på vägen och lossar nollan felaktigt.
Finns det bara ett ställe där nollan till alla delar av gruppen strålar samman kan man inte lyckas åstadkomma ett sådant nollsläpp att det blir överspänning för någon apparat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
.....Finns det bara ett ställe där nollan till alla delar av gruppen strålar samman kan man inte lyckas åstadkomma ett sådant nollsläpp att det blir överspänning för någon apparat.
Vill nog säga att det kan man, men risken bör vara mindre.
 
Men om belastningen bara är tänkt att vara olika maskiner/elverktyg. Behöver du verkligen två faser då? Måste väl vara rätt ovanligt att man kör ex. två olika sågar samtidigt. Och de drar inte 2000 W annat än om de "jobbar för fullt", alltså om du ex. klyver en stock. Skall du bara kapa en regel så drar maskinen inte 2000W.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.