1 673 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Tvåfas genom tvåpolig kontaktor?
Hej
Jag tänkte installera en kontaktor för att styra min VVB. Den drivs idag av tvåfas (400V 3kW). Av utrymmesskäl så skulle jag vilja använda en ”vanlig” tvåpolig kontaktor. Men, klarar en tvåpolig kontaktor 400V?
Jag har försökt läsa lite specifikationer, men hittar inget om just detta. Jag tänkte på debatten om att ha två olika faser i varsin brunn i ett vägguttag, där är det ju inte alla vägguttag som är specade för de 400V som uppstår när man har två olika faser, man måste välja rätt vägguttag.
Är det samma för tvåpoliga kontaktorer?
/Leo
Jag tänkte installera en kontaktor för att styra min VVB. Den drivs idag av tvåfas (400V 3kW). Av utrymmesskäl så skulle jag vilja använda en ”vanlig” tvåpolig kontaktor. Men, klarar en tvåpolig kontaktor 400V?
Jag har försökt läsa lite specifikationer, men hittar inget om just detta. Jag tänkte på debatten om att ha två olika faser i varsin brunn i ett vägguttag, där är det ju inte alla vägguttag som är specade för de 400V som uppstår när man har två olika faser, man måste välja rätt vägguttag.
Är det samma för tvåpoliga kontaktorer?
/Leo
Du får titta på tekniska data för den du vill använda och söka efter det som på svenska kallas märkspänning med beteckning Ue. I ditt fall bör den då vara tex 440 V eller 690 V som ganska typiska för kontaktorer men reläer har där vanligtvis 250 V. Det är mest en formalitet men inte fel att välja det rätt ändå precis som i uttagsfallet där det ännu mer är formalia mellan den typen för två faser och de vanliga med separata brunnar.
tack för svar!
Hmm…
Det är inte lätt att hitta info, men jag tror jag har hittat en GARO kontaktor som iallafall har isolationsspänning på 400v. Däremot specas bara brytförmågan/lastförmågan för enfas (enfas och trefas för fyrpoliga kontaktorer).
Nu är ju VVB en ganska snäll last, så det borde väl inte vara någon fara med att bryta 3kW?
Det kan ju låta som hårklyverier, men det fantastiska med detta forum är att vi går till botten med så mycket och inte ens nöjer oss med vad ESV säger
Hmm…
Det är inte lätt att hitta info, men jag tror jag har hittat en GARO kontaktor som iallafall har isolationsspänning på 400v. Däremot specas bara brytförmågan/lastförmågan för enfas (enfas och trefas för fyrpoliga kontaktorer).
Nu är ju VVB en ganska snäll last, så det borde väl inte vara någon fara med att bryta 3kW?
Det kan ju låta som hårklyverier, men det fantastiska med detta forum är att vi går till botten med så mycket och inte ens nöjer oss med vad ESV säger
Den här antyder att den ska klara 400V: https://www.elbutik.se/product.html/garo-kontaktor-gk-20-2no-20a
Men tittar man i specen så finns inget användningsfall för tvåfas, https://www.elgrossisten.se/produktfiler/garo_normkomponenter_pdf-52314.pdf vilket gör mig lite fundersam.
Men tittar man i specen så finns inget användningsfall för tvåfas, https://www.elgrossisten.se/produktfiler/garo_normkomponenter_pdf-52314.pdf vilket gör mig lite fundersam.
Den du hittat där från GARO är formellt ok enligt din fråga i tråden. Den kan du använda och brytförmågan kan du avgöra med det som anges vid 230 V om du vill den blir inte sämre i din koppling snarate tvärtom.lnilsson skrev:
Klicka här för att svara
