Har isolerfönster från 60-talet med två-glaskassetter (original) där några nu blivit otäta och behöver bytas.

- Kan man köpa i måttbeställda storlekar?
- Kan man få dom även i oregelbunden form?
- Funderar på att istället ha tre-glas, brukar det gå eller är dom för tjocka att gå i fönster som original hade 2-glas?
- prisnivå på tre- resp två-glas?

/Dea

Redigerat:
Ta med kassetten till glasmästaren så beställer han nya.
Så görs det här.

Protte

Ja,eller det glasmästarn egentligen behöver är det synliga måtten i bågen, då kan han beställa hem glaskassetterna.

Och hur bred är falsen då?
Hur tjock är kassetten?

Protte

Glasmästarn fräste ur innerbågen på mina 2 glasfönster så kassetten fick plats. .

Det var en snitsig en, snickare också.

Protte

Låter lovande, tre-glas skulle vara bra för att minimera kallras då fönstren går hela vägen ner till golvet.

Antar att dom går att få i oregelbunden form, i mitt fall är ovankanten ca 30grader.

Prisnivå?

/Dea

Nu är det här rätt länge sedan, kanske 20 år, så jag kommer faktiskt inte ihåg. Glasmästaren är död nu ..., snickare var han inte, men kunde sitt jobb det kunde han. Det låter faktiskt som om Protte tror jag far med osanning?

Nädå, jag är också tusenkonstnär men inget glasmästeri i Umeå har någon som helst utrustning för träbearbetning.

Men åker man dit med kassetten mäter de längd och bredd och pusslar ihop glastjocklekarna med de lister som finns idag så tjockleken blir någelunda rätt.

Protte

Kollade några Emmaboda-kassetter och 2-glas med energiglas och argon jade ett u-värde på 1.1.

Enklare att få plats med och bättre ljusgenomsläpplighet, vad är det för ytterliggare fördelar att välja 3-glas?

/Dea

Umeå, Protte vi bor ju nästan grannar. Det här var Gullängets Glasmästeri strax utanför Örnsköldsvik.Huruvida han gjorde det själv det vet jag egentligen inte, han fixade totalen så att säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.