Hej har ett äldre (85-90) enklare golvvärmesystem som är kopplat, dockat mot radiatorslingan som troligen kom till i samband med utbyggnad av huset som byggdes 1983.
Huset ca 140m2 har i huvudsak radiatorer med BVP, idag Nibe S-1255.
Golvärmedelen värmer klinkersgolv i hall, tvättstuga och badrum, ca 25-30m3 totalt

Systemet består endast av egen pump med tre hastigheter, shunt och som jag förstår det, två radiatorventiler, en för tillopp och den andra för retur. Pumpen snurrar som den skall.

Min fråga:
Hur justerar jag på korrekt sätt temperaturen på avsedda golv utan att samtidigt påverka framled temp till radiatorerna?

Pump är för tillfället inställd på lägsta hastighet och tillopp o retur öppna till ca 80%.

Tacksam för råd om tillvägagångssätt i att justera in golvvärmen som sagt.

• Värmesystem med rör, cirkulationspump, manometer och ventilkopplingar i en vit hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar med värmeisolering, ventiler och en termometer i ett utrymme under diskbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med hjälp av shunten så ställer du in hur mycket varmt vatten som ska blandas in i golvvärmen.
Om golven/rummen blir för varma så sänk inblandningen av varmt vatten.

Med hjälp av handvreden ställer du in skillnaden mellan golvvärmeslingorna samt difftemperaturen in/ut på varje slinga. Difftemperaturen bör vara 3-5⁰, är det större skillnad på in/ut så finns risken att golvet blir ojämnt varmt.

• Gilla
PatrickL
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.