Hej,
Hoppas allt är bra med er"
Jag har bekymmer med en äldre radiator som enbart blir varm upptill. Elementet är alltså endast en bråkdel så varmt som elementet som står bredvid.
Bild 1: Problemelement.
På denna sitter normalt ett vred (som jag tagit bort) då det inte händer något när man snurrar på det. Det verkar utnött och "piggen" man ser rör sig inte med vredet.
Bild 2: Fungerande element bredvid
Detta element fungerar bra. Vredet gör ingen skillnad här heller (om jag vrider det så varken ökar eller minskar värmen), piggen rör sig inte med vredet.
--
Jag noterar på det fungerande elementet att muttern är utvriden betydligt mer. Jag kan inte rubba muttern på problemelementet med skiftnyckel men jag har inte vågat ta för mycket eller ta på någon form av smörjmedel.
Min teori är att elementets ventil är delvis stängd och jag vill att den ska vara helt öppen likt övriga element. Någon som har några kloka råd?
Ha en fin dag!
Hoppas allt är bra med er"
Jag har bekymmer med en äldre radiator som enbart blir varm upptill. Elementet är alltså endast en bråkdel så varmt som elementet som står bredvid.
Bild 1: Problemelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På denna sitter normalt ett vred (som jag tagit bort) då det inte händer något när man snurrar på det. Det verkar utnött och "piggen" man ser rör sig inte med vredet.
Bild 2: Fungerande element bredvid
Logga in
Skapa konto
Detta element fungerar bra. Vredet gör ingen skillnad här heller (om jag vrider det så varken ökar eller minskar värmen), piggen rör sig inte med vredet.
--
Jag noterar på det fungerande elementet att muttern är utvriden betydligt mer. Jag kan inte rubba muttern på problemelementet med skiftnyckel men jag har inte vågat ta för mycket eller ta på någon form av smörjmedel.
Min teori är att elementets ventil är delvis stängd och jag vill att den ska vara helt öppen likt övriga element. Någon som har några kloka råd?
Ha en fin dag!
Redigerat:
Spindeln/axeln sitter fast och går inte att vrida på då. Den mutter som är mot ventilen, är för att pressa ett tätgarn ( gammalt säkert palmettogarn ) i ventilen som torkar fast allt. Den muttern kan skruvas loss ytan att det rinner vatten, kan droppa lite. För att lossa den så knackar du med en hammare på den runt om. Innanför den i hålet så kan det vara en fjäder ytterst och en bricka innanför den. Då kan man rucka lite framochtillbaka med polygrip/rörtång, så brukar dom lossna. Det är en gänga i ventilen som gör att ventildelen går utåt ( men ramlar inte ut eller bort ) och öppnar fullt. Sen petar man ut bricka/fjäder och rullar ihop lin med lite smörja. ( unipak ) på som en korv och petar in, ( bricka först och fjäder sen ) drar till muttern lite lagom. Det brukar bli tätt då. Du får prova hur det känns att vrida spindeln/axeln.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Hej,J jonaserik skrev:Spindeln/axeln sitter fast och går inte att vrida på då. Den mutter som är mot ventilen, är för att pressa ett tätgarn ( gammalt säkert palmettogarn ) i ventilen som torkar fast allt. Den muttern kan skruvas loss ytan att det rinner vatten, kan droppa lite. För att lossa den så knackar du med en hammare på den runt om. Innanför den i hålet så kan det vara en fjäder ytterst och en bricka innanför den. Då kan man rucka lite framochtillbaka med polygrip/rörtång, så brukar dom lossna. Det är en gänga i ventilen som gör att ventildelen går utåt ( men ramlar inte ut eller bort ) och öppnar fullt. Sen petar man ut bricka/fjäder och rullar ihop lin med lite smörja. ( unipak ) på som en korv och petar in, ( bricka först och fjäder sen ) drar till muttern lite lagom. Det brukar bli tätt då. Du får prova hur det känns att vrida spindeln/axeln.
Tusen tack för svar Jonaserik, uppskattas mycket
Logga in
Skapa konto
Börjar med en liten bild bara så jag förstår vad som är vad. Är det korrekt.
Så:
1. Jag slår lite på muttern med en hammare
2. Jag tar en polygrip/rörtång för att lossa muttern + ta av den
3. Jag tar bort bricka/fjäder
4. Nu borde spindeln gå att flytta + öppna ventilen
4. Tillbaka med mutter+bricka+fjäder+kitt och skruvar på.
Om jag förstått rätt, två följdfrågor:
1. Kan jag inte lämna ventilen öppen och strunta i mutter, fjäder och bricka?
2. Om jag ändå inte får loss muttern, kan jag spreja med 5-56?
Det med att försöka smörja med något går inte, det suger inte in i gängorna. Bara knacka många gånger på muttern hjälper, det ska som lite skaka i gängorna. När du tar bort fjäder/bricka/ gammalt tätgarn, så kan det börja läcka lite i spindelgenomgången. Det måste tätas där, brukar gå bra med en korv av lin, som petas in lite hårt. Om spindeln gängas ut, så kommer det nog inte att bli tätt där, då tätningen är torr och det blir en liiiiten glipa mellan tätningsmateriel och spindel.
Så med att bara skruva ut spindeln och ingen tätning, så 100 % i princip att det läcker.
Muttern kommer att lossna, sitter nog hårt, men mera knack, många gånger så släpper den. Knacka prova att lossa den, fast, knacka mer. Bäst är med skiftnyckel, har du en stor polygrip eller rörtång, kan det bli att muttern kläms ihop, liksom vill bli oval och fastnar ytterligare.
Så med att bara skruva ut spindeln och ingen tätning, så 100 % i princip att det läcker.
Muttern kommer att lossna, sitter nog hårt, men mera knack, många gånger så släpper den. Knacka prova att lossa den, fast, knacka mer. Bäst är med skiftnyckel, har du en stor polygrip eller rörtång, kan det bli att muttern kläms ihop, liksom vill bli oval och fastnar ytterligare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden