5 393 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Två snabba el frågor...
Hm.. ja, du har nog rätt om den kapacitiva kopplingen, har för mej att man brukar använda kapacitansen i några backspända dioder, så det handlar inte om så många pF- byggde faktiskt en tranceiver för ca 25 år sedan men minnet börjar blekna..
Jo, vi har rivit en vägg (glasad entré vägg in mot köket, typiskt 70tals radhus stil) där det satt ett element. Kabeln till elementet gick ned i ett rör i plattan och ut bakom elementet i köket.Rrrrr skrev:
Estetisk så hade det vart snyggt att dra ned kall kabeln i röret och ut bakom elementet för att koppla på termostaten därifrån. Lite svårt att förklara, men det hade sett snyggare ut helt enkelt.
Men visst finns andra ställen att dra kabeln också, tänkte bara utnyttja befintliga rör.
Du skulle ha dragit en vanlig kabel från elementet i köket, ut i plattan där väggen suttit, förlängt röret vidare upp på någon vägg där du vill ha termostaten, sen in med kallkabeln i ett annat rör till termostaten, samt ett tredje rör från termostaten ut i golvet för golvgivaren.
Jag har tagit del av divserse inlägg om sladdar och kopplingar till 1 wire hit-o-dit.
En del vill gärna krångla till det för vissa i onödan...
Jag har 30 m förlagt för att hålla koll på värme till pool mm.
Inga problem med att lägga tillsammans med el eller nätverk.
Tvinnad 2 par kabel är bäst. Undvik skärm. Du kan löda och koppla ihop hela alltihop själv för några
hundralappar.
Läs mer t ex på www.temperatur.nu.
Använd Linux och OWFS för att ta in värden. RRD-tool för att visa värden t ex.
// PZ
En del vill gärna krångla till det för vissa i onödan...
Jag har 30 m förlagt för att hålla koll på värme till pool mm.
Inga problem med att lägga tillsammans med el eller nätverk.
Tvinnad 2 par kabel är bäst. Undvik skärm. Du kan löda och koppla ihop hela alltihop själv för några
hundralappar.
Läs mer t ex på www.temperatur.nu.
Använd Linux och OWFS för att ta in värden. RRD-tool för att visa värden t ex.
// PZ
Jag förstår orsaken till ovanstående och det bör säkert undvikas av vettiga orsaker.elmont skrev:
En sak jag funderar på är hur detta påverkar IHC moduler som faktiskt har anslutning av både 230V och 24V - väldigt nära i en modul. Här måste man blanda 24V och 230V annars funkar det inte - finns det speciella regler kring detta?
modulerna sitter ju i detta fall i en central ska tilläggas - så det är ju inte samma sak som att dra kabeln i samma rör (vilket man kan om man måste men med rätt kabel - i mitt hus har elektrikern dragit separata rör för 24V till brytare och för 230V till förbrukare och det är jag tacksam över - risken blir ju mindre)
Klicka här för att svara