5 393 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Två snabba el frågor...
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
mina inlägg om att blanda faser i samma rör varför att -vad jag kan se- inte står att signalgivaren
tillhör sama fasgrupp som den på 230 V kabeln.......
jag för min del blandar aldrig faser -inte ens signal kabel `bara´ med annan grupp.
om man bryter signal lednings gruppen men har 230 v under belastning.
kan det då bli -via induktion- spänning på signal ledningen?
är det så j-s klokt i s åfall att blanda olika ledningar i samma rör?
tillhör sama fasgrupp som den på 230 V kabeln.......
jag för min del blandar aldrig faser -inte ens signal kabel `bara´ med annan grupp.
om man bryter signal lednings gruppen men har 230 v under belastning.
kan det då bli -via induktion- spänning på signal ledningen?
är det så j-s klokt i s åfall att blanda olika ledningar i samma rör?
Det fenomenet kan uppstå överallt när man inte skärmar av.
Sen hur man skall skärma av kablage kan man diskutera. Det finns/fanns olila skolor kring detta när jag jobbade med det hur det skulle jordas
/Kent
Sen hur man skall skärma av kablage kan man diskutera. Det finns/fanns olila skolor kring detta när jag jobbade med det hur det skulle jordas
/Kent
Redigerat:
Fast nu handlar ju tråden om att lägga in en 1-wire tempsensorkabel. Vet du vad 1-wire är? Så det är inte tal om att blanda faser så den diskussionen hör inte hit utan bidrar endast med förvirring.Elinstallatören skrev:
Inte via induktion men via kapacitiv koppling. Kapacitansen är dock så låg att även om man ser en ganska hög spänning i ledningen vid mätning med ett högohmigt instrument så är energiöverföringen så liten att spänningen omedelbart mer eller mindre försvinner vid minsta belastning. Och utan belastning, dvs en sluten strömkrets, så har den höga spänningen ingen betydelse. Ska man mäta hur mycket som kopplar över till signalkretsen måste man mäta i signalkretsen enbart och inte mellan exvis 230-gruppens nolla och någon av signalledarna. Osv. Jag kan hålla på och rabbla på här men det väsentligaste är väl på plats.Elinstallatören skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jag jag vet vad 1-wire innebär
har varit i kontakt med att det blivit felvärden i en skärmad kabel
vi flyttade signal edingen ifrån kabel kanalen och bekymret försvann..........
teori och praktik har inte altid samma språk
har varit i kontakt med att det blivit felvärden i en skärmad kabel
vi flyttade signal edingen ifrån kabel kanalen och bekymret försvann..........
teori och praktik har inte altid samma språk
Då skulle jag säga att signalkabeln på något sätt var felaktigt inkopplad. Men visst, man kan lösa ett problem på flera sätt.Elinstallatören skrev:
Varför räcker inte kallkabeln från golvvärmen? Var ska du dra den? Den ska ju dras upp till en termostat någonstans, tex i kombination med en strömbrytare eller som egen dosa 1-1.5m ög.. kallkabeln brukar vara 2,5-3m, ser inte hur den kan nånsin bli för kort.
Sådant kan även förklaras av undermålig elektronik. Även om det är ganska enkelt att filtrerapefo skrev:
fram "nyttosignalen", så finns det tyvärr elektronik-utrustningar som misslyckas med det.
Jag var med om en störd sensor-signal i närheten av en frekvensomriktare.
Det visade sig att störningarna gick in ledaren som gav matningsspänning till sensorn.
Sensorn var dåligt konstruerad, och den varierade sin utsignal beroende på störningens storlek.
Det var inget fel på kabeldragningen, men det blev problem ändå.
Man kan även tänka sig att utrustningen som tar emot sensorsignalen är dåligt konstruerad.
Har man skärmad kabel slipper man kanske någon felkälla,
men man får nya i stället. Hur och var man ska ansluta en skärm är inte självklart.
/Hasse
Nä, dra signalkabel och koppla in är inte som att dra en kabel för belysning precis...
Klart att det finns dålig elektronik. Och dålig projektering, dvs val av utrustning och mätmetod för aktuell miljö. Jag har sett single-ended lösningar i miljöer där de inte alls hör hemma och då funkar det inte speciellt bra.
Klart att det finns dålig elektronik. Och dålig projektering, dvs val av utrustning och mätmetod för aktuell miljö. Jag har sett single-ended lösningar i miljöer där de inte alls hör hemma och då funkar det inte speciellt bra.
Upplysningsvis:
En-Wire lösningar är mycket olämliga annat än för kommunikation på mycket korta håll, tex inom ett kretskort, eller en TV apparat mellan dess kretskort etc. För IHC (Intelligent House Control) applikationer tycker jag man skall utgå ifrån att använda balanserade (Typ RS485, CAN etc) och helst galvaniskt skilda (Typ Ethernet, optokopplad RS232 etc) lösningar. Annars är det att be om problem.. Har varit i telekomindustrin och sett folk försöka sig på en-wireprotokoll typ "Dallas"/ eller 2-wire singelended-lösningar (I2C) med mycket problem uppkomna bara inom ett apparatrack....och allt detta bara för att spara en tråd......
En-Wire lösningar är mycket olämliga annat än för kommunikation på mycket korta håll, tex inom ett kretskort, eller en TV apparat mellan dess kretskort etc. För IHC (Intelligent House Control) applikationer tycker jag man skall utgå ifrån att använda balanserade (Typ RS485, CAN etc) och helst galvaniskt skilda (Typ Ethernet, optokopplad RS232 etc) lösningar. Annars är det att be om problem.. Har varit i telekomindustrin och sett folk försöka sig på en-wireprotokoll typ "Dallas"/ eller 2-wire singelended-lösningar (I2C) med mycket problem uppkomna bara inom ett apparatrack....och allt detta bara för att spara en tråd......
Då måste jag få säga att jag inte alls håller med. Min erfarenhet är en helt annan. 1-wirelösningar fungerar utmärkt använt på rätt sätt. Det gäller förresten alltid. Fel grejor till fel sak == problem.
Förresten ethernet är inte galvaniskt skilt.
Förresten ethernet är inte galvaniskt skilt.
Ethernet har transformatorer i tranceiver delen, se tex http://www.national.com/ds/DP/DP83847.pdf
Trafona är till för att komma till rätta med common mode. Sen finns det fler komponenter än vad som syns på den bilden iofs. Sedan har ihopkopplade enheter gemensamt 'virituellt' jordplan som i sig är kapacitivt kopplat mot enheternas 0V. Så i min värld är det inte galvaniskt skilt. Och kör du STP-kabel så är skyddsjorden hopkopllad. Fast med fibertrancivers så. 
Redigerat: