Hej! Jag ska förlänga en lampsladd med ytterligare en bit sladd för att räcka till önskat eluttag. Jag ska sätta ihop dem med torixar då de ändå ska ligga i kabellist, så utseendet spelar mindre roll. Nu när jag öppnat sladden till lampan ser jag att ledarna är genomskinliga båda två, alltså ej märkta som fas eller nolla? Hur sätter jag ihop den nu med tilltänkt förlängningsbit som har blå och brun sladd? Förvirrad :O Bifogar bild för bättre förståelse.

Tack på förhand!

• Två genomskinliga lampsladdar med isolerade ledare avslöjade vid ändarna, bredvid två torixkopplingar, på en svart yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska inte använda torix till det där, skaffa en skarvdosa med kopplingsplint istället
https://www.hornbach.se/shop/Skarvd...l-vit-144119076/5194339/artikel-detaljer.html

torix är för fasta installationer och andra typer av kablar. De är svåra att få att sitta bra och de flesta har slutat använda dem och använder istället varianter på wago. (I fasta installationer, till dina lampsladdar ska de inte användas)

oftast spelar det ingen roll vilken av kablarna du kopplar ihop, kopplas den till ett vägguttag så kan ju kontakten vändas på två håll oavsett.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Du ska inte använda torix till det där, skaffa en skarvdosa med kopplingsplint istället
[länk]

torix är för fasta installationer och andra typer av kablar. De är svåra att få att sitta bra och de flesta har slutat använda dem och använder istället varianter på wago. (I fasta installationer, till dina lampsladdar ska de inte användas)

oftast spelar det ingen roll vilken av kablarna du kopplar ihop, kopplas den till ett vägguttag så kan ju kontakten vändas på två håll oavsett.
Tack för svar och tips! Men en sån får jag inte in en kabellist väl? Jag och farsan har lött ihop sladdar tidigare och satt krympslang, men det finns hemma hos honom och kan inte åka dit nu.

Mvh

Klämskarva annars så blir det bra , kabellisten är bara för den lampan då.

EDIT har inge betydelse med färgerna , det fungerar ändå

• Gilla
Mandelblomhuset
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klämskarva annars så blir det bra , kabellisten är bara för den lampan då.

EDIT har inge betydelse med färgerna , det fungerar ändå
Tack! De ser smidiga ut, men vad menar du med att kabellisten endast blir för den lampan? Har en likadan lampa vars sladd går i samma list, men räcker till eluttaget, skarvas ej alltså.

Mvh

Med kabellist antar jag du menar en sådan som kan öppnas utan verktyg? Då får du inte inte använda toppklämmor eftersom de enkelisolerade ledarna inte blir isolerade. En lödskarv eller presskarv med krympslang utanpå fungerar. Annars är det den typ av kopplingslist som Fredrik länkar till ovan som gäller, eller en kabelkanal godkänd för enkelisolerade ledare.

• Gilla
Mandelblomhuset
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med kabellist antar jag du menar en sådan som kan öppnas utan verktyg? Då får du inte inte använda toppklämmor eftersom de enkelisolerade ledarna inte blir isolerade. En lödskarv eller presskarv med krympslang utanpå fungerar. Annars är det den typ av kopplingslist som Fredrik länkar till ovan som gäller, eller en kabelkanal godkänd för enkelisolerade ledare.
Tack för svar! Alltså något sånt här? https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvhylsa-10-st-2000040888

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan något gå åt skogen så lär det göra det
Byt hela sladden, det är både säkrare och enklare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.