Vad är det för mysko grejor? Kanske kan det finnas ett samband?

snaggletooth skrev:
Nej, men däremot om det också skulle gå fel så bevisar det en hel del...
Tycker nog att dom två klockor som redan går fel bevisar tillräckligt mycket.

Norea!

Har du fått rätsida på dina problem?

senaste uppdatering: kopplingsuret gick som sagt rätt. mamma lånade hem de två klockorna. i en vecka gick de rätt hos henne. jag tog tillbaka dem och satte dem i ett jack på första våningen som jag inte provat innan. där gick de rätt i tre dagar. så jag flyttade upp dem igår kväll till det jack som jag haft problem med innan. nu går den ena tio minuter för fort och den andra en timme för fort.
nu får vi nog ta hit en bättre elektriker. är det jättedyrt? någon bra att rekommendera i Malmötrakten?

Hej

Vet inte hur jag hamnade på denna tråden men läste hela och blev bestört när tråden bara dog, fick du Norea någon rätsida på problemet? Som att läsa en bra bok och så saknas sista sidan...

/H

Jag håller med! detta var ju jättespännande läsning! Verkar som att man kan ta dit "Det Okända" och fördriva en ev poltergeist som är bosatt i övrevåningens eluttag.. :)

jag är också nyfiken på om det löste sig och hur isf

Han kanske köpte ny klocka, billigare än elektriker..

Slugge skrev:
Han kanske köpte ny klocka, billigare än elektriker..
Han? Då man läst inläggen ovan, så framstår det som egendomligt att det är en "han" som är mammaledig....

Men sådant kanske är normalt nuförtiden?:-)

Ja.. Nu vill vi veta hur det kan komma sig att dessa klockradios går fel i bara vissa eluttag. (Även om det säkert är enkelt löst genom att köpa nya, bättre, klockradios)

305 skrev:
Han? Då man läst inläggen ovan, så framstår det som egendomligt att det är en "han" som är mammaledig....

Men sådant kanske är normalt nuförtiden?:-)
Jo, fast då brukar de heta "Pappaledig" :rolleyes:

Rrrrr skrev:
Ja.. Nu vill vi veta hur det kan komma sig att dessa klockradios går fel i bara vissa eluttag. (Även om det säkert är enkelt löst genom att köpa nya, bättre, klockradios)
En ganska simpel orsak till att klockradios går fel bara i vissa uttag kan väl vara att man har störningar, t.ex. från en uselt avstörd dimmer, på en fas men en annan fas har klart lindrigare störningar. Kombinera detta med att 50Hz-signalen till "elektroniska urverket" inte är sådär värst bandpassfiltrerad....

Jag och min sambo har i lägenheten två identiska 70-tals-klockradio, kopplade på samma säkring och min klockradio släpar efter litegranna, bara nån enstaka minut per månad men ändå. Till saken hör att jag har fått byta torkad glättningskonding på klock-kortet i ett par sånahär klockradio de senaste åren, och jag är inte alls säker på att det blivit samma sorts konding vid varje byte. (Vid ett tillfälle köpte jag en ny konding på elfa, men vid nåt annat tillfälle blev det nåt ur skrotlådan).

Och som svar på varför jag lagar en >30 år gamma klockradio så är det så enkelt att jag har inte hittat nån klockradio nyare än dessa som har den excelenta funktionen "slå på radion på inställd väckningstid, surra med summern 10 minuter senare och upprepa summersurret var 10:e minut" (dessutom väcker den i tre timmar istället för de vanliga en timma). På köpet så är det riktigt bra ljud i radion (för att vara en liten mono-apparat alltså) (och dessutom har radion snabbval).

Mikael_L
yxis skrev:
Och som svar på varför jag lagar en >30 år gamma klockradio så är det så enkelt att jag har inte hittat nån klockradio nyare än dessa som har den excelenta funktionen "slå på radion på inställd väckningstid, surra med summern 10 minuter senare och upprepa summersurret var 10:e minut" (dessutom väcker den i tre timmar istället för de vanliga en timma). På köpet så är det riktigt bra ljud i radion (för att vara en liten mono-apparat alltså) (och dessutom har radion snabbval).
Ja det var tur att du förekom mig där.
Jag hade redan börjat skriva frågan i min tanke när jag kom till dessa rader. :D

vi kom aldrig på vad det var. har slutat använda elektrisk klockradio...

yxis skrev:
OT, men just en sånhär har jag funderat på att bygga, finns det verkligen inte att köpa?
Det är klart trevligare att väckas lite i förtid av radio på lagom nivå, ganska bökigt att behöva ställa två larm och ändra båda dessa när väckningstiden ska bytas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.