Du skulle kunna testa med ett vanligt kopplingsur med urtavla (de brukar har ett elektromekaniskt urverk som garanterat går på nätfrekvensen) som man sätter i ett vägguttag, de brukar gå att köpa billigt även på ICA.

hmm vad är det? kopplingsur?

snaggletooth skrev:
Typ ett sånt här:

[länk]
hha ha jag var precis inne på den sidan och kollade. den var ju billig iallafall. ska jag ställa in tiden på den och sen se om den går fel?

Precis så tänkte jag med..

snaggletooth skrev:
Precis så tänkte jag med..
och om den går fel också bör det vara fel på....???? och inte på...????

Om den också går fel bör det vara fel på elsystemet någonstans. Men om det är på din eller nätägarens sida kan bara en tekniker på plats utröna.

Mikael_L
snaggletooth skrev:
Om den också går fel bör det vara fel på elsystemet någonstans. Men om det är på din eller nätägarens sida kan bara en tekniker på plats utröna.
Detta är en god anledning till att själv koppla ur dina elförbrukare och kolla ifall felet försvinner.
Tar du dit nätägarens killar men felet är t.ex. i din VV-beredare, så får du pröjsa för felsökningen, sen måste du ta dit en egen elektriker för att fixa felet, och får pröjsa en gång till.

Min klockradio beter sig exakt lika, men det sker när den blir spänningslös (tex strömavbrott) och går på sina reservbaterier. Det är inte så att uttaget bryts?

Det där med att nånting var löst och hängde i luften, tolkar jag som att han menar Noll-skruven. Om inte den är åtdragen så "hänger" noll-skenan i luften och det är ett allvarligt fel och därför också troligt att det är något som han har inpräntat sedan skoltiden. "Kontrollera alltid att Noll-skruven är åtdragen!"
Om det var så att Noll-skruven var lös så kan du ha fått allt mellan 0 och 400 volt i uttaget.
Så bara för att du mätt till 230 volt i uttaget så innebär det inte att det alltid är/var 230 volt.
Detta varierar pga övrig elektrisk utrustning tex elradiatorerna.

Även om problemet nu är åtgärdat så kanske din klockradio inte tålde över-/under-spänning och därmed inte fungerar 100% på "riktig" 230 volt.

elmont skrev:
Min klockradio beter sig exakt lika, men det sker när den blir spänningslös (tex strömavbrott) och går på sina reservbaterier. Det är inte så att uttaget bryts?
Min med! Men varför rusar de iväg när de går på backup-batteriet? Det handlar ju inte om nån minut per dygn utan betydligt mer. Har man snålat in så mycket på komponenterna i klockan?

Låter rimligt att uttaget bryts och klockan därmed skenar. Om det på uttagets plats tidigare satt ett element kanske det nya uttaget fimpas av nån effektvakt då och då?

En nogrann undersökning av en kompetent elektriker anser jag vara absolut nödvändigt! :cool:

Borde väl isf finnas massa uttag i huset han kan prova klockorna på.
Snabbt gjort.

Vad är det för klockor ni har som inte klarar att gå på batteri... Testa plocka ut batteriet så funkar det nog bättre isf.

Slugge skrev:
Vad är det för klockor ni har som inte klarar att gå på batteri... Testa plocka ut batteriet så funkar det nog bättre isf.
vad menar du? där är inga batterier i dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.