har precis flyttat in i ett hus där vi fått reda på att första våningen har 240 volt men andra våningen har 380 volt. märkte detta när vi behövde köpa nya elradiatorer´. är detta vanligt? ägarna innan inredde vinden efteråt så det är kanske därför men varför vill ma´n ha högre volt? sen hände nåt konstigt, min elektriska väckarkloc´ka, på andra våningen började byta minut ´var tjugonde sekund. tiden gick väldigt fort.. haha. skaffade en ny klocka och den gör samma sak. har det med ´volten att göra? verkar helt knäppt.

Näää.
380V eller snarare 400V normalt idag är 3 fas och 240V är enfas. INget konstigt med att ha olika typer av radiatorer i samma hus om det är ombyggt.

men varför springer båda klockorna iväg?? slu´mpen?

Mät

:rolleyes: Kanske tänkte förre ägaren, att eftersom det är på
andra våningen, då behövs det mer kräm i ledningarna. :D

bjarne1 skrev:
Mät
va´rför ska jag mäta. jag vet hur många volt där är.

Har du mätt i ett vanligt vägguttag?

Ja i princip så KAN de ju ha fixat så du har 400V i eluttagen, det vore inte så bra. Men fast inkopplade elradiatorer är ofta av 400V typ. Så OM radiatorerna var fast inkopplade så är det inget konstigt med det, var de däremot inkopplade i ett vanligt eluttag så är det väldigt illa.

En elpryl, ex. klocka, som kopplas in i ett uttag med 400V blir för det mesta ganska omedelbart förstörd, i värsta fall orsakar den brand. Att den skall få fnatt är mindre sannolikt.

Om det verkligen är 400V i uttagen på våningen så måste det åtgärdas omedelbart.

Redigerat:
För att vara säker att det stämmer såklart.

För om når blir fel så är det lämpligt att mäta.

Om det t ex är jordat, och du har flera faser till en grupp och den gemensamma jorden har hopat loss nån stans kan man få 400v mellan jord och nolla och 230 mellan fas och nolla.

Nu är det säkert inte detta som hänt, men att kontrollmäta är väl alltid det första steget?

Norea skrev:
va´rför ska jag mäta. jag vet hur många volt där är.

Där jag bodde förut med direktverkande el så var det 400 volt system för elradiatorerna och i övrigt i uttag och så 230 volt, inge konstigt med det. Radiatorerna har egna kablar bara.

Förmodligen är det så hos dig också, men om någon klåpare har kopplat in vägguttag eller nåt annat på 400 volt systemet så är det naturligtvis fel.

Mät! O bryt bort de grupper det ev. är 400V på, om där sitter vanliga uttag lr lamputtag. Kontakta sedan elektriker för att återgärda problemet.

Norea skrev:
men varför springer båda klockorna iväg?? slu´mpen?
Klockorna styrs av nätfrekvensen (50 Hz) inte av spänningen. Att dom skenar tyder på att du har någon kraftig störning på spänningen, kanske en rejäl glappkontakt. Du bör kolla detta snarast då det kan vara en brandfara.

du får la låna ett oscilloskop, och kolla frekvensen :) . Nä, men det låter inget trevligt iaf.

Norea skrev:
har precis flyttat in i ett hus där vi fått reda på att första våningen har 240 volt men andra våningen har 380 volt. märkte detta när vi behövde köpa nya elradiatorer´. är detta vanligt? ägarna innan inredde vinden efteråt så det är kanske därför men varför vill ma´n ha högre volt? sen hände nåt konstigt, min elektriska väckarkloc´ka, på andra våningen började byta minut ´var tjugonde sekund. tiden gick väldigt fort.. haha. skaffade en ny klocka och den gör samma sak. har det med ´volten att göra? verkar helt knäppt.

han driver med er....

Styrs verkligen klockradion av frekvensen? Min klockradio är då iaf matat med likspänning via en trafo.. hur går de till då? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.