5 037 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Två och fyrpolig jfb, tveksamheter?
Yes, i och med att det står jfb så blev jag lite förundrad
Ska testa att koppla en stor last på den och ska testa kortsluta den senare. Har bara testat att koppla ur nollan och lägga den direkt mot jord istället för in i jfb:n och då löset den. Återkommer med imorgon
Kanske ska byta den om den är gammal, bättre att det säkra före det osäkra
Ska testa att koppla en stor last på den och ska testa kortsluta den senare. Har bara testat att koppla ur nollan och lägga den direkt mot jord istället för in i jfb:n och då löset den. Återkommer med imorgon
Kanske ska byta den om den är gammal, bättre att det säkra före det osäkra
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Annars är testknappen ett utmärkt sätt att testa själva JFBn d^_^b
Det är bara om du vill testa jordförbindelsen ute i uttaget som du behöver greja där, och för det finns billiga uttagsprovare.
Det är bara om du vill testa jordförbindelsen ute i uttaget som du behöver greja där, och för det finns billiga uttagsprovare.
Nu kommer du att få pisk av alla puritaner här på forumet, för du har Malmbergs i centralen 
Inte omtyckta
Malmbergs och åldern på den tvåpoliga får mig att tro att den tvåpoliga var begagnad då den installerades. Inte nödvändigtvis något fel på det, en begagnad Siemens i gott skick kan säkert vara minst lika bra som en nyare Malmbergs.
Tips: det finns gulgrön-randig tejp att köpa för att märka de röda jordkablarna med, jag antar att det är skyddsjord som någon märkt ut med grönt.
Annars är det väl inte särskilt rörigt, förutom att det är ju inte precis snyggt med maskertejp som märkning (men ändå faktiskt klart bättre än inget alls).
Ett tips värt att kolla upp är att nolla och fas verkligen är rätt på de grupper som har röd skyddsjord, i gamla installationer verkar vit fas och svart nolla ha varit vanligt. Faran om de är växlade är att man tror att man brutit strömmen med lampknappen när man ska byta en lampa eller liknande men egentligen har man brutit nollan. Speciellt för skyddsjordade grejer är det farligt.
Tips: det finns gulgrön-randig tejp att köpa för att märka de röda jordkablarna med, jag antar att det är skyddsjord som någon märkt ut med grönt.
Annars är det väl inte särskilt rörigt, förutom att det är ju inte precis snyggt med maskertejp som märkning (men ändå faktiskt klart bättre än inget alls).
Ett tips värt att kolla upp är att nolla och fas verkligen är rätt på de grupper som har röd skyddsjord, i gamla installationer verkar vit fas och svart nolla ha varit vanligt. Faran om de är växlade är att man tror att man brutit strömmen med lampknappen när man ska byta en lampa eller liknande men egentligen har man brutit nollan. Speciellt för skyddsjordade grejer är det farligt.
Ja, jag tänkte jag skulle ta o städa upp i centralen, snygga till den. Det är faktiskt bra dokumentation i centralen, allt är uppmärkt och det finns ett papper på vart alla grupper går.
Precis som du säger, så finns det ganska många svarta nollar och vita faser. Vad tycker ni om jfb:n (siemens). Kanske ska byta den mot en nyare, men som sagt den bryter när man trycker på knappen.
Precis som du säger, så finns det ganska många svarta nollar och vita faser. Vad tycker ni om jfb:n (siemens). Kanske ska byta den mot en nyare, men som sagt den bryter när man trycker på knappen.
Som elektriker är måste jag säga att Siemens jfb är nog den del som är bäst i centralen. Malmbergs är inte kända för att vara så strålande. En liten rekomendation är nog att inte tejpa och dona med röda jordtrådar utan börja fundera på att byta ut dom gamla trådarna. Svart, vit och röd som färgkombination användes för 40-60 år sedan och trådarna börjar nog bli lite "trötta" nu. Mitt hus är från 65 och jag bytte allt i helgen. Jag kan säga att flera av trådarna va torra och ärjade.
Men torra/"knastriga" plastisolerade trådar från 60-talet beror väl på sånt som att de utsatts för en viss mängd värme och eventuellt UV-strålning, och inte en viss ålder? Visst, om man behöver byta den sista biten vid en armatur för att kabeln tagit stryk av värme eller UV från lysrör så är det kanske lika bra att byta hela skiten, men om det inte finns några sådana problem (t.ex. att ledningarna går till infällda lamputtag och därför inte exponerats så mycket) så får man väl avgöra från fall till fall vad som är värt att byta?
Däremot finns det krav på en skylt som säger något i stil med "Varning! Olika färger på skyddsjordsledning förekommer" utanpå centralen. I det här fallet är det väl iofs rätt uppenbart...
Däremot finns det krav på en skylt som säger något i stil med "Varning! Olika färger på skyddsjordsledning förekommer" utanpå centralen. I det här fallet är det väl iofs rätt uppenbart...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
JA, DU MÅSTE VERKLIGEN SNYGGA TILL DIN CENTRAL!
Trodde först att det var en bild tagen från Google på ett skräckexempel.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är väl bara den där tejpen som stör, annars så ser det väl ut som det gör mest.
Protte
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nja, tycker allt att den såg ovanligt rörig ut. Det syns att det inte är någon elektriker som kopplat den. Ingen duktig sådan åtminstone. RK:n som är allt för lång är ett gott tecken på det. Liknar apparatskåpen som kopplades i skolan.
//Patrik
//Patrik
Hehe, för någon dag sen tänkte jag fråga om det var extrapris på RK men jag avstodPatrik_Hed skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jadå fram med avbitaren och klipp allt, jämför med Kalle A som djungelfotograf.
Prutte
Prutte
Lägger upp en ny bild när den är städad så ska ni få se på grejjer
Men igentligen, så länge allt är rätt kopplat så spelar du ju ingen roll tills dess att man ska felsöka
*Får man förlänga trådarna i en elcentral, eller räknas inte centralen som kopplingsutrymme?
* De felsta trådar är för korta för att "dra runt", är det snyggaste om man försöker att lägga alla trådarna bakom DIN-skenorna?
Men igentligen, så länge allt är rätt kopplat så spelar du ju ingen roll tills dess att man ska felsöka
*Får man förlänga trådarna i en elcentral, eller räknas inte centralen som kopplingsutrymme?
* De felsta trådar är för korta för att "dra runt", är det snyggaste om man försöker att lägga alla trådarna bakom DIN-skenorna?
Redigerat: