Hej, har som rubriken lyder två radiatorer, på samma slinga, som inte går att få värme i.
Jag har plockat bort radiatorerna och spolat igenom med koppel och ventil kvar, inget stopp. Men dessa två är installerade senare än resten av kretsen och man har då valt att köra 12mm pex med stödhylsa och allt vad det innebär vilket gör, tror jag iaf, att diametern för flödet blir väldigt litet jämfört med kopparröret som matar resten av slingan. Alla andra radiatorer blir varma men inte dessa oavsett hur mycket jag luftar och försöker.
Värmepumpen jag har är en thermia optimum g2 och den har självstyrande cirkulationspump om jag förstått det hela rätt. Det jag funderar på är om cirkulationspumpen går för sakta så flödet inte räcker till dessa två radiatorer och vad kan jag göra isåfall för att öka detta?
Tack sålänge!
 
Då det är väldigt liten matning till dessa nya element så kan det vara att man behöver strypa element på det " gamla" systemet så det blir något över till dom nya elementen. Det är ju lite beroende på hur det är dragit från befintlig system till det nya å på om det är ettrörsystem eller tvårörssystem.
 
B Beretic skrev:
Hej, har som rubriken lyder två radiatorer, på samma slinga, som inte går att få värme i.
Jag har plockat bort radiatorerna och spolat igenom med koppel och ventil kvar, inget stopp. Men dessa två är installerade senare än resten av kretsen och man har då valt att köra 12mm pex med stödhylsa och allt vad det innebär vilket gör, tror jag iaf, att diametern för flödet blir väldigt litet jämfört med kopparröret som matar resten av slingan. Alla andra radiatorer blir varma men inte dessa oavsett hur mycket jag luftar och försöker.
Värmepumpen jag har är en thermia optimum g2 och den har självstyrande cirkulationspump om jag förstått det hela rätt. Det jag funderar på är om cirkulationspumpen går för sakta så flödet inte räcker till dessa två radiatorer och vad kan jag göra isåfall för att öka detta?
Tack sålänge!
Ställ om cirkpumpen från auto till konstant och sätt en fart på ca 70 % till att börja med. Bara skit med variabel fart på pumpen. När den går ner i fart, så kommer dom delar längst bort inte att få det flöde dom behöver. Är det 2 - rörs, så kommer ellementen före att att kortsluta, dom tar det totala flödet genom sig och det efter blir utan. För att avgöra om det kortsluts, så stäng av ellement före på silngan, då blir det klart om pumpen klarar flödet, men inte i autokonfiguration.
 
Troligen behöver hela värmesystemet injusteras gällande Kv-värdet/förinställningen så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.

Sen kan det behövas högre flöde genom systemet, högre fart på cirkulationspumpen.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
En lista med PDF-dokument om energibesparing och injustering av värmesystem, inklusive handböcker och faktaböcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, det var snabba svar👍
Det är ett tvårörssystem som tidigare värmdes med ved och då blev dessa varma. Dock var det stopp i dem när vi tog över huset och då spelade vi ur allt och sen fungerade det. Efter bergvärmepump så har nog dessa aldrig fungerat riktigt men då pumpen installerades kontrollerades inte detta då det var mitt i sommaren. Om man ska prova cirk.pumpen, hur gör man då? Detta kommer man inte åt från huvudmenyn på pumpen. Kan rita upp kretsen på ett papper sen för att få en överblick över rören.
 
Luft av luckan från värmepumpen och titta vilken typ av cirkulationspump den har. Ladda ner manualen för cirkulationspumpen så kan du läsa hur du ställer om den. En total injustering behöver som redan sagts troligen göras. I värsta fall orkar inte befintlig cirkulationspump ge tillräckligt högt tryck för att driva tillräckligt flöde genom den "trånga" slingan.
 
B Beretic skrev:
Det är ett tvårörssystem som tidigare värmdes med ved och då blev dessa varma. Dock var det stopp i dem när vi tog över huset och då spelade vi ur allt och sen fungerade det.
Då hade ni troligen högre framledningstemperatur än vad det är nu, då ströp termostaterna flödet på flera/många radiatorer å då räckte flödet & temperaturen till till de två "nya" radiatorerna.
 
Okej, skulle det gå att tvinga upp cirkulationspumpen i hastighet genom pannans styrpanel bara för att se om det gör någon skillnad? Renovering av rummen det gäller är förestående i framtiden så dra om rören till grövre koppar ligger i planen. Injustering, är det något man gör själv som normalhändig eller är det något som man behöver hjälp med?
 
B Beretic skrev:
Okej, skulle det gå att tvinga upp cirkulationspumpen i hastighet genom pannans styrpanel bara för att se om det gör någon skillnad? Renovering av rummen det gäller är förestående i framtiden så dra om rören till grövre koppar ligger i planen. Injustering, är det något man gör själv som normalhändig eller är det något som man behöver hjälp med?
Svårt att säga på rak arm. Den vad för VP har du, fabrikat-modell .Lossa fronten, kika efter cirkpumpen för värmen, den är inte isolerad. Ta ett foto på änden där alla data står om den. Kanske det finns ett ( om det är en vanlig pump ) vred på kopplingsboxen med 1 - 2 - 3 där 3 är högsta fart.
 
Pumpen är en thermia optimum g2 och den ska ju ha variabel cirkulationspumpsstyrning om jag förstår manualen rätt, därav frågan om man i systemet kan forcera pumpen. Men jag ska plocka av fronten och kolla 👍
 
Hittade möjlighet i servicemenyn att öka cirkulationspump men än sålänge har det inte gjort någon skillnad.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.