Första gången jag ska tapetsera, tror mig ha koll på alla moment som ska utföras. Allt är inhandlat och jag är redo att sätta igång.

Det jag inte kan finna svar på är om man behöver tapetsera hela rummet på samma gång?
Går det att till exempel bara tapetsera en vägg och sedan fortsätta på nästa vägg dagen efter?

Det går bra.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
OM vi antar att du skall sätta upp traditionella papperstapeter. Där man alltså stryker limmet på tapeten, inte på väggen. Så är det som nybörjare lätt att missa det viktiga "sväll momentet". När du har strukit på rikligt med lim, och lite till. Så måste man vika ihop tapetvåden (brukar synas på intruktionsvideor), och låta den ligga ihopvikt i minst 5 minuter, men inte för länge.

Detta för att tapeten skall svälla av fukten i limmet (som sagt rikligt med lim). Om man inte gör detta så blir det svårt att få till mönsterpassning, mönstret kan glida bortåt en cm mellan en våd som fått svälla och en som sätts upp direkt. Jag tor att det även påverkar hur bra den "sträcks" på väggen.

Och ytterligare ett tips, sätt inte tapet på sugande underlag. Grunda det enl. instruktioner. Om underlaget är sugande så torkar tapeten fast mot väggen inom sekunder, och man får ingen möjlighet att justera den. Normalt kan man dra och skjuta en våd rätt långa sträckor på väggen efter att man fått upp den (den glider i det rikliga limmet). Man behöver inte få upp den på millimetern rätt direkt, det går att justera, om den inte torkar fast direkt.

Oc h titta noga i instruktionjer på hur man skall avsluta vid ett hörn. Har sett misslyckade uppsättningar där man låtit en våd gå runt hörnet, kanske 20 cm ut på nästa vägg. När tapeten torkar så krymper den "loss", man får vågor i tapeten, ser ut som väggen har satt sig ett par cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.