Mikael_L
Vad det gäller nödvändigheten (eller krav) på att ha två olika säkringsgrupper till ett bostadsrum verkar det råda konsensus, det krävs inte två olika grupper.

Att det skulle vara förbjudet verkar inte heller något tycka.

Men ifall det är att rekommendera så går meningarna betydligt mer isär.

Syftet styr hur det genomförs (flerfasgrupp eller enskilda grupper)
- Minimera risk för helt mörklagt rum vid överbelastning.
- Att underhålla elsystemet i ett rum, dvs kunna bryta vissa uttag med bibehållen ström i andra.
- Behov av mer effekt än vad en enfasgrupp kan leverera.
- Fler syften?
Så vad är det vi vill uppnå?

Jag skulle tro att din ABL-kompis tänker på en del fall som nämndes förr vid 400V elvärme och ojordade installationer, "isolerad miljö". Det hypotetiska fallet med isolationsfel från skilda faser på två element inom räckhåll var ju en utgångspunkt. Även frågor kring hur service, ombyggnad skulle ske av värmen när kraven på skyddsjord kom fanns med.
Resultatet blev, för att inte föra in jord i rum som var ojordade, skulle inte jordning utföras vid service, utökning men förbindning av PE anslutning kunde ske lokalt för att förebygga fas-fas fallet.
Hela det resonemanget har ju numera inget att göra med vad gäller trådens fråga.

För spridning av grupper på olika rum är det väl som nämnts endast en rekommendation i standard. Men den borde vara enkel att få till när man gör nyinstallation utan att behöva göra något extra, tex bara att mellan olika rum låta några uttag matas från motsatt sida vägg osv.
Borde kunna falla ut naturligt vid en normal fackmässig installation.
Har man däremot intelligent hem med många funktioner kanske det är bättre med en grupp per rum, eller samhörande funktioner.

Elinfo skrev:
Men om man har t.ex ett 16 i ett befintligt kök som ska renoveras, kan man då göra så här?

16 rör = L1 L2 L3 N J = av säkras med 1st 4-pol 10A personskyddsautomat = Kyl Frys Diskmaskin.

Och så här

16 rör = L1 L2 L3 N J = av säkras med 1st 3-pol 10A automat = sovrum1 sovrum2 sovrum3 badrum
Om man ska blanda in separata personskyddsautomater så är det väl inte jättebra att köra diskmaskin på samma som kyl/frys?

Jag instämmer för övrigt i frågan om det finns fyrapoliga personskyddsautomater?

Mikael_L
I just mitt fall kan det nog vara en fördel med två olika grupper till rummen.
Jag har nämligen en stor lust att göra färdigt lite ytterväggar ganska snart, för att bli av med en jättestor hög med OSB, gips och 45x45-regel som hela tiden ligger ivägen.

Om jag drar en eller två grupper längs ytterväggarna och sätter lite uttag mot yttervägg i 2 st sovrum och vardagsrummet kan jag sätta skivor i merparten av huset, och kan fortsätta med resten av elen senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.