Jag ska precis fixa alla rördragningar i golvet till ett nybyggt badrum, träbjälklag.

Det ska finnas två golvbrunnar, en för badkar och en för dusch.

Min tanke var att köpa en golvbrunn med sidoutkast för den första brunnen. Rör dras vidare till nästa golvbrunn som är en med bottenlopp och anslutning med T-koppling. På så vis kan jag styra fallet genom att kapa röret på brunnen med bottenlopp till rätt höjd.

Tänker jag rätt? Borde väl funka i 220mm golvbjälklag med så korta längder som ca 2,5 m mellan brunnarna och från andra brunnen till böj ner till källaren max 2 m?

Om jag förstår rätt så är alltså "nästa golvbrunn" den som ligger närmats utloppet till källaren?

Man brukar inte ansluta avloppsrör med T-koppling, det skall vara 45 gr vinklar. Det finns såvitt jag förstår 2 skäl, dels så ger en 90 graders vinkel en inbromsning av flödet, vatten kan studsa tillbaka mot den tvära väggen, dels försvårar det rensning. Nu är det ju inget problem att komma åt att rensa iom. att du har en golvbrunn till ovanför kopplingen. Jag vet inte om anslutningsvinkeln är ett reelt problem från en brunn, men handlar det om en badkarstömmning så blir det ju avsevärda flöden i röret.

Ah, det har du rätt i! Då kör jag 45-böjar istället. Men vad säger ni om tanken med en brunn med bottenutlopp på andra brunnen för att kunna komma in flexibelt på rätt höjd?

Kolla måtten på brunnen, har för mig att utloppsröret sticker ned rätt långt. Jag antar att du vill ha sammankopplingen i bjälklaget, inte under det?

Kolla också exakt var du kommer ned med den i källaren.

Jag har en brunn med bottenutlopp i ett duschrum. Trots att den sitter i mitten av duschen så kommer den ned delvis i källarväggen. Jag var tvungen att gnaga ur lite av väggen för att kunna koppla på röret. källarväggarna är så mycket tjockare än väggen däruppe.

I mitt fall var det ett bjälklag av Siporex, som jag har för mig är drygt 20cm, sedan var det ca 100mm isolering och spackel på det, ändå kom brunnsröret nästan ut nere i källaren.

Krilleman
Det är ju inga som helst problem att få bra fall med två sidokopplade brunnar heller, då har du ju fördelen att du kan dyka ner i källaren var det passar dig och inte just under ena brunnen.

Förgrena med ett 45º grenrör till dom två brunnarna och gå ner var det passar bäst!

Jo, jag hade tänkt gå ner på ett speciellt ställe, inte vid brunn 2. Tanken var att kapa röret från brunnen med bottenutlopp vid rätt läge och koppla in på slingan från brunn 1...

krille, menar du att det finns en sådan rörelsemån på kopplingarna så att 2-3 cm inte spelar någon roll och att det går att få in brunn 2 på stammen ändå?

Kan du rita din rördragning?

Normalt sett så använder man sidoutloppsbrunnar, fixerar dessa i golvet med rätt ramar, sen drar man avloppet mellan brunnarna och ansluter dom med 45graders böjar.
Det går då att justera i både höjdled och sidled, på 1m sträcka kanske 2-3cm i sidled.
tex http://www.byggahus.se/forum/badrum/203741-ett-badrum-blir-till.html

rordragningbadrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Here we go :D

Då skall du absolut inte ha en brunn med utlopp nedåt. Kör med sidoutlopp från båda brunnarna. Och antingen så låter du sammankopplingen komma lite längre från brunn2, så att det röret kan få falla lite, eller så kör du med ett par 15 grad. kopplingar ut från brunn2 (kanske finns ännu "flackare böjar" så att du kommer ned några cm.

Kom just på, jag tror att du kan köpa brunnar med utloppet på olika nivåer också.

Sätt ett Y nära utloppet, med sticket mot brunn1 och med muff mot brunn2 och så väger du in brunn2 i höjdled och fixerar den rätt. Montera en 45graders dubbelmuff i utloppet på brunn2 och vrid brunn2 45grader mot Y'et.
Då kan du montera ett långt rör mellan Y och brunn2, genom att vrida muffen i brunn2 lite nedåt så får du till fallet.
Y't kan du ha lite vinkel på, brukar finns rörelserum för ett par grader i muffarna.

På sticket på Y't så sätter du en dubbelmuff, och drar ett rör till brunn1 som har en muff.
Genom spelet i muffarna så får du till fallet på den linjen.

Om avstånden inte går ihop sig så kan man justera i höjdled med två 45graders dubbelmuffar och en kort bit rör, kapa längen på röret så att höjden på hela muffpaketet blir rätt.
Finns dubbelmuffar i både 15, 30 och 45 grader, och genom att kombinera dom får man rätt höjer och möjligheter att vrida till lösningar

Du måste tänka i 3D när man drar avlopp ;)

Redigerat:
Det här blev komplicerat! Men jag gör som ni säger och kör på brunnar med sidoutlopp eftersom det verkar gå att lösa rördragningen. Får väl köpa ett gäng av varje typ av koppling och utnyttja öppet köp för att lämna tillbaka det som blir över... :)

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.