Köpte hus i somras som saknade ett fungerande badrum. Finns ett badrum som är original -54 men som inte klarar av en barnfamiljs användande. Hade många tankar om hur vi skulle bygga nytt badrum och det slutade med att vi delar av ett av rummen på ovanvåningen och bygger ett badrum på 9,5 kvm. Ska försöka uppdatera med bilder under arbetets gång. Har hjälp med att bygga badrummet så bli inte allt för imponerade av hur jag hinner med renovering, sköta mitt jobb och familjen. Men jag tänkte att det skulle vara trevligt att följa hur ett badrum blir till.
Utgångsläge:
Önskat läge:
Där badkaret kommer att stå i hörnan av rummet. (så att man vet orienteringen av bilden.
Har dåligt med bilder från rivningen, men kortfattat har några väggar rivits och plastmattan har tagits bort, samt limrester (asfaltklister) har slipats bort från betongen. Om man inte visste det innan så dammar det något in i h*****e när man slipar betong.
Dag 1:
Rörläggaren var på plats och fräste ur betongen för rören. Så här ser du efter första dagens arbete.
Dag 2:
Fortsatt arbete med rören, både avloppsrör och vattenrör. Det kommer att bli vattenburen golvvärme i badrummet. Det är därför där är så många vattenrör som sticker upp. Eftersom badrummet är på ovanvåningen så kommer avlopp och vatten gå till källaren genom vardagsrummet.
Dag 3:
Eftersom vi bor i ett gammalt hus så är inte alla golv helt plana, kanske inte hjälper att man har ett nytt hus för den delen heller, i alla fall så diffa golvet 40 mm från ena änden av det blivande badrummet mot den andra. Därför fick golvet flytas en första gång så att det blev plant.
Dag 4:
Hände inte så mycket och jag tog inga bilder.
Dag 5:
Denna dag hände det desto mer. Väggar restes i ett rasande tempo, djupt imponerande av vad 2 snickare hinner med under en dag.
Dag 6:
Plattsättaren arbeta några timmar (4h) och flöt golvet en gång till så att det skapades fall till brunnarna. Han fuktspärrade två väggar också när han var här och arbetade.
Dag 7:
Elektrikern hade varit förbi och dragit fram elen. Det är alltid lika spännande och komma hem och se vad som har hänt under dagen.
Så här långt har det badrumsprojektet kommit på 1 vecka. Ska försöka uppdatera med bilder under arbetets gång. Tanken är att det ska vara färdigt på 3-4 veckor.
Utgångsläge:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Önskat läge:
Logga in
Skapa konto
Där badkaret kommer att stå i hörnan av rummet. (så att man vet orienteringen av bilden.
Har dåligt med bilder från rivningen, men kortfattat har några väggar rivits och plastmattan har tagits bort, samt limrester (asfaltklister) har slipats bort från betongen. Om man inte visste det innan så dammar det något in i h*****e när man slipar betong.
Dag 1:
Rörläggaren var på plats och fräste ur betongen för rören. Så här ser du efter första dagens arbete.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag 2:
Fortsatt arbete med rören, både avloppsrör och vattenrör. Det kommer att bli vattenburen golvvärme i badrummet. Det är därför där är så många vattenrör som sticker upp. Eftersom badrummet är på ovanvåningen så kommer avlopp och vatten gå till källaren genom vardagsrummet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag 3:
Eftersom vi bor i ett gammalt hus så är inte alla golv helt plana, kanske inte hjälper att man har ett nytt hus för den delen heller, i alla fall så diffa golvet 40 mm från ena änden av det blivande badrummet mot den andra. Därför fick golvet flytas en första gång så att det blev plant.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag 4:
Hände inte så mycket och jag tog inga bilder.
Dag 5:
Denna dag hände det desto mer. Väggar restes i ett rasande tempo, djupt imponerande av vad 2 snickare hinner med under en dag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag 6:
Plattsättaren arbeta några timmar (4h) och flöt golvet en gång till så att det skapades fall till brunnarna. Han fuktspärrade två väggar också när han var här och arbetade.
Logga in
Skapa konto
Dag 7:
Elektrikern hade varit förbi och dragit fram elen. Det är alltid lika spännande och komma hem och se vad som har hänt under dagen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här långt har det badrumsprojektet kommit på 1 vecka. Ska försöka uppdatera med bilder under arbetets gång. Tanken är att det ska vara färdigt på 3-4 veckor.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Häftigt projekt men ett par nyfikna frågor... 
Varför ligger avstängningslisten så konstigt nere i högra hörnet på bilden där de flytspacklat ?
Är det en brunn man kan skönja där, som de spärrat av för ?
Den ligger ju i så fall kloss intill väggen vilket den inte får göra.
Vad är det för skivor utanpå OSB... Det ser ut som vanlig kartongbeklädd gips...
Vad är det för tätskiktssystem de använder sig av ?
Du skrev att de hade börjat tätskikta men jag ser inget tätskiktsfolie på väggarna.
Varför ligger avstängningslisten så konstigt nere i högra hörnet på bilden där de flytspacklat ?
Vad är det för skivor utanpå OSB... Det ser ut som vanlig kartongbeklädd gips...
Du skrev att de hade börjat tätskikta men jag ser inget tätskiktsfolie på väggarna.
Håller med om att det ser lite konstigt ut... Det är så att jag har fått flytta en imkanal från köksfläkten för att den inte ska vara mitt i dörröppningen till sovrummet. Nu kommer den istället gå inne i väggen till badrummet. Väggen kommer att bli ca 200 mm tjock istället och imkanalen går rakt upp till vinden.Paul-Staffanstorp skrev:Häftigt projekt men ett par nyfikna frågor...
Det är våtrumsskiver, de ser ganska ljusa ut på bilderna men i verkligeheten så är de blå aktiga och har en "knottrig yta". Det är inte vanlig kartonggips.
Tätskiktet är jag lite mer osäker på vad som är ok och inte. De befintliga väggarna är murade med lättbetongblock och den vägg som har detta kvar har de rollat en grå massa på. Det har man även gjort på den vägg som vask och toaletten ska sitta på. Det ska komma folie på väggarna också, får se i vilken utsträckning de kommer vara folie. Vad de sa till mig så kommer de att sätta folie vid duschen och badkaret. Räcker det?
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Avståndet skall vara minst 60mm enl BKR. Jag tror att det räknas mot tätskiktad vägg, avståndet blir alltså mindre sedan när (om) kakel kommer på väggen. Avståndet beror på att det annars kan vara svårt att få en bra anslutning mellan tätskiktsmanschetten runt röret, och tätskiktsremsan som tätar i golv-vägg vinkeln. Det blir helt enkelt ett för trångt utrymme.
Hur ska man göra då? Förutom att det ska vara 60 mm till vägg. Hur kan jag ändra så att det blir rätt, eller man kan göra avsteg från reglerna? Avloppsröret kommer att vara i en inbyggnad och den vill man ju inte ha hur stor som hellst, men man vill ju också uppfylla ställda krav som finns. Hoppas du förstår vad jag menar.
Vi fortsätter dokumentationen av badrumsbygget.
Dag 8:
Idag har rören som ansluter till dusch, badkar, golvvärmen och kall/varmvatten gjorts hål för och dragits igenom badrumsväggen. Väggarna har fuktsspärrats med folie på skivväggarna vid dusch och badkar och en rollad fuktspärrad på den murade väggen och vid handfatsväggen. Sen har även fallet vid brunnarna flutits.
Här ser man hallen till badrummet och det blivande sovrummet.
Det blivande sovrummet, bilden tagen 180 grader från förgående bild.
Det blå på bilderna är täktskitsfolie
Har en fråga angående spottar som jag hade tänkt sätta in i taket. Tanken var att fälla ner taket och sätta in 5W ledspottar som är 25 mm höga. Elektrikern verkar inte köpa att man inte behöver pottor till dessa, men där jag själv tycker det är onödigt eftersom man inte kan byta lampa till halogen utan att byta armaturen och att ledlampor inte blir så varma. Har jag eller elektrikern rätt? Eller är inte elektrikerna vana vid att arbeta med ledlampor?
Dag 8:
Idag har rören som ansluter till dusch, badkar, golvvärmen och kall/varmvatten gjorts hål för och dragits igenom badrumsväggen. Väggarna har fuktsspärrats med folie på skivväggarna vid dusch och badkar och en rollad fuktspärrad på den murade väggen och vid handfatsväggen. Sen har även fallet vid brunnarna flutits.
Logga in
Skapa konto
Här ser man hallen till badrummet och det blivande sovrummet.
Logga in
Skapa konto
Det blivande sovrummet, bilden tagen 180 grader från förgående bild.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blå på bilderna är täktskitsfolie
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har en fråga angående spottar som jag hade tänkt sätta in i taket. Tanken var att fälla ner taket och sätta in 5W ledspottar som är 25 mm höga. Elektrikern verkar inte köpa att man inte behöver pottor till dessa, men där jag själv tycker det är onödigt eftersom man inte kan byta lampa till halogen utan att byta armaturen och att ledlampor inte blir så varma. Har jag eller elektrikern rätt? Eller är inte elektrikerna vana vid att arbeta med ledlampor?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Roligt projekt med badrum i ett helt annat rum och ingen vanlig badrumsrenovering. 
//Patrik
//Patrik
Tack så mycket! Hoppas det ska bli bra när det är färdig. Här är en skiss på ovanvåningen, där den blåa rutan är badrummet och den gröna rutan kommer att bli sovrum. Klädkamrarna är rivna och blir hall istället.Patrik_Hed skrev:
Logga in
Skapa konto
[FONT=Arial, sans-serif][/FONT]
De flesta LED behöver ingen säkerhetsavstånd då de inte alstrar värme på samma sätt som traditionella ljuskällor men jag har sett vissa tveksamma fabrikater som anger säkerhetsavstånd i manualen.
Men jag tycker du ska välja en armatur med utbytbar LED, även om de har typ 20-50K brinntimmar så kommer man behöva byta förr eller senare, inte så värst kul om det inte finns just den modellen kvar och man tvingas byta alla armaturer (om man nu vill ha samma look) med spackling eller omläggning av tak som följd i värsta fall.
Men jag tycker du ska välja en armatur med utbytbar LED, även om de har typ 20-50K brinntimmar så kommer man behöva byta förr eller senare, inte så värst kul om det inte finns just den modellen kvar och man tvingas byta alla armaturer (om man nu vill ha samma look) med spackling eller omläggning av tak som följd i värsta fall.
Jag brukar sätta Hide-a-Lite LED lampor i badrum utan pottor. Dessa kräver endast i 45mm i utrymme dvs det räcker med regeln. Dom är inte billiga men bra kvalite.
Men läs alltid tillverkarens anvisningar och följ dom.
Men läs alltid tillverkarens anvisningar och följ dom.