Byggahus.se
Hej på er alla kunniga!

Jag har två snabba frågor som rör golvspånskivor.

1. När jag sågat ut för golvbrunnen blir det glipor mellan brunnen och golvspånet.
Ska jag lägga någon slags fog där eller låter man det vara och låter flytspacklet fylla ut dessa glipor? Se bifogad bild.


2. Minsta bredd för golvspån skarv-vägg.
Detta borde jag tänkt på innan jag började lägga spånet men som vanligt skyndar jag igång. Den sista skivan kommer sluta aningen nära väggen i min mening. Se bild markerat i rött.
Min fråga är om det är lugnt? Är det bara att slänga dit sista hela skivan och komplettera sista lilla biten eller måste jag göra något annat?

Tack på förhand!
 
  • Byggplats, isoleringsmaterial, golvavlopp, träreglar, oavslutat arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med isolering, blått stativ, borr, skor och träbjälkar. Röda markeringar är överlagda på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Frassenyfiken skrev:
Hej på er alla kunniga!

Jag har två snabba frågor som rör golvspånskivor.

1. När jag sågat ut för golvbrunnen blir det glipor mellan brunnen och golvspånet.
Ska jag lägga någon slags fog där eller låter man det vara och låter flytspacklet fylla ut dessa glipor? Se bifogad bild.


2. Minsta bredd för golvspån skarv-vägg.
Detta borde jag tänkt på innan jag började lägga spånet men som vanligt skyndar jag igång. Den sista skivan kommer sluta aningen nära väggen i min mening. Se bild markerat i rött.
Min fråga är om det är lugnt? Är det bara att slänga dit sista hela skivan och komplettera sista lilla biten eller måste jag göra något annat?

Tack på förhand!
1. Brunnens monteringsplatta ska ha stöd av regel på alla sidor egentligen, då blir det också tätt så att inget spackel rinner ned. Nu vore det nog bra om du tätar glipan med valfri fog så du inte fyller bjälklaget med spackel.

2. Det går bra att avsluta med en smal remsa spånskiva, mig veterligen finns det inget minsta mått för det.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
1. Brunnens monteringsplatta ska ha stöd av regel på alla sidor egentligen, då blir det också tätt så att inget spackel rinner ned. Nu vore det nog bra om du tätar glipan med valfri fog så du inte fyller bjälklaget med spackel.

2. Det går bra att avsluta med en smal remsa spånskiva, mig veterligen finns det inget minsta mått för det.
Hej och tack för svar!

1. Avloppsgrodan är tämligen klumpig och ligger dumt till ihop med vatten-och elrör. Därför har jag endast kunnat växla av brunnen på tre sidor. Det ska nog inte vara något problem. Hoppas jag. Men då ska jag foga igen glipan främst där. Stort tack för svar!

2. Vad bra. Jag kunde inte heller hitta någon info om det. Bäst att fråga den kloka skara människor här om det, och det gav ju frukt.

Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.