Det finns nätverkshårddiskar(nas) med två nätverksportar. Betyder detta att det breddar bandbredden för att hantera mer data samtidigt? Idag har jag en fiber-router i hallen, som jag dragit en kabel från in till min nya router i vardagsrummet. Är min 1st kabel nu flaskhals för aatt hantera de 1000mb jag har från leverantören? ...får jag ännu mer kräm om jag drar ytterligare en sladd från routern i hallen? ...men eftersom jag bara en 1st internet-ingång på min nya router så kan jag inte dra fler. Jag hänger inte helt med.

Och, om en cat7-nätverkskabel kan hantera 10gb/s så undrar jag hur någon ska kunna nyttja de 1000mb som i mitt fall erbjuds hem. Kanske de 1000mb kan nyttjas om flera personer sitter med varsin sladd in i fiber-routern o spelar?

(Märkligt nog kom jag upp i 700mb/s via min mobil vid ett test, men det är en annan femma)

Ja, om rätt förhållande nyttjas. Men med största sannolikhet nej med tanke på din formulering.
Din NAS stöder nog LAG, genom bonding. Men du kommer med största sannolikhet inte vinna något på detta, eller är det många klienter i hushållet som behöver hämta/lämna innehåll snabbt till/från NASen?
Om du kör 7200rpm SATA eller NL-SATA så kommer IOPS begränsa dig oavsett, om det är flera som begär data samtidigt.

Finns det någon verklighetförankring bakom valet av hastighet på internetförbindelsen och din oro om begränsning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.