Hejsan!

Är det någon som kan hjälpa mig att förklara vad som är vad på bilderna?

Mäklaren säger att det finns en grävd brunn och en borrad brunn, men inget avlopp på tomten. Samtidigt finns det en vanlig toalett och en dusch i huset.

Jag funderar på om det ena på bilden är en brunn och det andra ett avlopp…

• Betonglock med mossa som täcker en brunn i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunn med vatten, två metallrör och en rostfärgad rund platta i botten. Reflektion av en person syns i vattnet.
    Skapa konto
  • Gammal handpump monterad på en cementplatta i en trädgård, omgiven av höstlöv och mossa.
    Skapa konto
  • En djup brunn med vatten i botten och ett rostigt järnrör som sträcker sig nedåt.
    Skapa konto
Hej

Vilka av bilderna är tagna på samma plats?

Bilden med en handpump, lär vara en grävd brunn. Är bilden där ett rör går ned tagen där?

Bilden med den gula pacman är jag osäker på vad det kan vara. Finns uppenbarligen till synes rent vatten där.
Något har varit kopplat på de 2 slangarna. Kanske en pump om det nu är locket borrhålet till som är den mörkare cirkeln.

Bilden där locket är vridet, ser ut som en typisk x-kammar brunn. Alltså första delen av en infiltrationsanläggning.

Lyfter du på locket på en avloppsbrunn så känns det på lukten samt att det borde flyta en massa äckligt slam på ytan.

Var avloppet finns tycker jag du ska be mäklaren ta reda på. Kommunen lär i en nära framtid kräva att ett godkänt avlopp ordnas, vilket kan kosta en hel del om skiten leds ut i ett dike, eller vart det nu tar vägen idag.

• Gilla
Dansk123 och 3 till
  • Laddar…
Bra svar ovan, men strunta i att fråga mäklaren. Kontakta kommunens miljöförvaltning direkt och fråga om fastighetens avlopp! Det är offentliga uppgifter, så det är inget konstigt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Vilka av bilderna är tagna på samma plats?

Bilden med en handpump, lär vara en grävd brunn. Är bilden där ett rör går ned tagen där?

Bilden med den gula pacman är jag osäker på vad det kan vara. Finns uppenbarligen till synes rent vatten där.
Något har varit kopplat på de 2 slangarna. Kanske en pump om det nu är locket borrhålet till som är den mörkare cirkeln.

Bilden där locket är vridet, ser ut som en typisk x-kammar brunn. Alltså första delen av en infiltrationsanläggning.

Lyfter du på locket på en avloppsbrunn så känns det på lukten samt att det borde flyta en massa äckligt slam på ytan.

Var avloppet finns tycker jag du ska be mäklaren ta reda på. Kommunen lär i en nära framtid kräva att ett godkänt avlopp ordnas, vilket kan kosta en hel del om skiten leds ut i ett dike, eller vart det nu tar vägen idag.
Tusen tack för det snabba svaret!

Bilden med handpumpen och bilden med röret som går ner är från samma brunn. De två andra bilderna är från den annan brunn, som kanske är den borrade brunnen. Det konstiga är att det finns en pump i huset. Jag är ingen expert, men som du skrev har det nog funnits en pump där man ser de två slangar och den gula pacman. Men då undrar jag varför det ändå finns en pump inne i huset.

Tack för tips om att kolla avloppssituationen.

Där finns möjlighet för att koppla till det kommunale avlopp och vatten.

• Blå vattenpump inuti ett hus med orange vägg i bakgrunden, visar sladdar och anslutna rör.
    Skapa konto
  • Vattenpump med rör och ventiler i ett grått rum, diskussion om brunnar och pumpsystem i en fastighet.
    Skapa konto
Jag är ingen expert på ämnet, men den grävda brunnen med gårdspumpen går ju inte att ta miste på.

Fungerar vattnet i huset nu?

Den andra brunnen med 2 slangar i ser på tok för ren ut för att vara avlopp, luktar det nått?
Titta där o be någon spola i toaletten samtidigt?

Brunnen med två slangar i (bild2) är säkert? den borrade brunnen som är kopplad till pumpen inomhus, vidare till hydrofortanken.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag är ingen expert på ämnet, men den grävda brunnen med gårdspumpen går ju inte att ta miste på.

Fungerar vattnet i huset nu?

Den andra brunnen med 2 slangar i ser på tok för ren ut för att vara avlopp, luktar det nått?
Titta där o be någon spola i toaletten samtidigt?
Jag fick inte igång pumpen och det fanns inget vatten i tanken.

Om jag nu vill koppla in mig på det kommunala vatten- och avloppsnätet, behöver jag då bekymra mig om de två brunnarna, eller kan jag bara låta dem vara som de är?

Jag får prata med kommunen om avloppssituationen.

Hm, om det funnits en ejektor i det borrade hålet så ska de 2 slangarna fortsatt nedåt.

Sedan är det märkligt ut att motorskyddsbrytaren ligger ovanpå pumpen.
Fungerar verkligen vattnet inomhus?

Kan det vara så att fastigheten redan har anslutits till kommunalt vatten och avlopp och pumpen och hydroforen därmed kopplats ur men lämnats kvar?
Då borde det finnas en vattenmätare någonstans.

Om du ansluter dig till det kommunala systemet, var beredd på att det kostar 200.000-500.000 kr bara, så kan du använda vattnet från den grävda eller borrade för att vattna i trädgården.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om du ansluter dig till det kommunala systemet, var beredd på att det kostar 200.000-500.000 kr bara, så kan du använda vattnet från den grävda eller borrade för att vattna i trädgården.
Jag tror inte huset är kopplat till det kommunala VA.

Kanske är det billigare att fixa den borrade brunnen.
Jag får hitta någon som är expert på brunnar.

Tack för alla svar!

Jag tror att du bör kolla med kommunen vad det är som gäller för denna fastighet.
För om det finns VA draget utanför så brukar det bli tvångsanlutningar för alla fastigheter inom verksamhetsområdet.
Något enskilt avlopp kommer kommunen knappast godkänna om det finns kommunalt VA utanför. Hur det är med eget vatten är jag osäker på.

Kan det vara så att fastigheten säljs för att de nuvarande ägarna saknar möjlighet att betala anslutningsavgiften till kommunen?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
ejektor
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jag tror att du bör kolla med kommunen vad det är som gäller för denna fastighet.
För om det finns VA draget utanför så brukar det bli tvångsanlutningar för alla fastigheter inom verksamhetsområdet.
Något enskilt avlopp kommer kommunen knappast godkänna om det finns kommunalt VA utanför. Hur ser är med eget vatten är jag osäker på.

Kan det vara så att fastigheten säljs för att de nuvarande ägarna saknar möjlighet att betala anslutningsavgiften till kommunen?
Bra fråga. Jag får prata med kommunen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.