Hej, är det någon som hittat något mer alvarligt än lite färgsprickor i hörnen på två besiktningen? I så fall vad har hittats som inte var känt sedan tidigare? Tänker att man får rätt mycket latexfog och bättringsfärg för 8000:-

H hallonkräm skrev:
Hej, är det någon som hittat något mer alvarligt än lite färgsprickor i hörnen på två besiktningen? I så fall vad har hittats som inte var känt sedan tidigare? Tänker att man får rätt mycket latexfog och bättringsfärg för 8000:-

Hej,
Jag har haft problem med flera saker som jag tog upp på vår §59 besiktning dvs garantibesiktning.

Bristfällig vattenavrinning i badrum.

Ventilation som sprider maros i huset.

Överljud mellan rum/plan i huset trots isolering.

Ytterdörrar som krånglar ej sluter tätt.

Väggfärg som lossnar när man lyfter på tavlor etc.

Samtliga felen har jag tagit upp på 2års besiktningen.

Mvh
Tobias

B Brand143 skrev:
Hej,
Jag har haft problem med flera saker som jag tog upp på vår §59 besiktning dvs garantibesiktning.

Bristfällig vattenavrinning i badrum.

Ventilation som sprider maros i huset.

Överljud mellan rum/plan i huset trots isolering.

Ytterdörrar som krånglar ej sluter tätt.

Väggfärg som lossnar när man lyfter på tavlor etc.

Samtliga felen har jag tagit upp på 2års besiktningen.

Mvh
Tobias
En garantibesiktnings syfte är att hitta fel och brister i entreprenaden som inte var upptäckbara vid slutbesiktning.
Ska man följa det till punkt och prickat så ska fel och brister som upptäcks på en garantibesiktning, men som var upptäckbara vid slutbesiktning inte över huvud taget tas upp.

När man hittar fel och brister bör man så snart man upptäcker dem (i rimlig mening) anmäla detta till entreprenören (om de inte redan finns med i slutbesiktningsprotokollet), för att undvika att hamna i en diskussion om vad som är rätt och fel att ta upp på en garantibesiktning.

Jag håller tummarna för att du har en schysst entreprenör som vill göra rätt för sig även om jag uppfattar att många av anmärkningarna bör ha varit upptäckbara vid slutbesiktning eller strax därefter.

• Gilla
Daggew
  • Laddar…
Jobbar för en av Sveriges större småhustillverkare så jag talar väl i egen sak :)

Har varit på x antal 2 års besiktningar. Det vi till 99% har i våra hus är sprickor samt justering av dörrar.

Vi hade en tvåårsbesiktning nyligen och det uppdagades att tätskiktet vid golvbrunnen under badkaret har ett hål som ett jack efter en kniv,
den syns bara om man flyttar undan badkaret vilket aldrig gjordes under slutbesiktningen.
Det har nu vid garantibesiktningen besiktningsmannen skrivit som en beställaranmärkning !
Det kommer bli dyrt att lag.
Jag kan inte förstå varför det inte är en E anmärkning,
vad är mest troligt att de råkat slinta med kniven under byggnationen eller att vi som boende skulle vara där med en kniv och skärt hål i tätskiktet.

Felet ’borde’ upptäckts vid slutbesiktningen och ska därför inte tas upp som ett fel vid garantibesiktningen.
Däremot är det likväl ett fel och det låter rimligt att du gjort anmärkningen utan dröjsmål, eftersom det uppdagades på garantibesiktningen.

Ska man hårddra det så borde besiktningsmannen alltså inte ens tagit med det som en A-anmärkning.

Fel i entreprenaden ska åtgärdas, även om de inte kommer på på en slutbesiktning eller därefter. Skillnaden är att det kan vara svårare för dig att få det åtgärdat.

D Disktrasan skrev:
Felet ’borde’ upptäckts vid slutbesiktningen och ska därför inte tas upp som ett fel vid garantibesiktningen.
Däremot är det likväl ett fel och det låter rimligt att du gjort anmärkningen utan dröjsmål, eftersom det uppdagades på garantibesiktningen.

Ska man hårddra det så borde besiktningsmannen alltså inte ens tagit med det som en A-anmärkning.

Fel i entreprenaden ska åtgärdas, även om de inte kommer på på en slutbesiktning eller därefter. Skillnaden är att det kan vara svårare för dig att få det åtgärdat.
Hade några A anmärkningar också men detta med golvbrunnen är en B anmärkning vilket förmodligen gör det ännu svårare få åtgärdat.

Det hade jag ifrågasatt, min tolkning av det är att BM anser att du brustit i att du inte reklamerat i tid eller att han anser att du orsakat felet med en B-anmärkning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.