Tveklöst Alternativ 1 hade jag valt. Annars blir det trångt i vinkeln och ytan i hörnet blir en skräpsamlare

Frihängande fläktar är snygga, men minst effektiva. Personligen står jag hellre i en social zon när jag bereder maten än när den tillagas. Mao skulle jag byta plats på häll och diskho/arbetsbänk.

Kan också vara värt att fundera på vart den smutsiga disken ställs respektive den som skall torkas.

Ett extra tappställe vid spisen är inte fel. Förutom att fylla kastruller med vatten, kan det också fungera som kylningsbad eller tina fryst mat. Kan vara skönt att inte blockera diskho/arbetsbänk när vattenbad används.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
JHL skrev:
Den här lösningen lutar det åt just nu:
[bild]

Vi får en plats att arbeta på mellan hällen och diskhon,.
Vad säger ni om den här varianten, vi har bedömt att det blir för långt till diskhon att ha den till höger, så här får vi till lite arbetsyta mellan häll och ho.

BirgitS
Vad är avståndet från hällen till bänkens innerhörn?
Det jag funderar på om det kommer att vara möjligt att en person står framför hällen och en annan använder bänkytan till vänster om hon utan att de ständigt stöter i varandra.

Jag tycker det ser trångt ut. Om du måste ta ett steg eller 2 gör väldigt liten skillnad. Jag tycker att närheten till ho och kyl är enormt överskattat. Uppvuxen i ett hus med ca 3m mellan ho och spis, inga problem där.

Hemmakatten
Vi har totalt 4,4m arbetsyta fördelat med 2,4 m diskbänk(72cm djup) med spis och diskho och 2 m (1m djup) köksö med diskho. Vi lagar mycket mat (mer än de flesta tror jag) , ofta flera ggr per dag, bakar bröd och gör inläggningar. Fullt tillräckligt utrymme. Är det extra mkt på gång så kan jag ställa tex plåtar med bröd på jäsning nån annan stans.

Man måste fundera lite på HUR och HUR OFTA och TILL VAD man använder köket. Det är därför svårt att ge råd. Planera för vardagsbestyren, vid de extra tillfällena som Julmiddag och födelsedagsfest så brukar det alltid lösa sig med utrymme.

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.