Hej!

Vi håller på och planerar vårt kök och har lite svårt att besluta var diskhoarna ska vara någonstans.
Vi har nästan alltid disk på tork som vi har handdiskat. Hur långt kan vi ha mellan häll och diskho utan att det blir för långt? Hur hade ni gjort?

Alternativ 1:
Modern köksdesign med svart köksö, vita skåp, diskho vid fönster och matbord med stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 2:
Modernt kök med grå skåp, svart bänkskiva, spishäll på ön och en diskho mot väggen.
Skapa konto

Hemmakatten
Jag tycker alternativ 2. Det är skönt att ha två hoar. Ni förlorar lite arbetsyta, men det är det värt. Det går dessutom att lägga en bricka eller skärbräda över hon vid spisen om ni nån gång skulle behöva mer arbetsyta.

Även i alternativ 1 kan vi få in dubbla hoar, med lite justering. Arbetsytan känns ok i båda alternativen, blir ju totalt sett ungefär samma. Det vi funderar på är om det blir för långt mellan hällen och diskhon i alternativ 1.

Xxxxxxxxx
Tror mest på alternativ 2. Då kan någon plocka ur diskmaskinen medans den andre lagar mat utan att blockera mellan diskho och spis.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Mellan ho och häll bör det vara 80-120 cm. 80 tycker jag är absolut minimum. Längre än 120 går bra i ett höns som här tycker jag.
Jag röstar absolut på alternativ 1, fast flytta på diskmaskinen till höger om hon, så är den inte i vägen när den står uppställd.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Joh_81 skrev:
Mellan ho och häll bör det vara 80-120 cm. 80 tycker jag är absolut minimum. Längre än 120 går bra i ett höns som här tycker jag.
Jag röstar absolut på alternativ 1, fast flytta på diskmaskinen till höger om hon, så är den inte i vägen när den står uppställd.
Instämmer till fullo, alternativ 1!

Men vad har hönsen med det hela att göra :eek:

KnockOnWood skrev:
Men vad har hönsen med det hela att göra :eek:
Det är inte bara hos hönsen det går bra med över 120 cm. Även i hörn. :)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
För mig hade alternativ 2 varit det mest naturliga, vill ha nära mellan spisen och diskbänken men ändå sådan distans att man kan stå en vid spisen och en vid hovn.

Då kommer jag med ett tredje alternativ, en modifiering av alternativ 1 där diskmaskin och diskho byter plats med varandra.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja sätta diskho där diskmaskinen är och sätta diskmaskinen ett steg till höger.

Bild 1 ser mer estetiskt rätt med hela skivan och sen sist kommer diskbänken i stål.

Om häll och hoar är placerade på var sin sida i ett vinkelkök bör det på ena sidan vara 80 cm arbetsyta räknat från hörnet till häll eller diskhoar. Jag vet t o m en byggnadsnämnd som inte godkände 70 cm fast det var 20 cm åt andra hållet. Under denna ytan bör man aldrig placera diskmaskinen, då blir det svårt att jobba två i köket. Om ni byter plats på hoar och diskmaskin i förslag nr 1 blir det ett bra kök. Tänk också på att det ska gå att komma in i väggskåpen ovanför halvön, luckor går ofta inte att öppna mer än ca 110 grader.

Alternativ 1 men sätt en infälld utslagsvask med hög kran i hörnet vid spisen. Hörnskåp är ändå alltid odugliga så ni offrar inget på att ha två tappkranar.

Första kaotiska festkvällen med en massa glas och smådisk efter fördrinken nedslängda i hoarna vid diskmaskinen och supertidsorganiserathemgordpastakokmedblancheradeprimörer... Då är ni jätteglada över en dedikerad spisho.

Mvh Findus

Den här lösningen lutar det åt just nu:
Modernt kök med grå skåp, svart bänkskiva och arbetsyta mellan häll och diskho.
Skapa konto

Vi får en plats att arbeta på mellan hällen och diskhon,.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Välj alt 1 då får ni bäst arbetsyta mellan ho och häll. Det är där det är smidigast att stå. Men flytta diskmaskinen till andra sidan om hoskåpet så är den inte ivägen. Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.