77 327 läst ·
121 svar
77k läst
121 svar
TV via fiber, kablar, boxar mm?
Det är flera streaming/play som kör enklare ljud. Kollar jag på t.ex. Telias "TV-sändning" så kan jag få någon form av Dolby-ljud (Surround-Digital) men tittar man på det som "playstreaming" så får du inte "Dolby-ljudet" utan stereovarianten. Får väl tillägga om jag minns rätt och de inte ändrat på senare tid.R RalleB skrev:
Vet att man också kört IPTV via någon form av CoS/QoS i deras IP-nät medan streaming rullat på i Internettrafiken, om det görs fortfarande vet jag inte.
Du ska förstås spela in det du vill spela in...kisumisu skrev:
Är det förlegat att spela in digitalt och ha en perfekt kopia som man kan behålla fast man skulle säga upp abbet?
Jag själv orkar inte stressa mig för att saker plockas bort och vissa saker vill man behålla också.
Vare sig man vill eller inte så finns inte allt få tag på blueray eller dvd.
Då kan man ju säga att NAS är förlegat också, det finns ju google drive och andra molntjänster
Det jag däremot kan hålla med om att det finns en hel del gratistjänster som viafree, svtplay, öppetarkiv, inte minst youtube så man börjar fundera där att är det värt betala för ett abb.
Sen sätta dom pengarna på en bra VPN och öppna gratisutbudet från fler länder
Sen kan jag hålla med att frekvenser ändras jämt och ständigt på sattelite Thor 1w var Canal digital huserar. Såhär gör även engelsmännen på satteliten Astra 2/Eurobird på 28ö.
Vet inte varför dom gör så...är det för att jäklas med oss som ej kör deras box eller för att försöka stoppa andra länder se deras program. Engelsmännen jobbar ju hårt med det att kanalernas signal ska bara nå England.
Har flertal tyska kanaler som sänt på samma frekvenser sedan jag skaffade boxen
Jag brukar dock själv köra en blindscan på alla satteliter jag har ungefär 1 gång mån.
Det händer mycket inom sattelitvärlden nya kanaler kommer andra lägger ner. Kanaler kodas kanaler sänds okodat plötsligt osv...
Speciellt intressant om man har flera huvuden eller motorstyrning dvs tar in flera satteliter.
NAS är inte förlegat, den är privat vilket inte molnet är. Där delar jag min information med Trump och andra som har access.
Ja, en bra VPNtjänst och lokala utbud i andra länder kan vara ett intressant alternativ när CD abb är till ända. Dock riskerar det att bli krångligt om andra än jag vill titta....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Netflix har även 5.1 Dolby Digital + för det vanliga abonnemanget om du har min 3 Mbps och avsnittet/filmen har bättre ljud än stereo tillgängligt. Det mesta jag tittar på på Netflix har det.J jocke31 skrev:
Så man behöver inte betala extra för ultra HD för att få bättre ljud än stereo.
Jag skojade mest. Givetvis är egen server bäst.MathiasS skrev:
Du ska förstås spela in det du vill spela in...Jag har tappat räkninen på hur många TB jag hamstrat genom åren, som jag aldrig tittar på. Börjar komma över det nu. Men jag ser också att det som sparas *aldrig* kommer från inspelad linjärTV. Vissa saker kan ju förvisso sändas på TV men vill man ha en egen kopia av det är det ju smidigare att ladda ner det från annat håll.
NAS är inte förlegat, den är privat vilket inte molnet är. Där delar jag min information med Trump och andra som har access.
Ja, en bra VPNtjänst och lokala utbud i andra länder kan vara ett intressant alternativ när CD abb är till ända. Dock riskerar det att bli krångligt om andra än jag vill titta....
Men finns säkert folk som resonerar så.
Tänkte just på att dessa play resonerar folk så. Äh jag vill inte spara det räcker jag ser den inom 1 vecka.
Än värre är det med musik.
En film kanske jag också ser bara en gång, men musiken lyssnar man ofta låtarna fler gånger.
Streaming i all ära men är roligare äga sakerna själv utan att varken staten eller aktörerna kan hålla koll och begränsa!
Visst är det behändigt att tanka ner eller tom köpa blueray, men allt finns inte få tag i.
Inte i alla fall om man är vanlig dödlig som inte har specialkontakter till privata servers och torrentsidor.
Sen när det gäller just ren ip tv är det ju skit att vi inte kan använda egna boxar. Oftast är boxarna ren skit oavsett teknik som operatören erbjuder.
Vet att deras äldre boxar var i alla fall det och sedan skulle dom vara världsbäst i test och bla bla. Som Canal Digitals parabolbox inga favoritlistor, klarade inte ens av disqswitch eller motorstyrning. Dessutom hängde sig stup i kvarten.
Den enda operatörsbundna saken som jag hittils har något gott om att säga är Telenors router. Inget som begränsats och därmed kunde jag gå in och ändra lite saker där för att få bra wifi, servern att rulla bra etc
Var ju skit från början.
Redigerat:
Äh, du är bara negativ
Du kan ändra även i flera operatörers routrar.
Självklart har man en NAS med speglade diskar där man t.ex. rippat ned hela skivsamlingen LP/CD en gång i tiden.
Och lägger alla foton här och även de inscannade gamla fotona.
Men sedan har man även lite molntjänster för att t.ex. dela information så jag slipper öppna upp min egen server.
Men lyssnar nästan aldrig på det rippade, utan Spotify som har nästan alla mina rippade skivor. Bilen har t.o.m. inbyggd Spotify-app i sitt system.
Så det finns många lösningar utan att behöva förkasta det man inte själv kanske gillar
Självklart har man en NAS med speglade diskar där man t.ex. rippat ned hela skivsamlingen LP/CD en gång i tiden.
Men sedan har man även lite molntjänster för att t.ex. dela information så jag slipper öppna upp min egen server.
Men lyssnar nästan aldrig på det rippade, utan Spotify som har nästan alla mina rippade skivor. Bilen har t.o.m. inbyggd Spotify-app i sitt system.
Så det finns många lösningar utan att behöva förkasta det man inte själv kanske gillar
Jodå jag jag använder också en del googles tjänster.A AndersS skrev:Äh, du är bara negativ
Så det finns många lösningar utan att behöva förkasta det man inte själv kanske gillar![]()
Har köpt tex digitala mp3 därifrån.
Är inte så kinkig med ljudkvaliten, däremot tycker jag själv det känns bortkastat betala för en streamtjänst. Man får ganska många skivor och enskilda låtar för runt 1200kr vad spotify premium kostar per år.
Köper man styckvis på google ingår både nerladdning av en okrypterad fil som fungerar tom i min gamla bilstereo och får streaming till tex mobil eller annan enhet som har begränsat lagringsutrymme.
Men smaken är som baken och nu börjar det dessutom bli offtopic rejält ;-)
Men ingen har (vad jag vet) sådan tjänst för film och serier...jojo du kan se offline men är begränsat med en krypterad fil i 30 dagar. Väljer tjänsten ta bort filmen eller serien då är det även goodbye för offlinemode.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Jag är en av dem! Vi har en villa med comhem, och vi kör bara analoga kanaler. Antennsladden rakt in i TV:n bara, kostar 200 kr/mån, ger 15 kanaler på hur många apparater som helst i huset och fungerar precis som "gammel-TV". Du har rätt i att vi inte bryr oss om bildkvaliteten så mycket. Själv tittar jag oftast bara en liten stund på kvällen när jag borstar tänderna, och för Sportnytt räcker analog bildkvalitet.Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med. Vår TV är direktansluten till ett comhemuttag (tre hål i väggen) med en traditionell koaxialkabel utan någon box inblandad. Via detta uttag kan vi se (uppskattningsvis) tio analoga och fem digitala kanaler som ingår i det så kallade grundutbudet. Har svårt att se att det på något sätt är "mätbart" vad TVn visar för kanal.
Har man en box och abonnemang inblandat är naturligtvis situationen annorlunda.
Jag håller med om att det är rätt omöjligt att veta hur många som fortfarande nöjer sig med analog (skit-)kvalitet, men jag gissar att det är fler än man tror som inte bryr sig så mycket om bildkvalitet och kanske inte ens förstår vad de missar. Går det att se nyheterna 18:00 är allt good enough...
Jag får väl erkänna att jag är rätt så ointresserad av modern TV-teknik, tycker mest att det verkar krångligt (ändå är jag inne i den här tråden???). Jag har i alla fall fixat så att vi kan streama film via nätverket till TV:n, och då kan vi ju köra HD.
Jag skulle önskar vi som kunder hos Telenor kunde göra likadant.S Skogsbullen skrev:Jag är en av dem! Vi har en villa med comhem, och vi kör bara analoga kanaler. Antennsladden rakt in i TV:n bara, kostar 200 kr/mån, ger 15 kanaler på hur många apparater som helst i huset och fungerar precis som "gammel-TV". Du har rätt i att vi inte bryr oss om bildkvaliteten så mycket. Själv tittar jag oftast bara en liten stund på kvällen när jag borstar tänderna, och för Sportnytt räcker analog bildkvalitet.
Jag får väl erkänna att jag är rätt så ointresserad av modern TV-teknik, tycker mest att det verkar krångligt (ändå är jag inne i den här tråden???). Jag har i alla fall fixat så att vi kan streama film via nätverket till TV:n, och då kan vi ju köra HD.
Barnen vill ibland se boomerang på sina tv.
Tyvärr bara barnkanalen syns och har numera fixat in lite gamla boxar där det går åtminstone köra Tyska barnkanaler som sänder gratis på sattelit.
Ingen som helst lust börja köpa moderna tv eller tvilling abb bara för den skull.
Speciellt inte nu när det inte gnälls desto mer, vet att den dagen kommer väl också när det börjar gnällas om själva tv apparaten ;-)
Annars så får man ju utbudet via surfplattan.
Men ser ibland hellre att barnen ser linjär tv.
Ni får kalla mig snål och gammalmodig.
Men tänk om Comhem skulle sända tv3, Kanal 5 mfl digitalt.
Fullt möjligt i deras nät när dom sänder dom i kodat form.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Absolut, du får plats med både FM-radio, analogteve, docsis/bredband och ett rejält gäng med DVB-T-transportströmmar/"muxar" i koaxkabeln.A AndersS skrev:
Hehe, ja.A AndersS skrev:
Personligen (som teknikfåne) väljer jag att skilja på IPTV och streaming utifrån den underliggande tekniken, där jag med det förra åsyftar en "fast" mpegström över multicast och med det senare menar en modernare och framförallt robustare lösning med adaptiv bitrate och allt sådant där som vi använder när vi ser på playtjänster, netflix eller youtube.
Blir lite OT, men då anser vi att en IPTV-tjänst har både IPTV och streaming med det resonemanget.
Allt är beroende av vad jag väljer vid kanalvalet i IPTV, dvs hoppa in där man nu är i programmet eller starta det från början när rutan visas i "TV-bilden". Begreppet "TV" eller IPTV är idag inte synonymt med det som fanns/finns i marknätet för "TV", vilket tråden här också visar. Tidigare användes begreppet On-Demand tjänster vilket nu ersatts av t.ex. play, streaming, etc, eller t.o.m. varumärken som Youtube, Netflix, etc.
Dagens IPTV-tjänster är inte synonymt med multicast utan en av blandning multicast och streaming, Så frågan om man ska välja IPTV eller enbart streamade tjänster kan vara felaktiga då IPTV-tjänst också kan vara streamad utifrån hur jag väljer att starta sändningen.
Blev lite långrandigt men vill belysa varför dagens IPTV inte är synonymt med tidigare "TV". Kanske ändå inte så OT utifrån att "TV"-tjänst kan vara olika beroende av operatör/teknik.
Allt är beroende av vad jag väljer vid kanalvalet i IPTV, dvs hoppa in där man nu är i programmet eller starta det från början när rutan visas i "TV-bilden". Begreppet "TV" eller IPTV är idag inte synonymt med det som fanns/finns i marknätet för "TV", vilket tråden här också visar. Tidigare användes begreppet On-Demand tjänster vilket nu ersatts av t.ex. play, streaming, etc, eller t.o.m. varumärken som Youtube, Netflix, etc.
Dagens IPTV-tjänster är inte synonymt med multicast utan en av blandning multicast och streaming, Så frågan om man ska välja IPTV eller enbart streamade tjänster kan vara felaktiga då IPTV-tjänst också kan vara streamad utifrån hur jag väljer att starta sändningen.
Blev lite långrandigt men vill belysa varför dagens IPTV inte är synonymt med tidigare "TV". Kanske ändå inte så OT utifrån att "TV"-tjänst kan vara olika beroende av operatör/teknik.
För avsluta begreppsvärlden så köper man idag en 55" TV, mest sålda storlek idag, men kanske aldrig använder den som TV om alla val görs i en annan "burk". I det läget är det en enbart en bilskärm med högtalare.
Samma slutsats kan vi dra för traditionell kabel, sattelit tv säkert även boxer.A AndersS skrev:Blir lite OT, men då anser vi att en IPTV-tjänst har både IPTV och streaming med det resonemanget.
Dom flesta operatörerna erbjuder idag streaming av deras kanaler också.
Sedan ska vi inte glömma att det finns boxar som har hårddiskar. Vissa kanske tror dom streamar något som i själva verket spelas från hårddisk och nej det behöver inte vara förinställda inspelningar. Jag skriver om en slags timeshift. Program spelas in på hårddisk men sparas ej där (svårt förklara).
Sedan är väl streaming egentligen framtiden.
Då även traditionell ip tv är = linjär tv.
Jag kan dock inte förklara varför just ip tv kräver mer än wifi?
Är det ändå så att bildkvaliten inte helt 100 på streamad innehåll?
Har själv en billig kinabox där cmore (som ingår i mitt parabolabbonemang) blir lite si och så. Sedan om jag försöker streama från min huvudbox linjär tv via wifi blir det hackigt på HD kanaler.
Men som sagt är en kinabox ;-)
Min huvudbox använder jag mest bara till linjär tv och inspelning.
Eller är det så att linjär tv går inte buffra samma sätt som vanlig play?
Tycker själv att youtube och netflix funkar hyffsat. Men dom buffrar ju innehållet.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Man bör väl hålla isär användningen och teknikeb bakom. Som jag ser det är det
Streaming: mestadels via internetuppkoppling
Linjär tv: marksänd, parabol, ip
Fast media: dvd, hårddisk etc.
Jag planerar att skippa ip tv:n i nya huset och bara dra nätverkskabel direkt till tv:n
Streaming: mestadels via internetuppkoppling
Linjär tv: marksänd, parabol, ip
Fast media: dvd, hårddisk etc.
Jag planerar att skippa ip tv:n i nya huset och bara dra nätverkskabel direkt till tv:n