Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Jag har fått Telia öppen fiber installerad, och kan nu få även TV via fibern. Idag har jag bara analog kabel-TV från Com Hem, alltså antennsladden rakt in i TV:n. Det som jag är mest intreserad av är att få grundutbudet inkl SVT HD.
Vilken typ av kabel skall man ha från fiberdosan till TV:n ("Fiberdosan" är en Inteno XG6746)? Antennkabel (koaxial) eller nätverkskabel? Hur ansluter man till TV:n, antenningången? Jag har en ny TV med inbyggda digitalboxar (DVB-C, DVB-S2, DVB-T2). Behöver jag någon annan box för att se de fria kanalerna?
Om man skall ha en box mellan fiberdosan och TV:n, vilken kabel drar jag till boxen? Funkar nätverkskabel Cat6? Kör man sedan HDMI mellan box och TV?
Eller ska jag strunta i fiber-TV och sätta upp en antenn istället?
Vilken typ av kabel skall man ha från fiberdosan till TV:n ("Fiberdosan" är en Inteno XG6746)? Antennkabel (koaxial) eller nätverkskabel? Hur ansluter man till TV:n, antenningången? Jag har en ny TV med inbyggda digitalboxar (DVB-C, DVB-S2, DVB-T2). Behöver jag någon annan box för att se de fria kanalerna?
Om man skall ha en box mellan fiberdosan och TV:n, vilken kabel drar jag till boxen? Funkar nätverkskabel Cat6? Kör man sedan HDMI mellan box och TV?
Eller ska jag strunta i fiber-TV och sätta upp en antenn istället?
Vill du bara ha de fria* kanalerna, så skaffa antenn för marksänt via Boxer. Billigast och inget behova av extra boxar.
* http://www.boxer.se/vart-utbud/alla-kanaler/frikanaler/
* http://www.boxer.se/vart-utbud/alla-kanaler/frikanaler/
Du måste ha 2 boxar mellan fiberdosa å TV. En som delar upp nätverkstrafiken till TV/Bredband/Tele å en som gör om TV -nätverkssignal till TV-signal.
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang/oppen_fiber/oppen_fiber.page
Edit; digitalbox verkar räcka. Vi har en annan fiberlösning....
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang/oppen_fiber/oppen_fiber.page
Edit; digitalbox verkar räcka. Vi har en annan fiberlösning....
Redigerat:
Om du ska ha IP-tv så måste du ha en digitalbox som är avsedd för det.
Mellan intenon och boxen är det vanlig nätverkskabel kat 5e eller 6, mellan boxen och tvn HDMI-kabel.
För att ha grundutbudet är det enklast och (oftast) bäst att bara använda vanlig tvantenn och söka ut kanalerna direkt på tvn.
Ibland finns Boxers grundutbud även i ComHems kabelnät.
Mellan intenon och boxen är det vanlig nätverkskabel kat 5e eller 6, mellan boxen och tvn HDMI-kabel.
För att ha grundutbudet är det enklast och (oftast) bäst att bara använda vanlig tvantenn och söka ut kanalerna direkt på tvn.
Ibland finns Boxers grundutbud även i ComHems kabelnät.
Den fiberbox (Inteno XG6746) är en bredbandsdelare som man kan montera en fibermottagare så blir det konverter och bredbandsdelare i ett paket.Noseone skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Ska du ha tv via fibern så behöver du ett abonnemang för detta. Från Telia t.ex. får du då en liten box med fjärrkontroll. Ansluts enligt följande: fiberbox - nätverkskabel CAT5/6 - box - HDMI-kabel -tv. Har du svårt att dra fram nätverkskabel mellan fiberbox och box kan en del av nätverkskabeln ersättas med t.ex. ett par Ruckus från Telia som för över signalen trådlöst.Skogsbullen skrev:Jag har fått Telia öppen fiber installerad, och kan nu få även TV via fibern. Idag har jag bara analog kabel-TV från Com Hem, alltså antennsladden rakt in i TV:n. Det som jag är mest intreserad av är att få grundutbudet inkl SVT HD.
Vilken typ av kabel skall man ha från fiberdosan till TV:n ("Fiberdosan" är en Inteno XG6746)? Antennkabel (koaxial) eller nätverkskabel? Hur ansluter man till TV:n, antenningången? Jag har en ny TV med inbyggda digitalboxar (DVB-C, DVB-S2, DVB-T2). Behöver jag någon annan box för att se de fria kanalerna?
Om man skall ha en box mellan fiberdosan och TV:n, vilken kabel drar jag till boxen? Funkar nätverkskabel Cat6? Kör man sedan HDMI mellan box och TV?
Eller ska jag strunta i fiber-TV och sätta upp en antenn istället?
"Boxen" som du redan har i tv:n har du alltså ingen glädje av om du inte kopplar in en antenn i tv:n och bara tittar på de fria kanalerna och struntar i fiber-tv. Det är den billigaste lösningen förstås. Du kan förstås skaffa ett boxerabonnemang för fler kanaler.
Fördelen med fiberabonnemanget är att vissa kanaler (svt) har "play"-funktioner, dvs man kan starta om ett pågående program från början eller titta på det vid senare tillfälle. Programutbudet är inte samma som med boxer. Tyvärr skickar de med t.ex. lokalkanaler som nästan alltid sänder en testbild i låg kvalitet. Sedan finns förstås möjligheten att "hyra" filmer med hjälp av fjärrkontrollen.
Vi kommer att testa "fiber-tv" ett tag för att se om det håller måttet.
Redigerat:
Vi har kört fiber-TV (Telia) sedan huset byggdes. Funkar klockrent. Kör ofta "play", SVT:s nyheter går sällan direkt hemma hos oss. Man tittar när man får tid.
Att sätta upp en antenn på taket kostar väl lite det också. Plus att jag tycker det är snyggt att inte ha en antenn på taket.
Att sätta upp en antenn på taket kostar väl lite det också. Plus att jag tycker det är snyggt att inte ha en antenn på taket.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Tack för ett informativt svar. Skriv gärna en rad här när du har testat ett tag.imported_Benno skrev:Ska du ha tv via fibern så behöver du ett abonnemang för detta. Från Telia t.ex. får du då en liten box med fjärrkontroll. Ansluts enligt följande: fiberbox - nätverkskabel CAT5/6 - box - HDMI-kabel -tv. Har du svårt att dra fram nätverkskabel mellan fiberbox och box kan en del av nätverkskabeln ersättas med t.ex. ett par Ruckus från Telia som för över signalen trådlöst.
"Boxen" som du redan har i tv:n har du alltså ingen glädje av om du inte kopplar in en antenn i tv:n och bara tittar på de fria kanalerna och struntar i fiber-tv. Det är den billigaste lösningen förstås. Du kan förstås skaffa ett boxerabonnemang för fler kanaler.
Fördelen med fiberabonnemanget är att vissa kanaler (svt) har "play"-funktioner, dvs man kan starta om ett pågående program från början eller titta på det vid senare tillfälle. Programutbudet är inte samma som med boxer. Tyvärr skickar de med t.ex. lokalkanaler som nästan alltid sänder en testbild i låg kvalitet. Sedan finns förstås möjligheten att "hyra" filmer med hjälp av fjärrkontrollen.
Vi kommer att testa "fiber-tv" ett tag för att se om det håller måttet.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Jag har 9 km till masten, men det är lite hus eller i alla fall träd i mellan. Jag tänkte att för 49 kr/mån skulle man slippa sätta upp antenn, dra antennkabel från vinden etc. Men hur man än gör så verkar det ju bli kabeldragning och en extra box före TV:n.gunric skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Initialt ja, men sedan slipper man löpande abbonemangsavgifter. Digitalbox för IP-tv kostar ju också initialt, om man inte skriver fast sig med bindningstid och ev högre månadsavgift. Smaken är ju delad och finns nog ingen lösning som är bäst för alla. Marksänt har ju en annan fördel, det är lätt att koppla till flera apparater samtidigt.mrquick skrev:
Eftersom du har en ny teve är det möjligt att du kan koppla in ett USB-minne och spela in programmen eller time shifta. Det blir ju inte riktigt likadant som play via fiber men ändå rätt smidigt. Playkanalerna kan du annars se gratis via en dator, dock med något sämre kvalitet.
Kvaliteten på de marksända HD-kanalerna upplever jag som mycket bra.
Kvaliteten på de marksända HD-kanalerna upplever jag som mycket bra.