TV via fiber, kablar, boxar mm?

64k läst  121 svar

1. S
    Medlem Nivå 4
    Jag har fått Telia öppen fiber installerad, och kan nu få även TV via fibern. Idag har jag bara analog kabel-TV från Com Hem, alltså antennsladden rakt in i TV:n. Det som jag är mest intreserad av är att få grundutbudet inkl SVT HD.

Vilken typ av kabel skall man ha från fiberdosan till TV:n ("Fiberdosan" är en Inteno XG6746)? Antennkabel (koaxial) eller nätverkskabel? Hur ansluter man till TV:n, antenningången? Jag har en ny TV med inbyggda digitalboxar (DVB-C, DVB-S2, DVB-T2). Behöver jag någon annan box för att se de fria kanalerna?

Om man skall ha en box mellan fiberdosan och TV:n, vilken kabel drar jag till boxen? Funkar nätverkskabel Cat6? Kör man sedan HDMI mellan box och TV?

Eller ska jag strunta i fiber-TV och sätta upp en antenn istället?

2. G
    Medlem Nivå 4
  3. N
    Medlem Nivå 11
    Redigerat 9 sep 2013 09:40
  4. Demmpa
    Husägare · Nivå 18
    Om du ska ha IP-tv så måste du ha en digitalbox som är avsedd för det.
    Mellan intenon och boxen är det vanlig nätverkskabel kat 5e eller 6, mellan boxen och tvn HDMI-kabel.

För att ha grundutbudet är det enklast och (oftast) bäst att bara använda vanlig tvantenn och söka ut kanalerna direkt på tvn.

Ibland finns Boxers grundutbud även i ComHems kabelnät.

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 18
    Den fiberbox (Inteno XG6746) är en bredbandsdelare som man kan montera en fibermottagare så blir det konverter och bredbandsdelare i ett paket.

6. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Ska du ha tv via fibern så behöver du ett abonnemang för detta. Från Telia t.ex. får du då en liten box med fjärrkontroll. Ansluts enligt följande: fiberbox - nätverkskabel CAT5/6 - box - HDMI-kabel -tv. Har du svårt att dra fram nätverkskabel mellan fiberbox och box kan en del av nätverkskabeln ersättas med t.ex. ett par Ruckus från Telia som för över signalen trådlöst.

"Boxen" som du redan har i tv:n har du alltså ingen glädje av om du inte kopplar in en antenn i tv:n och bara tittar på de fria kanalerna och struntar i fiber-tv. Det är den billigaste lösningen förstås. Du kan förstås skaffa ett boxerabonnemang för fler kanaler.

Fördelen med fiberabonnemanget är att vissa kanaler (svt) har "play"-funktioner, dvs man kan starta om ett pågående program från början eller titta på det vid senare tillfälle. Programutbudet är inte samma som med boxer. Tyvärr skickar de med t.ex. lokalkanaler som nästan alltid sänder en testbild i låg kvalitet. Sedan finns förstås möjligheten att "hyra" filmer med hjälp av fjärrkontrollen.
    Vi kommer att testa "fiber-tv" ett tag för att se om det håller måttet.

Redigerat 9 sep 2013 10:51
  7. mrquick
    Medlem Nivå 4
    Vi har kört fiber-TV (Telia) sedan huset byggdes. Funkar klockrent. Kör ofta "play", SVT:s nyheter går sällan direkt hemma hos oss. Man tittar när man får tid.

Att sätta upp en antenn på taket kostar väl lite det också. Plus att jag tycker det är snyggt att inte ha en antenn på taket.

8. S
    Medlem Nivå 4
    Tack för ett informativt svar. Skriv gärna en rad här när du har testat ett tag.

9. G
    Medlem Nivå 6
    Vill du bara ha fria kanalerna kan det (beroende på avstånd till sändarantemn) räcka med en liten aktiv antenn som inte tar ngn plats alls. Inga abonnemang eller avgifter utan helt gratis ur luften.

10. S
    Medlem Nivå 4
    Jag har 9 km till masten, men det är lite hus eller i alla fall träd i mellan. Jag tänkte att för 49 kr/mån skulle man slippa sätta upp antenn, dra antennkabel från vinden etc. Men hur man än gör så verkar det ju bli kabeldragning och en extra box före TV:n.

11. G
    Medlem Nivå 6
    Vi har ca milen till masten och klarar oss med en liten "hajfena" som står inne i rummet osynlig bakom gardinen så vi klarade oss utan kabeldragning.

12. B
    Medlem · Nivå 8
    I samband med fasadrenovering så flyttade jag min antenn in till vinden. Har en gitterantenn och ca 8km till masten, fungerar klockrent.

13. S
    Medlem Nivå 4
    Får ni även in HD-kanaler med bra kvalitet?

14. G
    Medlem Nivå 4
    Initialt ja, men sedan slipper man löpande abbonemangsavgifter. Digitalbox för IP-tv kostar ju också initialt, om man inte skriver fast sig med bindningstid och ev högre månadsavgift. Smaken är ju delad och finns nog ingen lösning som är bäst för alla. Marksänt har ju en annan fördel, det är lätt att koppla till flera apparater samtidigt.

15. F
    Medlem Nivå 10
    Eftersom du har en ny teve är det möjligt att du kan koppla in ett USB-minne och spela in programmen eller time shifta. Det blir ju inte riktigt likadant som play via fiber men ändå rätt smidigt. Playkanalerna kan du annars se gratis via en dator, dock med något sämre kvalitet.

Kvaliteten på de marksända HD-kanalerna upplever jag som mycket bra.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: