77 327 läst ·
121 svar
77k läst
121 svar
TV via fiber, kablar, boxar mm?
Absolut. Vår Apple TV går förstås via HDMI till förstärkaren (som övriga signalkällor) och från förstärkaren via HDMI till TV:n.A AndersS skrev:
Men då har man istället nätverkskabel på väggarna.J jocke31 skrev:
Kan förstå att situationen ser annorlunda ut i nybyggd villa eller lägenhet. Men på min 80-tals villa är själva antennuttagen fint dragna till stort sett samtliga rum.
Själv bryr jag mig inte, har både coaxial och nätverk synligt.
Coaxial från parabolerna och nätverk från hallen upp längs trappväggen ca 15 meter så att jag kan ha routern på vettigt ställe.
Men just argumenten mindre med kabel lol
Skulle jag ta tv via fiber så är det 2 uttag från hallen dvs än mer nätverkskabel.
Nu förstår jag att du syftade på ren playtjänst men om man jämför själva "ip tv".
Dessutom får man göra jobbet själv iaf hos Telenor om man inte vill ha allt i hallen
Har du TV-paket från t.ex. Telia får du "TV-kanaler" som del av Telia Play och kan sedan göra som vi kolla på dem i fritidshuset, just nu kör vi mobilt 4G men nästa år vi landsbygdsfiber. Eller i mobilen om man fortfarande har synen i behållJ jocke31 skrev:
Så frågan är nog inte längre TV, det är bara ett begrepp som hänger kvar historiskt, utan hur och var tittar vi på olika program och hur köper vi dem. Även det som vi kallar TV behöver vi inte titta på när det börjar utan kommer jag låt säga en kvart för sent och slår på den kanalen så får man nästan alltid frågan "vill du se programmet från början" eller "gå direkt till kanalen".
Är det då TV eller streaming om jag tittar med en kvarts fördröjning
Vår nya medievärld leder till olika begreppsförvirringar.
Jag är f ö lite irriterad att de satt så många nätverksuttag på väggarna överallt i vår kåk. Det är som sagt få saker vi kör trådat numera. WiFi kör vi via 3 Meshburkar så det är i princip bara Apple TV:n som går via trådat nätverk. Larm och huvudrouter sitter ju i teknikrummet där man slipper se kablarna.kisumisu skrev:
Men då har man istället nätverkskabel på väggarna.
Kan förstå att situationen ser annorlunda ut i nybyggd villa eller lägenhet.
Coaxial från parabolerna och nätverk från hallen upp längs trappväggen ca 15 meter så att jag kan ha routern på vettigt ställe.
Men just argumenten mindre med kabel lol
Skulle jag ta tv via fiber så är det 2 uttag från hallen dvs än mer nätverkskabel.
Nä, jag kör allt trådlöst det enda trådade är NAS, skrivaren, hemmastyrning och routern i källaren, där inkommande fiber finns. Allt på övervåning är trådlöst.kisumisu skrev:
Men då har man istället nätverkskabel på väggarna.
Kan förstå att situationen ser annorlunda ut i nybyggd villa eller lägenhet. Men på min 80-tals villa är själva antennuttagen fint dragna till stort sett samtliga rum.
Och vi är ju byggahusare så från medieburkarna under TVn tar man upp två hål i vägen, där man drar HDMI, el ,etc, till TVn om man har vanliga träväggar, inget synligt. Även högtalarkablarna går osynligt, visst är det lite jobb men sällan omöjligt men i vanliga trähus finns mycket tomrum i väggar, bjälklag och vind där man kan dra kanalisation i efterhand eller kablar diekt.
Telia play är inte ren ip tv. Det är streaming.A AndersS skrev:Har du TV-paket från t.ex. Telia får du "TV-kanaler" som del av Telia Play och kan sedan göra som vi kolla på dem i fritidshuset, just nu kör vi mobilt 4G men nästa år vi landsbygdsfiber. Eller i mobilen om man fortfarande har synen i behåll
Så frågan är nog inte längre TV, det är bara ett begrepp som hänger kvar historiskt, utan hur och var tittar vi på olika program och hur köper vi dem. Även det som vi kallar TV behöver vi inte titta på när det börjar utan kommer jag låt säga en kvart för sent och slår på den kanalen så får man nästan alltid frågan "vill du se programmet från början" eller "gå direkt till kanalen".
Är det då TV eller streaming om jag tittar med en kvarts fördröjning
Vår nya medievärld leder till olika begreppsförvirringar.![]()
Som sagt jag får samma tjänst via canal digital fast jag är parabolkund och även dom flesta andra har det.
Absolut kommer vi nog gå åt det här hållet.
Både på gott och ont.
Det goda (än så länge) är att man kan ha samma abb på flera enheter.
Det onda att tjänsterna har full koll på dig som kund, du kan ej spara något och finns få utländska tjänster även om det tekniskt skulle fungera överallt var man har tillgång till internet.
Läs mitt tidigare inlägg vad är streaming och vad är IPTV, allt rullar via IP-nät av nåt slag via fiber, mobilt koppar, etc.kisumisu skrev:
Jag och vi använder gamla begrepp som inte längre passar med den nya tekniken.
Det har du helt rätt i.A AndersS skrev:
Men den IP tv som t ex Telenor erbjuder fungerar bara i mitt hem med min fiber, alltså deras box.
Sen har väl även dom play.
Vad jag vet är det bara boxer och pirattjänster som erbjuder så att du kan flytta fysiskt deras box utanför adressen du beställt tjänsten om du ej har samma internetleverantör.
Sen att streama på 4g går väl men går som sagt mycket data om man vill se i någorlunda kvalite.
Men som sagt allt går väl åt mobilhållet.
Numera vill dom ju inte ens göra reklam om ip telefoni som var sådan hit back in the days
Utan att ha någon större kunskap om tekniken eller egentligen alls reflekterat över det svarar jag ja. Min kan i alla fall det, om ja inte missförstår mer än vad som borde vara möjligt.A AndersS skrev:
Jag kan "toggla" min TV mellan ett analogt och ett digitalt läge. I det analoga läget har jag kanske runt tio kanaler och i det digitala "massor". De allra flesta är dock kodade och jag kan se runt fem.
Allt ovan gäller via koaxsignal från "comhemuttaget" och utan några externa "källor/boxar/donglar" inblandade. En traditionell TV-mottagare kan man säga.
Någon som kan mer får rätta/komplettera.
Här är tex en tv som har följande signaler in via 75ohm IEC koax-ingången,A AndersS skrev:Nu satte du mig på pottkanten men kan en TV ta in både analogt och digitalt via samma koaxanslutning, där man via kanalval får analog eller digital kanal kanal? Har ju inte kört koaxanslutet sedan marknätet kom digitalt med box via scart och aldrig funderat på det då jag lite senare gick över till IPTV direkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.download.p4c.philips.com/files/5/55pos9002_12/55pos9002_12_dfu_swe.pdf
Däremot ligger satellit på egen anslutning.
Jag tror inte jag har stött på någon tv som inte tar S-kanaler (analoga kabel-tv), VHF, UHF, DVB-T, DVB-T2 på samma ingång samt DVB-C på dom som har digital kabel-tv.
Har alltid föredragit parabol med tillhörande mottagare. Kör VU+ och lite lokal kortdelning av CanalDigital. Spela in saker går förstås bra (spara på lokalt NAS), men det känns väldigt förlegat att spela in något ur linjär-utbudet när jag likagärna kan se det i efterhand i någon av apparna.
Det senaste året har det blivit mer och mer "play", i första hand via CD's egen app på AppleTV. Anledningen till det är i huvudsak att jag är lat och CD har ändrat i kanallistan flera gånger den senaste tiden och då måste jag köra en kanalsökning och dribbla runt med kanalerna manuelt så jag får listan som jag vill ha den.
Nästa steg är nog snarare att skaffa en AppleTV till men hur jag gör när CD-abonnemanget med familjepaketet går ut vettefasen, tveksamt om vi tecknar oss får två år till med linjär-tv.
Det senaste året har det blivit mer och mer "play", i första hand via CD's egen app på AppleTV. Anledningen till det är i huvudsak att jag är lat och CD har ändrat i kanallistan flera gånger den senaste tiden och då måste jag köra en kanalsökning och dribbla runt med kanalerna manuelt så jag får listan som jag vill ha den.
Nästa steg är nog snarare att skaffa en AppleTV till men hur jag gör när CD-abonnemanget med familjepaketet går ut vettefasen, tveksamt om vi tecknar oss får två år till med linjär-tv.
Jag har kört MythTV (med DVB-T) i typ 10 års tid. Den spelar in de program som jag har sagt att den ska spela in. Serier håller den reda på vilka avsnitt som är inspelade så kommer det en ny säsong spelar den in men är det repriser så spelar den inte in. Och detta oavsett vilken av de kanaler vi har som serien sänds på (jag märker alltså i princip inte att en serie flyttas till en annan kanal).
Med MythTV skulle jag ju också kunna koppla in en satellitmottagare, men har aldrig känt behovet, tycker vårt Boxer-paket räcker gott och väl.
Nackdelen med Play-tjänster tycker jag är att jag själv måste hålla reda på att det kommit nya avsnitt och gå in på Play-tjänsten för att se dem. Och det blir en massa olika playtjänster att hålla reda på. Med MythTV får jag alla inspelningar listade "på TVn". Men det där beror väl lite på hur man är som person, jag är tankspridd av mig och har försökt spela in det jag vill se sen lång tid tillbaka (först med videobandspelare alltså) för att inte missa nåt avsnitt.
Förut brukade jag dessutom lägga över vissa inspelade serier på mobilen för att kolla på på vägen till/från jobbet (åker pendeltåg), men det var ju mest för att datatrafiken var dyrare då.
Med MythTV skulle jag ju också kunna koppla in en satellitmottagare, men har aldrig känt behovet, tycker vårt Boxer-paket räcker gott och väl.
Nackdelen med Play-tjänster tycker jag är att jag själv måste hålla reda på att det kommit nya avsnitt och gå in på Play-tjänsten för att se dem. Och det blir en massa olika playtjänster att hålla reda på. Med MythTV får jag alla inspelningar listade "på TVn". Men det där beror väl lite på hur man är som person, jag är tankspridd av mig och har försökt spela in det jag vill se sen lång tid tillbaka (först med videobandspelare alltså) för att inte missa nåt avsnitt.
Förut brukade jag dessutom lägga över vissa inspelade serier på mobilen för att kolla på på vägen till/från jobbet (åker pendeltåg), men det var ju mest för att datatrafiken var dyrare då.
Med en Apple TV behöver man dock inte hålla reda på vilka playtjänster som har respektive program/serier. Genom att välja TV-appen och söka så letar Apple TV:n upp vilken/vilka apoar som har det du letar efter. Gäller förstås även filmer, podcasts och musik. Och om du inte vill skriva din sökning så kan du prata direkt med Apple TV:n.N Nerre skrev:Jag har kört MythTV (med DVB-T) i typ 10 års tid. Den spelar in de program som jag har sagt att den ska spela in. Serier håller den reda på vilka avsnitt som är inspelade så kommer det en ny säsong spelar den in men är det repriser så spelar den inte in. Och detta oavsett vilken av de kanaler vi har som serien sänds på (jag märker alltså i princip inte att en serie flyttas till en annan kanal).
Att hålla reda på när det kommer nya avsnitt kan ibland vara lite klurigt, men det beror mest på hur bra respektive app är. T ex Netflix har en tydlig markering när det kommit nya avsnitt samt vilka avsnitt du sett och hur långt du sett i respektive avsnitt. Ett bra tips är att prenumerera på e-postlistor där varje bolag brukar vara rätt bra på att berätta om nyheter, dvs nya säsonger/avsnitt.
Är det förlegat att spela in digitalt och ha en perfekt kopia som man kan behålla fast man skulle säga upp abbet?MathiasS skrev:
Har alltid föredragit parabol med tillhörande mottagare. Kör VU+ och lite lokal kortdelning av CanalDigital. Spela in saker går förstås bra (spara på lokalt NAS), men det känns väldigt förlegat att spela in något ur linjär-utbudet när jag likagärna kan se det i efterhand i någon av apparna.
Jag själv orkar inte stressa mig för att saker plockas bort och vissa saker vill man behålla också.
Vare sig man vill eller inte så finns inte allt få tag på blueray eller dvd.
Då kan man ju säga att NAS är förlegat också, det finns ju google drive och andra molntjänster
Det jag däremot kan hålla med om att det finns en hel del gratistjänster som viafree, svtplay, öppetarkiv, inte minst youtube så man börjar fundera där att är det värt betala för ett abb.
Sen sätta dom pengarna på en bra VPN och öppna gratisutbudet från fler länder
Sen kan jag hålla med att frekvenser ändras jämt och ständigt på sattelite Thor 1w var Canal digital huserar. Såhär gör även engelsmännen på satteliten Astra 2/Eurobird på 28ö.
Vet inte varför dom gör så...är det för att jäklas med oss som ej kör deras box eller för att försöka stoppa andra länder se deras program. Engelsmännen jobbar ju hårt med det att kanalernas signal ska bara nå England.
Har flertal tyska kanaler som sänt på samma frekvenser sedan jag skaffade boxen
Jag brukar dock själv köra en blindscan på alla satteliter jag har ungefär 1 gång mån.
Det händer mycket inom sattelitvärlden nya kanaler kommer andra lägger ner. Kanaler kodas kanaler sänds okodat plötsligt osv...
Speciellt intressant om man har flera huvuden eller motorstyrning dvs tar in flera satteliter.
Redigerat: