Hej!

Jag har precis bytt TV, till en början så funkade kanalsökningen bra. Märkte att den hade tappat antennkontakten över natten (den gör nån sökning automatiskt i standby-läget). Det avhjälptes genom att peta på kabel mellan TV o uttag (nere vid uttaget). Men sen slutade det hjälpa.

Jag tänkte då att det är kabeln mellan TV o uttag som är glapp, så bytte den. Problemet kvarstår (mätte båda kablarna för kortslutning etc., men nej...)

Jag monterar bort uttaget i väggen och provisoriskt kopplar ihop inkommande koax-kabel med kabeln som går till TVn. Det funkar fint, jag har full kvallitet på signalen (100% står det), och signalstyrka på 80%...

På vinden sitter det en förstärkare som jag kopplat ur (förra ägaren hade fler tv-uttag), då jag har ett enda uttag inkopplat. Det är inte kopplat i serie, utan direkt från antennen till mitt uttag.

Jag börjar fundera på om jag eventuellt har fel typ av uttag (som dock har fungerat med gamla TVn i flera år).

https://www.elonline.se/product/tv-uttag-utan-front
Har ett M1 - E-nr: 6000097
Det är för stjärn-nät som jag ju har tänker jag. Även att jag bara har en nod i nätet.

Som grädde på moset så noterar jag att FM radion tar emot en klar o tydlig signal via Radio-utgången på uttaget...

Misstänker att jag inte har någon aktiv antenn på taket då den hängt med länge (matning via TVn borde inte behövas/påverka). Det luriga är ju dessutom att det funkat lite, ibland, med nya TVn, men nu har den inte hoppat igång med uttaget inkopplat när jag felsökt.

Hjälp! Har jag rätt uttag, eller är själva uttaget osannolikt trasigt?... :) Tack för kloka råd!

Du har rätt uttag och jag har aldrig varit med om att ett uttag har slutat fungera. Har du skalat upp kabeln riktigt? Flätan måste ha kontakt med "locket" på anslutningen men får inte vara i kontakt med mittledaren.

Hur är kabeln skarvad på vinden?

Ja antennuttag kan gå sönder, det kan tex vara kallödningar. Om mittstiftet ”misshandlas” så kan lödningen börja glappa så mycket att det till slut inte får någon kontakt.

Jo, ledare o skärm hade ingen kontakt... skarven på vinden är ok. Kopplade jag förbi uttaget så hade jag mycket bra signal (kvalitet och styrka).
Monterade och demonterade uttaget ett antal gånger men utan resultat.

Gick till affären omköpet ett likadant (samma E-nr), och monterade upp det och det löste problemet.

Det gamla uttaget är inte misshandlat, och antennsladd har monterats in och ut max 10 ggr, så det måste vara ett måndagsexemplar jag haft.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.