Det borde väll sitta någon slags riktning i dosorna, annars är väll risken att "ekon" kan uppstå.

Alltså att signalen går ut i ett uttag och går tillbaks och då går signalen vidare till nästa uttag som får samma tv signal fast vid två olika tidpunkter (den riktiga och ekot)vilken borde ge spökbilder på tv:n (analog dvs) Så nån slags riktning borde det vara.

General Failure har lite rätt: det är inte riktning per se det handlar om, utan dämpning. Men hur som helst går det lika dåligt at byta färdriktning i antenndosan som på E4'an :o

Jag hadde jättesvårt att lura utt hur det här antennhallöj funkade. Till slut fick morsan reda ut för mig ::)

Det verkar faktiskt vara så att riktningen har betydelse. Vet inte om det är vägguttagen men filterna i splittern jag använder verkar helt klart vara enkelriktade. Testade precis och det gick inge bra...

Vet inte om ni rett ut läget nu men jag har läst en del konstigt här i tråden... Här är några tips...
1. Tv-uttagen ligger oftast i serie, med en låg genomgångsdämpning i uttagen och en högre anslutningsdämpning, för att en slinga som inte är ansluten inte ska fungera som antenn.
2. Man kan inte köra "dubbelriktat", frekvensbanden överlappar varandra och ger störningar. Av samma skäl måste man ha ett filter för att koppla ihop en VHF antenn och en UHF eller två UHF antenner.
3. Man kör inte "tillbaka" en signal i uttaget. Vill man få tex sat program från sat mottagare så är det som någon var inne på: Man tar markbunden tv-signal till tvn med satmottagare, på videon eller satmottagarens antennutgång sätter man ett T-stycke, dämpar 3 dB vill jag minnas. Från T-stycket går man till de ställe man önskar, antennuttag inget måste om man ska till en tv. Mer än ett ställe eller om man vill mata en serie med uttag kan antennförstärkare behövas.
//Frasse

frasse_E sa:
- Man kör inte "tillbaka" en signal i uttaget

Det är det hela tråden handlar om, att man inte kan göra det i en vanlig tvdosa vet jag men varför skulle man inte köra 'tillbaks' tvsignalen för?

Jag gör detta nu, en kabel till uttaget med vanliga tvsignalen och en från radiouttaget vidare i resten av huset ut till vanliga tvdosor. Att citat 'använda ett tstycke' och dra kabeln till den tv:n man vill ha vore inte riktigt effektivt eftersom kabeln hade blivit över 25m lång och virat sig upp för trappan genom flerar rum.............

Vittsen är att man använder en rfmodulator för att göra om tex digitaltvmottagaren till rf och kunna distrubera den i resten av huset! Utan att

Att du inte vill ha kablar fågelvägen i huset förstår jag, finns det rör och ledningar till rätt ställen så använder man ju det. Jag var mest ute efter kopplingsprincipen.

Det är möjligt att jag inte fattar vad du menar men kabeln som matar vidare ska ju skarvas med den som går till övriga uttag. Är det så att det du gör via radiouttaget är en ren skarv för vidarematningen? :)

joppz

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.