Eftersom vi inte fick något bra svar när vi kontaktade Canal Digital provar vi att ställa frågan här.
Vi flyttar in i vårt nybygge i mitten av april och vill gärna kunna titta på tv i framtiden. Då pengar inte fanns för att dra in fiber (stadsnät) just nu (kostade ca 30tkr) får det bli en annan lösning. Man rekommenderar inte att välja tv via stadsnätet här heller då det tydligen fungerar dåligt! Har varit ett par vändor i lokaltidningen ang det...

Parabol känns som det enda alternativet. Vi har haft Canal digital tidigare och varit nöjda med dom så vi tänkte gå tillbaka dit. Vår fråga vi ville ha svar på är om dom kan använda befintliga rör i väggarna för att dra kabel från parabol till multimediaskåpet och därifrån använda de kablar som är redan är dragna.
Kundtjänst kunde inte svara på det. Är det någon här som vet?

tommib
Det beror på hur era befintliga rör går och vad det är för kabel som redan är draget. Du måste ha någon form av coaxkabel i väggarna för att kunna köra satellitsignaler och du måste förstås ha ett rör till där du vill ha parabolen (alt möjlighet att dra ett).
Berätta mer om installationen ni har så kanske det går att svara bättre.

Ska funka MEN tänk på att att varje rum måste ha sin egen sladd från huvet på tallriken , det går inte alltså att dela som en vanlig marksänd antenn inne i huset så har du 4 rum du vill ha tv i så måste du ha ett QUAD LNB och 4 kablar in i huset.

wojda skrev:
det går inte alltså att dela som en vanlig marksänd antenn inne i huset så har du 4 rum du vill ha tv i så måste du ha ett QUAD LNB och 4 kablar in i huset.
Det behöver inte vara riktigt så strikt, finns lite andra möjligheter.
Idag har många boxar stöd för SatCR/UniCable vilket gör att man på sätt och vis kan "dela" kabel till LNB.
Handlar det om lite fler mottagare kan man även tänka sig en installation med ett quattro LNB och en multiswitch.

Behövs alltså mer information om önskemål och tillgängliga resurser för att föreslå en lämplig lösning.

wojda skrev:
Ska funka MEN tänk på att att varje rum måste ha sin egen sladd från huvet på tallriken , det går inte alltså att dela som en vanlig marksänd antenn inne i huset så har du 4 rum du vill ha tv i så måste du ha ett QUAD LNB och 4 kablar in i huset.
Du behöver uppdatera dig. Samtliga nya boxar från Canal Digital klarar satcr idag, det räcker utmärkt med en kabel från parabolen för att sedan dela upp den i mediaskåpet till dina TV-apparater. Ska du ha fler än 4 boxar krävs dock andra åtgärder, likaså om du har TV med inbyggd box för Canal Digital.
Om du har antennuttag i huset idag kan de behövas bytas ut eller slopas helt.

Vi vet inte vad det finns för rör i väggarna, så det är omöjligt att veta om de kan användas. Det är i alla fall inte tillåtet att dra in TV-kablar i de rör som används för "vanlig" el, även om det finns plats över.

Det bästa är att ha plats för 8 koax-kablar mellan parabol och en central punkt. Då har man full frihet i framtiden, t.ex multiswitch och både Viasat och Canal Digital. Bygger man nytt bör man ha mycket stjärnkopplade rör från en central punt.

Oavsett lösning rekommenderar jag en vanlig TV-antenn kopplad till uttag på alla TV-platser. Då krävs ingen box/kort/abonnemang för att koppla in en TV och titta på de fria kanalerna i marknätet. Jag tycker det är vettigt även om man har parabol eller IP-TV.

Låna lite extra för att ha råd med fiberanslutningen Du behöver väl internet? Alla nya internet-abonnemang över mobilnät för rimliga priser har trafikbegränsningar. Det är inget konstigt att förbruka flera hundra GB per månad.
Om de 30 000:- bakas in i huslånet blir den extra räntekostnaden ca 50:- per månad. Avstå i stället betal-TV-kanalerna ett tag. Det ger en besparing på flera hundra kronor i månaden.

• Gilla
mrquick
  • Laddar…
Fiber kommer att dras in vad det lider, dock inget som är planerat för just nu. Ang internet har vi lite tur för vi sitter båda med varsitt abonnemang där vi har fri surf via 3G som kostar oss en spottstyver varje månad. Det fungerar helt ok för våra behov idag!

Vad vi exakt har för kablar i väggarna har sambon bättre koll på än vad jag har. Det är inte riktigt mitt gebit om vi säger så... ;-) Det finns iaf två tomma rör från vinden ner till multimediaskåpet just för montering av antenn/parabol. Det går även helt vanlig antennkabel samt datakabel (fråga mig inte vad den har för skum beteckning) som skulle kunna användas om jag förstått det hela rätt. Ett annat alternativ är ju att sätta dit en vanlig antenn och köra Boxer!
Vi tittar iofs inte så jättemycket på tv och har inget sug alls efter några filmkanaler, sportkanaler el dyl. Just nu har vi bara det markbundna nätet, men saknar ibland 3an, 5an och 7an så de får vi streama via play-kanaler. Så visst skulle vi klara oss på en vanlig hederlig antenn...

Vi har precis flyttat in i det nybyggda huset, vi har Canal Digital via parabol. Vi drog en koaxialkabel från parabolen till multimediacentralen och därifrån går det koaxialkabel till varje uttag i huset. Så vi har 22 meter kabel till centralen och 18 m kabel tillbaks till TV:n. Vi har även ett tvillingabonnemang så vi kan se på TV även i gästrummet. Fungerar alldeles utmärkt med hjälp av en split i mediacentralen.

Drömmarn skrev:
Fiber kommer att dras in vad det lider, dock inget som är planerat för just nu. Ang internet har vi lite tur för vi sitter båda med varsitt abonnemang där vi har fri surf via 3G som kostar oss en spottstyver varje månad. Det fungerar helt ok för våra behov idag!

Vad vi exakt har för kablar i väggarna har sambon bättre koll på än vad jag har. Det är inte riktigt mitt gebit om vi säger så... ;-) Det finns iaf två tomma rör från vinden ner till multimediaskåpet just för montering av antenn/parabol. Det går även helt vanlig antennkabel samt datakabel (fråga mig inte vad den har för skum beteckning) som skulle kunna användas om jag förstått det hela rätt. Ett annat alternativ är ju att sätta dit en vanlig antenn och köra Boxer!
Vi tittar iofs inte så jättemycket på tv och har inget sug alls efter några filmkanaler, sportkanaler el dyl. Just nu har vi bara det markbundna nätet, men saknar ibland 3an, 5an och 7an så de får vi streama via play-kanaler. Så visst skulle vi klara oss på en vanlig hederlig antenn...
Men om ni redan har marknätet (terrest dvs antenn på tak vind eller inomhus beroende på mottagning) som du skriver så är det ju bara ett abonnemang med kort från boxer och ev ca modul eller digitalbox om det är en gammal tv utan inbyggd digitalbox...?? så varför krångla till det?

tomlan skrev:
Men om ni redan har marknätet (terrest dvs antenn på tak vind eller inomhus beroende på mottagning) som du skriver så är det ju bara ett abonnemang med kort från boxer och ev ca modul eller digitalbox om det är en gammal tv utan inbyggd digitalbox...?? så varför krångla till det?
Uttryckte mig nog lite luddigt! Det är i det tillfälliga boendet vi har enbart marknätet. ;) I huset har vi ingenting än. Det är det vi måste lösa!

ok,

Om det sitter vanliga antennuttag i rummen så kan de bytas ut mot sattelituttag istället (3 kontakter) om de ligger i serie (vilket jag inte tror) då de som ritar elritningar nuförtiden lärt sig att det ska vara stjärnnät måste du ha ett sk satcr/single Cable lnb och CD boxar stöder det.

Ligger uttagen i stjärnnät (troligast) så behöver du även byta splitter i centralen till en med dc genomgång (avsett för sattelit) sen kan du montera satcr/singlecable lnb eller quad universal lnb.

Fördelen med satcr/singlecable lnb är att det bara behövs 1 coaxkabel för 4 mottagare (inspelningsbox räknas som 2)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.