Hej!

Håller på att totalrenovera ett 60-talshus och har väggarna öppna för att dra in data och tv. Men jag sitter fast i valet av teknisk lösning. Min tanke var att samtliga rum skall ha 2-4 st RJ45 cat 6 uttag och ett coax tv-uttag. Idag finns bara en antenn på taket och det är bara Telia som kan leverera ADSL till huset. Detta dock något begränsat då vi kan få digitaltv men där är inte kapacitet till varken HD eller tvillingkort. Det finns ingen fiber in i huset. Parabol känns dyrt för det vi vill ha. Vi kommer ha tv i vardagsrum, två stycken i barnens rum, en i sovrummet och bild i källaren till projektorn. Så minst 5 ställe vill vi få tv-bild. Och man vill kunna köra olika bild på olika ställe.

Jag har planerat för att dra ett stjärnnät där varje uttag mats med separat kabel från elcentralen i källaren. Här kommer förövrigt patchpanel med all kopplig av data finns. Kommer även ställa mitt NAS här. Från antennen på taket så drar jag ner kablen till källaren och splittar signalen. Man skulle kunna använda Cat 6 kablen för att skicka denna signal men jag lär behöva cat 6 kablarna till annat som smarttv, xbox, mediacenter mm. Kan tillägga att jag är ute efter grundutbudet som 1,2, barnkanalen. Sen vill vi ha 3an,5an, 4 sport, eurosport mfl.

Mina frågor är följande:

• Hur jag skall göra för att komma undan massa avgifter för tvillingkort. Skulle kunna tänka mig köra ett abonnemang på tv:n i vardagsrummet och eventuellt på projektorn i källaren. Men att ha en box och tvillingkort på samtliga 5 tv-apparater känns dyrt. Kan man inte ta in signalen och splitta den som man gör i en bostadsrättsförening. Där finns samtliga kanaler i alla tv-uttag.
  • Kan man dra ner coax kabal från vinden till källaren utan att riskera dålig bild? Drar gärna ner en kabel från vinden till källaren och splittar där?
  • Är stärnnät det bästa eller skall man dra uttagen i serie. Vad är fördelen med stärnnätet kontra serieanslutna?

Tacksam för svar.

Mvh
Magnus

Ta en titt på Boxer och vilka kanaler som ingår i deras utbud.
1,2,4 och barnkanalen får du gratis på boxer vill jag minnas.

Bostadrättsföreningarna har i princip ett abbkort per kanal istället och sen får man kollektivt dela på de avgifterna. Den typen av utrustning kostar dessutom såpåss mycket att tvillingkort blir rena lågpriset i sammanhanget.

Du kan behöva en förstärkare för att få tillräcklig signal och då ska du ha en sådan som monteras direkt vid antennen. Man ska förstärka den rena signalen och inte ne massa brus som man kan ha en bit in i kabeln.

Stjärnät är det bästa. Serienäten sparar en massa kabel i tex ett hyreshus vilket ju kan vara ett starkt skäl för en snål fastighetesägare tex.

Tack Mats! Känns som Baxer är det bästa alternativet. Då skulle jag kunna köra programpaket på vardagsrum och källare och så får barnen och sovrummet nöja sig med basutbudet som inte kräver programkort.

Men det är väl så att man måste ha en box för att kunna se. Man kan inte bara sätta antennen direkt i tv:n utan man behöver en box till varje tv?

Jag läste runt lite gällande kabeldragningen och som du skriver så pekar allt på att man vill ha stjärnnät. Jag drog första rummet igår och jag belv osäker om man skall ha en eller två kablar. Läste att visa uttag kräver två koax-kablar. En för det satelit. Känns det onödigt att dra två eller skall man göra detta när man ändå drar kabel. Man kanske kan använda en till radio eller går dit via samma antenn på taket. Vad är vitsen med två?

Nya TV-apparater har oftast en "box" inbyggd, annars så behövs det som du säger 1 box/TV. Fördelen med Boxer är dessutom att du kan flytta runt kortet mellan de olika mottagarna.

Försök om du kan att dra 2 kablar till varje ställe, 2 kablar används i dagsläget om du vill ha inspelningsbar box via parabol. Finns visserligen "ny" teknik (sat-cr) som gör att det funkar även med en kabel.
Det kan även vara bra om du har tänkt att vissa samma bild på fler TV-apparater.
Dessutom är det aldrig fel med en extra kabel "utifallatt..."

Angående radio så sätter du upp en antenn även för detta, via ett sammankopplingsfilter får du sedan TV/radio via samma kabel.

Hej,

Även om du inte ska ha parabol i nuläget kanske det kommer senare..
så jag skulle som minimum dra 2 kablar till tak/skorsten/yttervägg där antenn och ev parabol kan sättas (kräver då att att alla ev boxar kan använda satcr teknik dvs 1 kabel från resp canaldigital samt viasat men annars drar du 8 kablar och har då möjlighet till sk quad eller quatro lnb och obegränsat antal mottagare utan att behöva dra om kablar till tak och nu ppratar vi alltså från antenn/parabol till ditt teknikrum i källare sen som Zamora sa så är inte 2 kablar fel till varje uttag för inspelningsbara boxar om de inte har satcr eller åtminstånde tomrör (av bra kvalitet som det går att få i kabel efteråt) t.ex pmflex easyflow + brukar jag köra med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.