Är det någon mening med att köpa en TV med inbyggda multimediafunktioner, eller skall man köpa en "vanlig" TV och en popcorn-burk eller liknande till det? Billigare med separat burk? Flexiblare?

God fortsättning!

/Q
 
Hej

Mina funderingar kring detta är att det borde vara enklare att uppgradera systemet om du har separata enheter. Dessutom kan du välja det system som passar just dig. Dock ser det kanske tråkigare ut (?) i mediahyllan. Personligen hade jag nog gjort så med andra ord
 
Även om det börjar lugna ner sig lite på format / codec fronten och DLNA börjar få fotfäste så hade jag nog legat lågt ett tag till med spelare i TV. I dag känns det mer naturligt att låta TV bara vara en monitor. Som sådan håller den nog ett tag medans allt runt omkring fortfarande förändras snabbt.

Sedan beror det lite på vad du skall ha TV till. I mitt senaste fall skulle dottern få en 32" TV. En DLNA (Samsung eller SONY) gick på mellan 8000-11000 kronor. Samsungen klarade de flesta formaten och SONYn mer begränsat. Eftersom dottern inte har så höga bildkrav blev det istället en FInlux från Netonnet för 3200 och en PS3 för lika mycket. Bättre och billigare. PS3 hänger prydligt på väggen jämte TVn.
 
Redigerat:
Håller med.
TV med DLNA är nog bra, men om man vill ha ett lite mer moduluppbyggt system så hade jag valt en PS3 som spelare, då får du bluray på köpet. Prisvärt även om man aldrig spelar ett enda spel i PS3:an.
 
DLNA säger tyvärr inget om vad som kan spelas upp, bara hur man ansluter mellan enheterna. Jag har en Samsung 7070 som kan spela rätt mycket över DLNA, men den faller på att den inte fixar DTS (vilket dom flesta blurayrippar har) samt att den inte klarar DVD-menyer. Gillar man .avi och liknande fungerar den dock utmärkt.

Jag köpte en TviX 6500 HD istället.
 
Tror att frågan du ska ställa dig innan är om du ha "infrastrukturen" runt ikring först. För att spela upp via DLNA så förutsätter det ju att du har en dator eller server igång att spela upp ifrån. Nu har du säkert det så ta inte illa upp, men ibland har jag märkt bland bekanta att man gärna köper apparater med en massa funktioner, men inte riktigt greppar att det behövs kringutrustning.

Själv har jag en TV med DLNA och en PS3 som spelar upp material från en Ready NAS Duo. Funkar bra, men nyttjar inte DLNA på TV. Detta kom på köpet eftersom funktionen jag ville åt var att styra PS3:an via HDMI och TV:n fjärr...
 
Har både och (DLNA-TV med TViX) men en del filmformat kan bara TViXen spela upp så då blir det ju enkelt :)
 
Tack för många svar.

Jo, jag har ett gigabitnät här hemma, och en ReadyNAS i skrubben, så själva infrastrukturen existerar.

Angående utseendet på TV-hyllan så kan jag meddela att just nu står tjock-TVn på golvet och videostacken uppepå, så hur jag än löser detta så blir det nog snyggare :) Inga problem om jag får någon "ful" burk i hyllan alltså.

Att bara låta TVn vara en "visningsmojäng" och sedan köpa lämplig mediaburk tycker jag verkar sunt. Vilka är nackdelarna med t.ex. WD TV Live eller vad den nu heter? Ingen hårddisk, men behöver man det när man har en server i huset? Den verkar ju prisvärd iaf. Borde fungera som "nybörjarburk" tills jag vet vad jag har för krav.

/Q
 
quilding skrev:
Tack för många svar.

Jo, jag har ett gigabitnät här hemma, och en ReadyNAS i skrubben, så själva infrastrukturen existerar.

Angående utseendet på TV-hyllan så kan jag meddela att just nu står tjock-TVn på golvet och videostacken uppepå, så hur jag än löser detta så blir det nog snyggare :) Inga problem om jag får någon "ful" burk i hyllan alltså.

Att bara låta TVn vara en "visningsmojäng" och sedan köpa lämplig mediaburk tycker jag verkar sunt. Vilka är nackdelarna med t.ex. WD TV Live eller vad den nu heter? Ingen hårddisk, men behöver man det när man har en server i huset? Den verkar ju prisvärd iaf. Borde fungera som "nybörjarburk" tills jag vet vad jag har för krav.

/Q
WD TV Live är nog det bästa insteget idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.