linusab skrev:
Island har skattefinansierad public service sen 2009. Nu har politikerna börjat skära ner.
Idag finns ingen granskande journalistik kvar och den största tidningen är ett konservativt partis megafon.

Det är så det blir utan public service. Lex USA(Fox), Island, Nordkorea..
[länk]
Äh! Det där fixar marknadskrafterna. ...eller vänta nu? ;)

Det där var ju ingen överraskning direkt. Island går snabbt tillbaka till ett feodalsamhälle där fiskeindustrin dikterar lagarna.

linusab skrev:
Island har skattefinansierad public service sen 2009. Nu har politikerna börjat skära ner.
Idag finns ingen granskande journalistik kvar och den största tidningen är ett konservativt partis megafon.

Det är så det blir utan public service. Lex USA(Fox), Island, Nordkorea..
[länk]
Frågan om hur "public service" ska finansieras används för att avleda uppmärksamheten från det den här diskussionen handlar om. Om man vill diskutera TV-avgiftens framtid är det lämpligt att starta ett nytt ämne, men den här tråden berör huvudsakligen den rättsliga hanteringen av överklaganden mot TV-avgift för dator. Jag har redan tidigare nämnt att jag inte går in på den diskussionen här, och därför ser jag det som lämpligt att inte heller i onödan skylta med någon åsikt i frågan annat än att jag tycker att TV-avgiften så som den hanteras av Radiotjänst har spelat ut sin roll.

Du kan väl inte rimligtvis hävda att vi ska ha en myndighet där uppe i norr som ljuger och stjäl, och utkräver avgift av vem som helst, helt oavsett om man har TV-mottagare, när lagen är tydlig om att den ska tas ut för innehav av TV-mottagare? Jag ser det som ett minimalt renlighetskrav att myndigheterna håller sig till lagarna som vi har och inte gör egna, och att de tar ut de avgifter som har bestämts i lag. Jag betalar registerhållningsavgift för min avställda husvagn, så som lagen föreskriver, men jag betalar inte TV-avgift vare sig för min cykel eller för mina skor. Den ska inte heller betalas för datorn, utan enbart om man har en TV-mottagare.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
cocuyo skrev:
Frågan om hur "public service" ska finansieras används för att avleda uppmärksamheten från det den här diskussionen handlar om. Om man vill diskutera TV-avgiftens framtid är det lämpligt att starta ett nytt ämne, men den här tråden berör huvudsakligen den rättsliga hanteringen av överklaganden mot TV-avgift för dator. Jag har redan tidigare nämnt att jag inte går in på den diskussionen här, och därför ser jag det som lämpligt att inte heller i onödan skylta med någon åsikt i frågan annat än att jag tycker att TV-avgiften så som den hanteras av Radiotjänst har spelat ut sin roll.

Du kan väl inte rimligtvis hävda att vi ska ha en myndighet där uppe i norr som ljuger och stjäl, och utkräver avgift av vem som helst, helt oavsett om man har TV-mottagare, när lagen är tydlig om att den ska tas ut för innehav av TV-mottagare? Jag ser det som ett minimalt renlighetskrav att myndigheterna håller sig till lagarna som vi har och inte gör egna, och att de tar ut de avgifter som har bestämts i lag. Jag betalar registerhållningsavgift för min avställda husvagn, så som lagen föreskriver, men jag betalar inte TV-avgift vare sig för min cykel eller för mina skor. Den ska inte heller betalas för datorn, utan enbart om man har en TV-mottagare.
Tack cocuyo för suveräna inlägg!

En liten korrigering bara, radiotjänst är ingen myndighet (även om de uppträder så)

torbeno skrev:
radiotjänst är ingen myndighet (även om de uppträder så)
Det är ganska svårt att klassificera på ett adekvat sätt. Radiotjänst lyder under förvaltningslagen, men det är inte en statlig förvaltning, utan ett aktiebolag ägt av programföretagen som får ut medel från verksamheten. I flera av förarbetena till den aktuella och till tidigare lagar, talar man för att ha det så, eftersom det enligt utredningar och propositioner ger en "tätare koppling mellan dem som nyttjar tjänsterna och producenterna", vilket antas ge högre acceptans hos allmänheten och nyttjarna. Detta faller så klart när verksamhetens legitimitet ifrågasätts därför att de gör uppenbart orimliga bedömningar och tar ut avgift också av dem som inte nyttjar tjänsterna, men inte heller har utrustning som är avsedd att ta emot dem.

Jag har påförts avgift oskäligt, och Förvaltningsrätten har nu dömt att detta skulle vara korrekt och att jag ska betala avgiften, endast med hänvisning till ett tidigare ärende som har avgjorts i Kammarrätten och överklagats. Det ärendet har ännu inte avgjorts i Högsta Förvaltningsdomstolen, och det är därför inte prejudicerande. Det Förvaltningrätten säger är snarast att så här har vi dömt förr, så det gör vi igen.

Mellan mitt ärende och det anförda finns stora skillnader, till vilka domstolen inte har tagit någon hänsyn. Det handlar alltså inte om samma slags apparat i mitt fall, eftersom min dator överhuvudtaget inte får dataström från programföretagen och inte heller kan visa de rörliga bilderna, eftersom programmet som krävs inte finns till mitt system överhuvudtaget. Tvärtemot vad Radiotjänst påstår är det inte en enkel operation, att jag kan ladda hem Adobe Flash 10.1 eller senare, eftersom jag inte erbjuds någon Flash från Adobe, då mitt system inte stöds av dem. Jag måste alltså installera ett annat operativsystem på min dator för att få det föreslagna programmet, och det är en ganska stor förändring, där jag anser att min dator inte är ägnad att visa tv-program i Radio- och TV-lagens mening, och där dess stycke om "sändning till allmänheten" faller på att företagen inte levererar någon dataström till mig. Jag får alltså inte data från SVT, och jag kan därigenom inte ta emot och se TV-program som är kapslat i det datat. Utsändning enligt lagen om TV-avgift går inte ut till min dator. Det är grunden för att jag hävdar att min dator inte är avsedd för att ta emot utsändning av TV-program.

Redigerat:
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Ja då ringde radiotjänst till mitt företag idag och ville ha betalt för TV licens för att jag har en bildskärm med TV mottagare. Det var ju klantigt V mig att köpa en sån får jag erkänna så denna skall plomberas alt säljas om det kan funka som bevis. Annars tar jag en yxa och sätter i den och tar ett foto och skickar till dem.
De frågade samtidigt om jag hade dator? Ja sa jag....då spelar det ingen roll om du skickar in intyg för den är licenspliktig den med. Det accepterar jag inte sa jag och sa att datorn tar inte emot TV sändningar, jo det gör den sa kvinnan och avslutade med att vi skickar faktura....vi får väl se !!!!
Skall f-n inte ge mig så lätt!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Ja då ringde radiotjänst till mitt företag idag och ville ha betalt för TV licens för att jag har en bildskärm med TV mottagare. Det var ju klantigt V mig att köpa en sån får jag erkänna så denna skall plomberas alt säljas om det kan funka som bevis. Annars tar jag en yxa och sätter i den och tar ett foto och skickar till dem.
De frågade samtidigt om jag hade dator? Ja sa jag....då spelar det ingen roll om du skickar in intyg för den är licenspliktig den med. Det accepterar jag inte sa jag och sa att datorn tar inte emot TV sändningar, jo det gör den sa kvinnan och avslutade med att vi skickar faktura....vi får väl se !!!!
Skall f-n inte ge mig så lätt!
Kämpa på, jag har stångat mig blodig men än är det inte över.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hur f-n kan dom göra det när det ligger ärenden för behandling i domstol? Det är ju inte avgjort hur lagen skall tolkas ännu.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Skulle det hjälpa att sälja "TV'n" till sig själv? Skicka in kopia på fakturan som bevis?
Jag har dator i mitt företag men inget internetabonnemang registrerat på företaget så där känner jag mig lugn...

mycke_nu skrev:
Hur f-n kan dom göra det när det ligger ärenden för behandling i domstol? Det är ju inte avgjort hur lagen skall tolkas ännu.
Hon sa att det är avgjort i domstol och att de vunnit i flera instanser.

Domar som är överklagade har inte vunnit laga kraft.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Hur kunde dom veta att du hade en bildskärm med tvmottagare?

TheStills skrev:
Hur kunde dom veta att du hade en bildskärm med tvmottagare?
Företaget jag köpte den hos har skyldighet att meddela radiotjänst. Så gör de väl med privatpersoner med ?

Svara aldrig på deras frågor i telefonsamtal. Hänvisa dom till att skicka brev!
Själv får jag inte längre nått alls från dom efter ett tidigare ärende där jag drev ganska mycket med dom
Jag tror dom har en rödflagg på mitt namn:rolleyes:

verktygsgurun skrev:
Företaget jag köpte den hos har skyldighet att meddela radiotjänst. Så gör de väl med privatpersoner med ?
Är inte det där en skröna?

Uppgav du firmanamn och företagets adress och telefonnummer när du köpte skärmen?

Nyfniken skrev:
Är inte det där en skröna?

Uppgav du firmanamn och företagets adress och telefonnummer när du köpte skärmen?
Nä ingen skröna...Radiotjänst vet att jag köpte den på xxxx. Eftersom jag köpte den på företaget så måste det stå firmanamn på kvittot/fakturan.
Men det borde väl gå att avyttra den ? Finns ju ingen mening att betala licens på 500 spänn var tredje månad för en skärm som kostar 2000 spänn.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.