102 141 läst ·
615 svar
102k läst
615 svar
TV-avgift upp i Högsta förvaltningsrätten.
Lagstiftningen är tämligen svårtolkad, men i verkligheten handlar det om att Radiotjänst och Förvaltningsrätten tillämpar NEWSPEAK och har definierat om ordet "dator" till att betyda "tv-mottagare". Det betyder att om man har en apparat som inte är tv-mottagare, så är den inte heller en dator. Det kan bli lite komplicerat, men jag funderar på att utlysa en tävling om vilket namn vi ska ge den apparaten, alltså en elektronisk apparat, som kan kopplas till Internet, och som kan utföra diverse tjänster på nätet, som kan användas som server, och som kan användas till kontorsgöromål, bildbehandling, videoredigering och en del annat. En programmerbar apparat, som inte är en dator, dvs tv-mottagare.
Nästa gång Radiotjänst tar kontakt med mig, och det kommer de att göra, ska jag bara kort meddela att jag inte umgås med tjuvar och bedragare, så vi avslutar samtalet där.
Nästa gång Radiotjänst tar kontakt med mig, och det kommer de att göra, ska jag bara kort meddela att jag inte umgås med tjuvar och bedragare, så vi avslutar samtalet där.
Jag har en teknikbok från typ 1950Det kan bli lite komplicerat, men jag funderar på att utlysa en tävling om vilket namn vi ska ge den apparaten, alltså en elektronisk apparat, som kan kopplas till Internet, och som kan utföra diverse tjänster på nätet, som kan användas som server, och som kan användas till kontorsgöromål, bildbehandling, videoredigering och en del annat. En programmerbar apparat, som inte är en dator, dvs tv-mottagare.
I den står om "elektronikhjärnor" som kan utgöra flera beräkningar per sekund!
Kanske kan vara något
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Det är helt otroligt att vi år 2013 fortfarande har denna 1960 tals avgift..
Att dom inte beslutade att avveckla radiotjänst och lägga avgiften på skatten måste vara ett lokalpolitiskt beslut. Kan inte finnas något annat skäl Förlåt Kiruna. Obs jag har inget emot stan... Bara myndigheten...
Sen skulle en skatt vara mer jämlik än en avgift då alla fått betala lika mycket... Nu får ensamhushåll betala dubbelt (per pers) jämfört med ett par etc... Sen till dessa personer som säger "jag vill inte betala för det jag inte tittar på" säger jag bara solidaritet. (och då röstar jag inte vänster!).. Skulle man gå på "betala bara för det man använder" skulle man ha det på allt... och då vill jag inte längre betala för: barnbidrag, föräldraledighet, skolor, akassa........ Nä lite solidaritet tack...
Att dom inte beslutade att avveckla radiotjänst och lägga avgiften på skatten måste vara ett lokalpolitiskt beslut. Kan inte finnas något annat skäl Förlåt Kiruna. Obs jag har inget emot stan... Bara myndigheten...
Sen skulle en skatt vara mer jämlik än en avgift då alla fått betala lika mycket... Nu får ensamhushåll betala dubbelt (per pers) jämfört med ett par etc... Sen till dessa personer som säger "jag vill inte betala för det jag inte tittar på" säger jag bara solidaritet. (och då röstar jag inte vänster!).. Skulle man gå på "betala bara för det man använder" skulle man ha det på allt... och då vill jag inte längre betala för: barnbidrag, föräldraledighet, skolor, akassa........ Nä lite solidaritet tack...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är en stor skillnad att solidariskt betala för skolor, sjukvård och barnbidrag jämfört med att betala förTheStills skrev:
Så skall det låta,
Robinson,
Melodifestivalen,
På Spåret.
Det måste du väl hålla med om?
Varför skall vi finansiera sådan fördumningsindustri via skatterna?
Tandvård får jag välja själv om jag vill ha, men tramsig underhållning skall jag tvingas betala alltså? Nej tack!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Nej jag håller inte med. Och hur kommer det sig att det finns massor (miljoner!) av folk som tittar på det? Kallar du alla dom dumma i huvudet?
Om du vill plocka bort vissa saker så måste du också ta med sporten. Skulle jag kunna välja så skulle jag inte betala en spänn till sporten och dess överprioritet överallt. Att sen staten nu igen ska börja betala för polisinsatser vid stora evenemang är rätt konstigt när dom inte har pengar till annat. Jag skulle inte heller vilja betala för att TV ska köpa in dessa sportevenemang.
Den mesta sport ser jag som tramsig underhållning. Lägg den också helt på en betalkanal....
Om du vill plocka bort vissa saker så måste du också ta med sporten. Skulle jag kunna välja så skulle jag inte betala en spänn till sporten och dess överprioritet överallt. Att sen staten nu igen ska börja betala för polisinsatser vid stora evenemang är rätt konstigt när dom inte har pengar till annat. Jag skulle inte heller vilja betala för att TV ska köpa in dessa sportevenemang.
Den mesta sport ser jag som tramsig underhållning. Lägg den också helt på en betalkanal....
Nu har det dragit iväg OT igen!
AVSIKTEN med nuvarande finansieringssystem är att de som tittar på TV ska bekosta sändningarna.
Detta fungerar dock inte i praktiken längre iom Radiotjänsts tolkningar.
Tillbaka På spåret
AVSIKTEN med nuvarande finansieringssystem är att de som tittar på TV ska bekosta sändningarna.
Detta fungerar dock inte i praktiken längre iom Radiotjänsts tolkningar.
Tillbaka På spåret
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Precis med det är det som är felet. En gång i tiden då det vara bara få som hade råd att köpa TV och då fick dessa också betala utsändningarna. Men nog för 20 år sedan (om inte tidigare) så blev det en allmän egendom och borde redan då lagts på det allmänna skattesystemet att betala utsändningarna.
Om man tycker att man bara ska betala för det man använder/tittar så blir det en himla lång lista på val + vi har detta med att det finns faktiskt några som inte har råd med alla dessa betalkanaler och då kom det tillbaka till att vi lever tillsammans i ett samhälle och då bör det finnas lite solidaritet.
Men allt är bara olika syn på var man ska lägga denna solidaritetsnivå. Men tyvärr har många idag en inställning att andra ska vara med att betala tillsammans på det man själv också använder men inte det man inte använder........
Sen att dagens tvavgiftsregelverk helt uppåt väggarna idiotiskt med detta att internet ansluten dator => avgift...
Det senaste beslutet att inte göra det till en skattekopplad avgift kan inte vara något annat än en lokalpolitiskt beslut.
Om man tycker att man bara ska betala för det man använder/tittar så blir det en himla lång lista på val + vi har detta med att det finns faktiskt några som inte har råd med alla dessa betalkanaler och då kom det tillbaka till att vi lever tillsammans i ett samhälle och då bör det finnas lite solidaritet.
Men allt är bara olika syn på var man ska lägga denna solidaritetsnivå. Men tyvärr har många idag en inställning att andra ska vara med att betala tillsammans på det man själv också använder men inte det man inte använder........
Sen att dagens tvavgiftsregelverk helt uppåt väggarna idiotiskt med detta att internet ansluten dator => avgift...
Det senaste beslutet att inte göra det till en skattekopplad avgift kan inte vara något annat än en lokalpolitiskt beslut.
Jag är sportintresserad, och har inget alls emot att plocka bort sportsändningarna från propaganda-kanalerna.TheStills skrev:Nej jag håller inte med. Och hur kommer det sig att det finns massor (miljoner!) av folk som tittar på det? Kallar du alla dom dumma i huvudet?
Jag betalar 500:-/månad för att kunna se de matcher jag vill se, och är inte intresserad av vare sig fördumnings- och förnedrings-tv eller sportreferat med korta klipp.
Vill jag se större evangemang som OS kan de gott ligga på en betalkanal.
För övrigt är slopandet av polisfakturorna det bästa som hänt sedan rostbrödet uppfanns.