102 141 läst ·
615 svar
102k läst
615 svar
TV-avgift upp i Högsta förvaltningsrätten.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag tror Radiotjänst utspel den senaste tiden är en kampanj för att i förlängningen få bort den "frivilliga" licensen. Det måste vara kostsamt att jaga "smitare". Lyckas de irritera tillräckligt många så lär det bli en förändring som t.ex. obligatorisk avgift via skattesedeln. Det kan ju ses som mera solidariskt eftersom de med högre inkomst får betala mer, men å andra sidan tillbringar kanske arbetslösa mera tid framför TV:n än de som är på jobbet.
Det är i alla fall en märklig lag som den nu tolkas. Som att jag skulle ta betalt av er alla Sveriges innevånare med ben för att ni därför har möjlighet att beträda min tomt när jag snarare borde sätta upp en grind och bara ta betalt av de som verkligen vill traska runt i min trädgård. En dålig liknelse p g a min trädgårds dåliga skötsel men i alla fall.
Det är i alla fall en märklig lag som den nu tolkas. Som att jag skulle ta betalt av er alla Sveriges innevånare med ben för att ni därför har möjlighet att beträda min tomt när jag snarare borde sätta upp en grind och bara ta betalt av de som verkligen vill traska runt i min trädgård. En dålig liknelse p g a min trädgårds dåliga skötsel men i alla fall.
Inte heller Multicast går ut till allmänheten enligt Radio- och TV-lagen, och dataströmmen sänds inte via Multicast, utan Unicast. Varje dator som tar emot den har identifierat sig för servern med en förfrågan och IP för returkanal, vilket gör att det inte handlar om sändning i radiolagens mening, utan det är leverans av beställt material.bobas skrev:
När SVT och UR inte heller levererar dataström till en dator som saknar Flash 10.1 eller senare, sker inte heller någon "sändning" överhuvudtaget, till en dator som programföretagen avgör att den inte är "avsedd att ta emot tv-program" enligt lagen om tv-avgift. Det förekommer alltså inte någon rundradiosändning över Internet, och de svenska programföretagen sänder inte dataströmmen till alla.
Jag tror inte det. Om man i stället finansierar det direkt via statsbudgeten blir ju Radiotjänst en onödig inrättning. Det skulle ju betyda att de siktar på att förlora jobbet.imported_Benno skrev:
Nej, det är ett sätt att få in mer pengar, och de har hittat vad de tror är ett kryphål i lagen för att de ska kunna påföra avgift också på de hushåll som inte har tv-mottagare, genom att helt enkelt godtyckligt definiera datorn med Internetanslutning som en tv-mottagare, och att de i samröre med domstolen och gentemot sina offer undanhåller de passager i lagar och förarbeten som undantar Internet från avgiftsplikten.
Internet är undantaget på flera ställen, och det är tydligt angivet i det förarbete som Radiotjänst använder som huvudargument att "utrustning som tar emot tv-program enbart genom anslutning till Internet" inte är avgiftspliktig. Den satsen mörkar Radiotjänst i sina yttranden till Förvaltningsrätten. De anger Radiolagens 3 kapitel 1 § styckena 17 och 18, men mörkar stycke 15. De anger Prop. 2005/06:112 s. 91, 92, 93, 95, 105, 107, 108, 109 och 110, men mörkar sidan 89 i samma proposition. De passager som de mörkar undantar Internet.
Det finns tekniska lösningar för att kontrollera att den som tar emot har betalat avgiften, om man vill att de som tittar på TV via internet ska betala TV-avgift. Det finns inget som tvingar SVT, UR eller andra att leverera sina program avgiftsfritt, eller utan behörighetsspärr. I själva verket har SVT, där Radiotjänst är ett dotterbolag, valt att inte lägga in någon sådan spärr, för att kunna vränga lagen, med syfte att ta ut avgift också av dem som inte har TV, men som använder Internet. Det är fult, mycket fult, och det ska inte lyckas.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Det stämmer, men med skattemedel kopplat till sittande regering finns möjlighet att styra programutbudet. Censur kallas det i andra länder. Vi får en försmak av det i kommersiella kanaler där sponsorer till viss del styr utbudet med sina sponsorpengar.engs skrev:
Du ska inte anta att jag anser något. Jag kan tala för mig själv, och den här tråden handlar såvitt jag kan se inte om presstödet eller filmstödet, utan om tv-avgiften.Emil_K skrev:
Om du vill diskutera presstöd, kassettavgift, väghållning, vatten och avlopp eller annat, så starta gärna en egen tråd. Men håll mig utanför dina antaganden. Jag har deklarerat min ståndpunkt om datorn som tv-mottagare, och där finner jag att Radiotjänst stöder sig på en feltolkning av lagen. Frågan om datorn som tv-mottagare är skild från frågan om hur radio och TV ska finansieras, och jag blandar mig inte i den senare i den här diskussionen. Det är ett annat ämne. Om du vill diskutera det, så gör gärna det, men blanda inte in mig, och framför allt, klistra inte på mig åsikter som jag inte har fört fram.
Redigerat:
Tjänstemännen på SR borde även läsa Brottsbalken lite noggrannare.cocuyo skrev:Internet är undantaget på flera ställen, och det är tydligt angivet i det förarbete som Radiotjänst använder som huvudargument att "utrustning som tar emot tv-program enbart genom anslutning till Internet" inte är avgiftspliktig. Den satsen mörkar Radiotjänst i sina yttranden till Förvaltningsrätten. De anger Radiolagens 3 kapitel 1 § styckena 17 och 18, men mörkar stycke 15. De anger Prop. 2005/06:112 s. 91, 92, 93, 95, 105, 107, 108, 109 och 110, men mörkar sidan 89 i samma proposition. De passager som de mörkar undantar Internet.
Att följa det som skrivits i förarbeten ingår som en självklar del i myndighetsutövning.
[h=3]20 kap. Om tjänstefel m. m.[/h]1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar.
Om ett brott som avses i första stycket har begåtts uppsåtligen och är att anse som grovt, skall dömas för grovt tjänstefel till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen allvarligt har missbrukat sin ställning eller om gärningen för någon enskild eller det allmänna har medfört allvarligt förfång eller otillbörlig förmån som är betydande.
Som alla kan förstå far tank77 med osanning här. Hur folk röstar är inte känt, genom rösthemligheten, och inte heller tror jag att radio och television spyr ut kommunistisk propaganda. Jag har i alla fall inte sett eller hört någon sådan vid de tillfällen jag har sett tv-program eller lyssnat på radio.tank77 skrev:
Så varför kom det här inlägget, helt utanför ämnet?
Inte riktigt.........cocuyo skrev:Som alla kan förstå far tank77 med osanning här. Hur folk röstar är inte känt, genom rösthemligheten, och inte heller tror jag att radio och television spyr ut kommunistisk propaganda. Jag har i alla fall inte sett eller hört någon sådan vid de tillfällen jag har sett tv-program eller lyssnat på radio.
Så varför kom det här inlägget, helt utanför ämnet?
http://cornucopia.cornubot.se/2012/09/miljopartiets-journalistkar.html
http://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1370/1370309_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf
Många journalister har inte velat svara så det troliga är att stödet för S, MP och V är mycket större än dessa siffror.
Nja, det torde nog också kunna finnas en skillnad mellan de uppmätta sympatierna och hur folk röstar. Facit på det har vi inte, och fortfarande finns knappast något stöd för att propaganda skulle spys ut. Måttligt bra försök.
Inte mig emot, proganda-kanalerna har spelat ut sin roll och isåfall ser jag hellre att politikerna plockar ur pengar ur SVT och SR's budget och lägger på en ny Hallandsås, som kan stå och mala i 10+ år.bra-byggare skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Oberoende forskning har visat att den individuella journalistens politiska hemvist har en stor påverkan på hur nyheten presenteras. Politiska sympatierna hos journalistkåren i sverige följs upp på årlig basis av Göteborgs Universitet (kommer inte ihåg vilken instutition) så den är inte heller någon hemlighet.cocuyo skrev:
Det torde stå klart för varje kritisk läsare att våra nyheter är vinklade. Det räcker att läsa en utländsk tidning eller se en utländsk nyhetskanal lite då och då för att inse att det finns fler sätt att se på saken. Varje nyhetskonsument med självaktning borde ta till sig denna information för att kritiskt granska det man blir matad med.
Detta är allmän kännedom!
Jag blir aldrig så misstänksam som när alla springer åt samma håll och fler än hälften vet inte ens varför de springer!