102 143 läst ·
615 svar
102k läst
615 svar
TV-avgift upp i Högsta förvaltningsrätten.
I framtiden kanske redan i September blir det troligtvis som följer;cust3000 skrev:
Skjort Nr skall uppges och fingeravtryck skall lämnas samt även skostorlek är man skyldig att uppge, dessutom blir det förbjudet med kontant betalning av licenspliktig utrustning då det kan vara "svarta" pengar och spårbarheten till köparen försvåras. Kontokortsköp är endast möjligt för då får man automatiskt namn och adress.
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Med vänlig hälsning, Stasi !cecar33 skrev:I framtiden kanske redan i September blir det troligtvis som följer;
Skjort Nr skall uppges och fingeravtryck skall lämnas samt även skostorlek är man skyldig att uppge, dessutom blir det förbjudet med kontant betalning av licenspliktig utrustning då det kan vara "svarta" pengar och spårbarheten till köparen försvåras. Kontokortsköp är endast möjligt för då får man automatiskt namn och adress.
...jag har bott en tid i Ungern 1982. Ungern var då en del av CCCP. Östtyskarna man träffade var kuvade, och de mådde inte bra. Den svenska övervakningen har passerat den som vi hade i CCCP... det vi inte har som de hade är Gulag... Det är bara en tidsfråga innan de västeuropeiska myndigheterna inför system som vi kan läsa om i Farenheit 451, Kallocain, 1984, osv...
Vi kan skämta om SVT's dumheter - men för oss som -levt- i totalitär stat så sitter skämten fast i halsen...
Hatten av till alla er som kämpar emot.
Hoppas ni vinner första rundan nu!
I längden är det dock ett krig mot väderkvarnar (allegori för tjänstemän och statsförvaltning) helt i stil med Don Quixote le la Mancha...
Vi kan skämta om SVT's dumheter - men för oss som -levt- i totalitär stat så sitter skämten fast i halsen...
Hatten av till alla er som kämpar emot.
Hoppas ni vinner första rundan nu!
I längden är det dock ett krig mot väderkvarnar (allegori för tjänstemän och statsförvaltning) helt i stil med Don Quixote le la Mancha...
Dessvärre handlar det faktiskt om SVT och UR. Radiotjänst är ett dotterbolag till SVT, och i den här frågan kunde ledningen för SVT ha satt ner foten. Det är SVT som inkasserar de här pengarna, och de lobbar för att systemet ska utökas. Deras invändningar i de statliga utredningarna talar ett tydligt språk.cecar33 skrev:
Så jo, det är SVT, även om de använder sin bandhund Radiotjänst för oegentligheterna.
Än så länge är det dock inte avgjort hur det kommer att sluta. Vi har demokratiska institutioner som i alla fall på sikt kan stoppa det, exempelvis genom att ändra systemed så som den senaste statliga utredningen föreslog, att helt enkelt dumpa Radiotjänst och den modell som bygger på innehav av apparat. Det eliminerar all övervakning och smygandet i buskarna som det nuvarande systemet har skapat, men innebär ändå att vi skulle ha ett antal statskanaler som man inte kommer undan att finansiera, i likhet med finansiering av samhällstjänster som vägar, skolor, sjukhus och annat som har samhällets stöd.
Det är faktiskt någon annans problem, och har inte mycket med den här diskussionen att göra. Den handlar ju till större delen om den rättsliga hanteringen och om Radiotjänsts skumma metoder att påföra avgift på folk som inte har TV-mottagare, när vi nu har en lag som ganska klart säger att man ska betala en avgift per hushåll med TV-mottagare.Nerre skrev:
Jag har inte lyssnat på italiensk radio eller tittat på deras television, inte våran television heller, och det är ju skälet till att jag inte ska betala TV-avgift med den nuvarande finansieringsmodellen. Däremot har jag sett kubansk TV, och den är ganska snedvinklad politiskt, men innehåller likt TV här populära sportprogram, barnprogram och upplysning i en del viktiga samhällsfrågor. Nyhetsprogrammen är dock starkt beskurna och politiserade och följs alltid av en politiskt motiverad "förklaring" av det som man eljest kunde "tolka fel".
Så jag vet i alla fall hur det ser ut under Castro.
Venezuela har ju nämnts här tidigare (#104), och där har media tidigare varit oberoende av statsmakterna, vilket har kunnat vara en motvikt mot politisk styrning. Det stämmer inte som står i #104 att privata mediebolag "höll på att lyckas med en statskupp", utan mediebolagen har inte blandat sig i politiken på det sättet. Däremot gjorde Chavez en teatralisk kidnappningshistoria i politiskt syfte som han "återvände" från och därefter använde som slagträ mot den fria debatten och lade munkavle på medierna. Det var Chavez själv som fingerade "statskuppen".
Jag gissar att det finns ungefär lika starka skäl till att privatisera radio och television, som att privatisera sjukvård, skolor, post och teleförbindelser, och att utsätta allmänna kommunikationer för "konkurrens" genom att hålla auktioner där lägstbjudande vinner upphandlingen. Varför ska tevefolket ha skyddad verkstad när bussförare inte får ha trygga anställningsförhållanden och våra tåg rullar på räls som brister?
Frågan om hur radio och television ska finansieras är inte samma som den som handlar om att SVT och UR genom Radiotjänst stjäl från medborgarna för att få in mer pengar.
Redigerat:
Poängen är väl lite att OM du hade tittat på Italiensk TV så hade du inte fått veta hur den påverkades...cocuyo skrev:
Men om du har läst lite i tidningar och på Internet så förstår jag inte hur du kan gått miste om alla kontroverser kring hur Berlusconi styrde italienska media.
Regering och Riksdag stiftar lagarna som styr och sätter de ekonomiska ramarna för SVTs verksamhet. På vilket sätt är inte det politiskt inflytande?
Jag skulle vilja se den SVT-chef som inte inser det kloka i att hålla sig väl med makten.
(Vi kan väl tillåta lite OT, medan lagens kvarnar mal?)
Jag skulle vilja se den SVT-chef som inte inser det kloka i att hålla sig väl med makten.
(Vi kan väl tillåta lite OT, medan lagens kvarnar mal?)