Vilken antenn skall jag ha p åsommarstugan i Stockholms skärgård? Har ostligt läge och riktar mor Nacka masten. Stugan ligger inte optimalt för mottagtning... Kan hissa en ganska hög mast, men vad använder man då? Ett 6 meters rör? Vilken antenn skall jag ha, behöver någonting som är bra för trixiga omständigheter.

Alla tips och erfarenhter är välkomna, är trött på pixlig bild och kanaler som inte funkar på Boxer..........

Jag har väldigt goda erfarenheter av antenner från spanska Televe. På kjell.com säljer man lite olika varianter till bra pris (jämfört med tv-detaljhandeln) - DAT-antennerna har ett gott rykte vid knepiga förhållanden. Har dock inte provat andra alternativ så det finns säkert annat som också funkar bra. Att Televe-antennerna har hög byggkvalitet gör inte saken sämre....

gå in på teracom http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/ och hitta rätt ö på kartan.
Där kan du se hur terrängen ser ut, hur långt bort det är till masten, vilken mast de rekommenderar. Kolla också om masten sänder UHF samt VHF, så det blir rätt antenn

Jag håller med MathiasS, Televes antennerna är bra, har för mig att de samtidigt är väldigt vindstabila.

En bra televes antenn är DAT HD modellen, eller vid längre avstånd till masten DAT-75 modellen.

Återkom gärna så ska du få lite vidare rekommendationer .

&
Glöm inte, en skadad/felmonterad kabel kan förstöra allt.

Tills vidare finns ingen TV på VHF bandet, varken på band I eller III. Så det är de "små" antennerna som gäller.
Sedan om du behöver en 8 kråkors eller en 14 kråkors låter vara osagt.

Sedan är det inte helt säkert att en högre monterad antenn ger bättre bild, det kan ibland vara bättre att den sitter direkt på huset. Radiovågor uppför sig lite oberäkneligt.

Protte

Redigerat:
prototypen:
Hur ska du då få in svt 2 HD om du bor i gävle?? Om du inte har en antenn som klarar av VHF bandet?

Larsa:
Den där antennen är ett vettigt, funkar i "alla" lägen. Gör bara en vettig installation så. Som prototypen säger så kanske den inte behöver sitta 6 meter upp för att det ska fungera bra.

Och glöm inte att täta skarvarna som är utomhus!

Ok, jag testar. Misstänker att Bergshamnra-masten ligger i riktning dit det precis bakom mitt hus är en bergknalle med ett hus på. Får testa med lite olika höjder, och kanske testa med Nacka masten om det inte funkar... Antar att man skall köra antennen aktivt? Jag skall bara ha ett enda uttag, skall det säkras av då?

fgo skrev:
prototypen:
Hur ska du då få in svt 2 HD om du bor i gävle?? Om du inte har en antenn som klarar av VHF bandet?!
Är det så illa att Gävle har trångt i UHF bandet, det hade varit mer naturligt i Malmö Danskt (och eventuellt Tysk) TV som skulle samsas på UHF.

Ja stackare som skrotat sin VHF antenn, min sitter kvar men det är planer på att kasta ner den på marken.

Protte

Ja si, enlig Teracom så sänder de på kanal 9, 206 MHz. Vilka puckon

Redigerat:
I Norrköping sänds det på K5

Larsa skrev:
Ok, jag testar. Misstänker att Bergshamnra-masten ligger i riktning dit det precis bakom mitt hus är en bergknalle med ett hus på. Får testa med lite olika höjder, och kanske testa med Nacka masten om det inte funkar... Antar att man skall köra antennen aktivt? Jag skall bara ha ett enda uttag, skall det säkras av då?
om du ska köra antennen aktivt så behövs en nätadapter som du sätter inomhus. Men prova först utan, för att sedan komplettera med den ifall de behövs. Det enda du behöver göra för att montera den är att kapa antennkabel och montera fast den i nätadaptern
http://www.kjell.com/content/templa...item=30336&path=636500000,641000000,655510000

sen är det bara att hålla tummarna ;-)

Lite update här. Satte upp antennen med två 2-m rör. Testade en hel del höjder och riktningar men kom inte upp i mer än 12% signalstyrka. Skaffade då ett 2m rör till samt förstärkare. Har nu 75% signal och perfekt bild på kanal 1, 2, 4, Barn och Kunskapskanalerna, men ingen annan kanal funkar (Boxer kort)... Testade att ta med en box från stan, men ingen skillnad.

Det konstiga är att jag riktat antennen åt samma håll som grannen (ditåt fick jag max signal utan förstärkare). Det är däremot inte den riktning jag fick från Teracom. Nu med förstärkare verkar det inte spela ngn roll vilket håll jag riktar åt....

Någon som har några tips på vad jag skall göra?

Var har du satt förstärkaren? Du ska ha en mastförstärkare som sitter så nära antennen som möjligt. Använd trippelskärmad kabel från antenn till förstärkare.

Ännu bättre blir det med dipolförstärkaren som också finns hos kjell.
Sen rekommenderar jag (och flera andra ovan) DAT-75 vid svåra fall.
Den har dubbelt så hög förstärkning och riktverkan som den DAT-HD du länkade.

Om några kanaler fungerar med DAT-HD så kan jag nästan garantera att alla kanaler fungerar med DAT-75 och dipolförstärkare på samma plats.

Vilken riktning har du pekat antennen? vilken frekvens får du in dessa kanaler på? Det kan vara så att du har hittat en slavsändare som bara har en eller två muxar - kolla på teracoms sida i frekvenstabellen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.