När jag var som mest bedrövad över hur dåligt mitt system fungerade så köpte killarna på viadrus in en sån där turbolator för att testa om det var något som kunde hjälpa mig och andra.
Men dom sa att den inte gjorde någon större skillnad på dom viadrus pannor som dom testade på.
Ställde man in pannan noga och hade rätt drag så gjorde det större skillnad än en dåligt inställd panna med turbolator monterad.

kricken_ skrev:
[länk] denna länk skall nog fungera
Det fungerade bättre, tack för den länken.

Däremot gick man ingen närmare presentation av den tekniska delen hur den är konstruerad
kanske någon som vet mer kring det?

Jag är väl lite skeptisk också då det gäller en minskning från 300kbm till 100kbm
hela anläggningen måste ju ha varit extremt illa iställd, vilken dom förmodligen trimma om
när dom monterade turbulatorn. Därav den extrema skillnaden
Misstänker att turbulatorn bara ger effektökning på marginalen dvs mindre än 10%

Förmodligen det killarna med vidaruspannan såg när dom testade, deras panna var nog intrimmad på bästa sätt före monteringen av turbulatorn.

Men är inte tekniken allt för dyr/komplicerad att bygga så kan ju en minskad förbrukning på låt oss säga 5 - 7 % vara av intresse ändå!

Någon som vet mer kring utförandet?

/Roger

Jag tror att du kan göra samma vinst med en vanlig fläkt för ca 200-500kr.
Till turbolatorn så måste du ha tryckluft så om du redan inte har en kompressor även den kostnaden med i beräkningen.
Det måste vara omöjligt att minska vedförbrukningen med 2/3 pga en stos som det är borrat hål i olika riktiningar.
Om jag skulle köpa den absolut mest effektiva pannan som finns att köpa för pengar så skulle jag inte minska min vedförbrukning med mer än ett par % (10 i bästafall) Då är ju ändå dessa nya pannor väldigt välutvecklade, man undrar varför ingen av dom har en turbolator?
Eller vad vet jag fungerar det ju helt fantastiskt men iaf jag känner mig lite skeptisk.
Finns det någon med en sådan turbolator här på forumet så att man kan få lite mera input om hur det fungerar.

Sant. en fläkt bör ge ungefär samma resultat/effekt
Tror heller inte att man kan uppnå den minskning man talar om i inslaget om pannan är optimerad så optimalt den kan vara av den modellen det är frågan om.
Lite renare förbränning kan man kanske uppnå för miljöns skull om inte annat även i en äldre överförbränningspanna med lite tryck/flöde i sekundärluften :-)

Själv har jag en gammal men fin och väl fungerande överförbränningspanna, jag har räknat lite på det där och det går inte för mig att räkna "hem" en modernare panna så länge den jag har fungerar UA och jag eldar och sköter den så optimalt det går.
Har tillgång till billig ved, så de extra kubik jag får hantera per år är inte så dyra att dom betalar en "avskrivning" på en ny panna

Jo, men många ev de nyare fläktstyrda pannorna har ju lite av ideen om turbulator inbyggt, man skjuter eller suger in luft med "tvång" i elden/förbränningszonen för att öka förbränningen med mer syre.

/Roger

Det som var mest intresant med islaget var ju tycker ja att det inte blev nån sot eller tjära i pannan tycker ja.Skulle man ju isåfall slippa dra med sej det runt överallt.Sen om det spar en o annan vedpinne år ju det bara bonus.

Det är riktigt, men har man problem med sot och tjära så kan man försöka att öppna mer på sekundärluften redan idag, och prova att lägga in mindre ved per eldningstillfälle, oftast kommer ju tjäran vid pyreldningen när pannan och pannvatten uppnått tillräcklig temperatur för dragregulatorn att stänga/strypa primärluften.

Kan rekomendera att tända överförbränningspannorna upptill istället för som på klassiskt vis under i sot/askluckan
Man bränner veden uppifrån och ned med stort flöde in via sekundärluften.

Så gör jag sedan en tid tillbaka, och i min gammal gjutjärnspanna har tjärbeläggningen helt försvunnit från övre delar av förbränningsrummet och ut i rökkanalerna, endast ett mycket tunt dammliknande sotstoft som man enkelt sopar rent från kanaler och väggar innan jag tänder nästa brasa

Eftersom att jag tänder den upptill nu så är det lite lättare att hålla fart på elden och sammtidigt hålla rökgaserna på en vettig nivå (160-220)eftersom att det tar längre tid innan vedinlägget är övertänt, en del har då redan hunnit "brinna ned/ut"

Så min tanke med den där turbulatorn eller en liknande konstruktion var just att kunna öka kontrollen av förbränningen och hålla bra fart på brasan genom sekundärluften, och till och med kanske minska primärluften tidigare för att minska risken för övertändning i hela vedinlägget. Då skulle man kunna få ned rökgaserna några grader till kanske sammtidigt som man får ut mer effekt ur veden/högre förbränningstemp, det skulle ge mindre föroreningar i miljön också

wow , vilken win-win-win situtaion alltså :-D
Eller vad tror ni?

/Roger

Jo det gör stor skillnad att tända uppifrån.
Jag har installerat en fläkt på min panna den sitter över sekundär luften.
Om jag justerar in den så att förbränningen blir perfekt så hinner inte tuberna ta upp all värme utan rökgasen stiger till ca 350c.
Så jag måste köra på luft överskott så att jag blandar ut rökgaserna med sval pannrums luft då hammnar jag runt 250c istället men då blir inte förbränningen lika fin men ändå väldigt bra.

Men vad trevligt att det är fler som haft samma ideer som jag har ! :-)
Då måste ju det betyda att jag kanske inte är helt ute och vimsar i min ensamhet som jag kanske trott

Jo, jag kan gissa att det går nog inte att fläkta in speciellt mycket utan man får nog hålla igen det lite.
Har du provat att "bromsa" upp rökgaserna med någon typ av retarder i tuberna så utbyte hinner ske.

På min panna sitter det ett spjäll direkt bakom panna i rökgången som man kan strypa farten/draget på
Vilket jag också gör för att hålla ned rökgaserna, skulle jag inte strypa så pratar vi nog om rökgastemp på mer än tillåtet
kanske till och med eld upp i murstocken !! ... huga hemska tanke ....

Blåser man för mycket in i pannan samtidigt som man "bromsar" bak eller i tuberna är det väl också risk att det ryker in?

Men helt klart måste man ju prova :-D

Vilken typ av fläkt har du valt?

/Roger

kricken_ skrev:
Jo det gör stor skillnad att tända uppifrån.
Jag har installerat en fläkt på min panna den sitter över sekundär luften.
Om jag justerar in den så att förbränningen blir perfekt så hinner inte tuberna ta upp all värme utan rökgasen stiger till ca 350c.
Så jag måste köra på luft överskott så att jag blandar ut rökgaserna med sval pannrums luft då hammnar jag runt 250c istället men då blir inte förbränningen lika fin men ändå väldigt bra.
Ja satt och blåste med tryckluftsmunstycket inne i pannan ca 25cm in från pannluckan ca5cm in under rökgångarna.Med rätt luftmängd så får man till en sån där fin låga ljusgul nästan vit med blått inslag.Rökgasen sjönk från 280g till 230 bara efter en stund.Med din fläkt på utsidan och ett rör på insidan som är igensvetsat i andra änden + en massa små hål längs sidan,ca 25-30cm långt eller så långt som det går,bara man kan stänga o öppna luckan.Då borde dom förbrännas bättre innan dom hinner sticka till rökgångarna.:):rolleyes:

Intressant! känns det/verkar det som den fläkten du har behövs för att räcka till, eller är den kanske för kraftig?
Ser att Clas Ohlson har en med nästan samma kapacitet, men lite enkare att montera med rör/slangaslutning
tror du denna kan räcka till eller? (länk nedan)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21153205

Denna har ett flöde på 93 m3/h , den du valt har ungefär 108 m3/h

Någon ide/synpukt här?

/Roger

Även jag har haft dom tankarna men problemet blir vid ved påfyllning om man har ett rör ivägen men det går säkert att lösa på något sätt.

rog_ohl skrev:
Intressant! känns det/verkar det som den fläkten du har behövs för att räcka till, eller är den kanske för kraftig?
Ser att Clas Ohlson har en med nästan samma kapacitet, men lite enkare att montera med rör/slangaslutning
tror du denna kan räcka till eller? (länk nedan)

[länk]

Denna har ett flöde på 93 m3/h , den du valt har ungefär 108 m3/h

Någon ide/synpukt här?

/Roger
Den räcker garanterat, för jag har plåten på sidan av fläkten öppen endast ca 3cm så den blåser inte på full fart.

Mycket lärorikt i detta forum, nu är man full med ideer och inspiration för kommade vecka
Blir väl en runda förbi Clas-Ohlson, Biltema och byggmax för inhandlade av fläktar, rör och stoser mm för att bygga :-D

Styra fläktfarten borde man ju kanske kunna göra med en vanlig lampdimmer i kombination med mekanisk flödesstrypning för att få bättre styrmöjligheter ......... fundering där ...... dags för svets och meck verkar det som ...

/Roger

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.