1 349 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Tunnfilmceller - erfarenheter?
Hej forumet!
Är det någon som har tunnfilmceller och vill dela sina erfarenheter?
Anledningen till mitt intresse är att jag vill vara så självförsörjande som möjligt (tror att subventionerna kan försvinna, hux, flux...), dvs att produktionen under den kalla, mörka och mulna delen av året är viktig och att höga effekttoppar mitt i sommaren är helt ointressanta.
Jag har 35g taklutning och åsen i stort sett nord-sydlig riktning. Det går att få plats med typ sju celler på sydväggen. Jag tänker att de kan vara viktiga under vintern.
Bor i Stockholm.
Tackar på förhand,
Fumble
Anledningen till mitt intresse är att jag vill vara så självförsörjande som möjligt (tror att subventionerna kan försvinna, hux, flux...), dvs att produktionen under den kalla, mörka och mulna delen av året är viktig och att höga effekttoppar mitt i sommaren är helt ointressanta.
Jag har 35g taklutning och åsen i stort sett nord-sydlig riktning. Det går att få plats med typ sju celler på sydväggen. Jag tänker att de kan vara viktiga under vintern.
Bor i Stockholm.
Tackar på förhand,
Fumble
Bristen på svar förstärker det faktum att tunnfilmspaneler är väldigt ovanliga på svenska tak. Vi har inte monterat några sedan 2018. Det är synd eftersom de precis som du nämner egentligen är bättre lämpade för vårt klimat, med en jämnare produktion sett över hela året. Men det är lätt att fastna i att monokristallina paneler ger högre peak-effekt, och dessutom är enklare att få tag på.
Jag hade i princip bestämt mig för tunnfilm själv till min markanläggning för två år sedan, men fick tag på några billiga polypaneler som jag kompletterade med lika många mono, så det blev inga tunnfilmspaneler.
Nu vet jag inte ens om vår grossist har några att sälja.
Men du är inne på rätt spår med högre vintereffekt och något lägre sommarproduktion (som man ändå säljer stora delar av). Din takvinkel är inte optimal för vinterproduktion, så väggen blir ett bra komplement. De ger ju ström även under andra delar av året, men kan vara lite känsligare för skuggning om de sitter lågt.
Jag förmodar att du tänker ha ett rejält batteri också?
Jag hade i princip bestämt mig för tunnfilm själv till min markanläggning för två år sedan, men fick tag på några billiga polypaneler som jag kompletterade med lika många mono, så det blev inga tunnfilmspaneler.
Nu vet jag inte ens om vår grossist har några att sälja.
Men du är inne på rätt spår med högre vintereffekt och något lägre sommarproduktion (som man ändå säljer stora delar av). Din takvinkel är inte optimal för vinterproduktion, så väggen blir ett bra komplement. De ger ju ström även under andra delar av året, men kan vara lite känsligare för skuggning om de sitter lågt.
Jag förmodar att du tänker ha ett rejält batteri också?
Tack för intressanta tankar!
Jag tänkte inte ha något batteri. När jag räknade lite översiktligt på litiumceller, antal laddningar cellerna tål mm, ser det ut att bli i storleksordningen 5kr/kWh. Det redan innan någon systemintegratör varit inne och gjort en produkt av batteriet.
Jag tänkte inte ha något batteri. När jag räknade lite översiktligt på litiumceller, antal laddningar cellerna tål mm, ser det ut att bli i storleksordningen 5kr/kWh. Det redan innan någon systemintegratör varit inne och gjort en produkt av batteriet.
Jag frågar eftersom det i min värld är svårt att uppnå självförsörjning utan batteri, och iofs svårt med också
Men varje kWh man måste mata ut på nätet är en förlust, och den kommer att bli större när nätavgifterna höjs. Visst kostar ett batteri en slant, men installationen är inte speciellt märkvärdig och du får 50% av staten om du har det skatteutrymmet, så det gör det mindre smärtsamt.
Jag har inte räknat på det själv; för mig är det inte bara högre egenanvändning som räknas utan också trygghet i form av backupström (med rätt växelriktare och omkopplingar i huset). Det måste få vara värt något också. Även om du inte vill skaffa ett batteri nu kan det vara värt att välja en hybridväxelriktare (t ex Huawei, GoodWe eller Fronius Gen24) så slipper du byta ut den om du ändrar dig en dag.
Men åter till tunnfilm, har du hittat några som går att införskaffa? Jag börjar på nytt jobb nästa vecka, ska höra med chefen om det går att få tag på paneler, och vad de kostar.
Jag har inte räknat på det själv; för mig är det inte bara högre egenanvändning som räknas utan också trygghet i form av backupström (med rätt växelriktare och omkopplingar i huset). Det måste få vara värt något också. Även om du inte vill skaffa ett batteri nu kan det vara värt att välja en hybridväxelriktare (t ex Huawei, GoodWe eller Fronius Gen24) så slipper du byta ut den om du ändrar dig en dag.
Men åter till tunnfilm, har du hittat några som går att införskaffa? Jag börjar på nytt jobb nästa vecka, ska höra med chefen om det går att få tag på paneler, och vad de kostar.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Fördelarna med tunnfilm:F Fumble skrev:Hej forumet!
Bor i Stockholm.
Tackar på förhand,
Fumble
- Mindre temperaturkänsliga
- Estetiskt mer tilltalande
- Många tillämpninsområden i framtiden i och med formbarheten och om priset sjunker
Nackdelar med tunnfilm:
- Mycket dyrare, förmodligen dubbla priset per installerad kWp jämfört med monokristallina
- kortare livslängd än monokristallina
- lägre verkningsgrad än monokristallina vilket kräver större ytor
- kan inte användas med optimerar för att reducera påverkan av skuggor
Framställningen av tunnfilmssolceller använder vad jag förstått vissa jordartsmetaller som är en bristvara men däremot monokristallina "vanliga" solceller är kiselbaserade vilket är en av jordens vanligaste metall/grundämne.
Enligt mig är valet i dagsläget lätt om man inte har någon designfetisch och knarkar heminredningstidningar. Avbetalningstiden för tunnfilmssolceller är för lång i kombination med att livslängden är kortare. Skulle satsa på monokristallina solceller istället.
Redigerat:
Klicka här för att svara