Jag är på jakt efter en föravskiljare/cyklon. Hemmasnickeriet är litet så någon riktig spånsug ryms inte. Planhyvel fyller dammsugaren på nolltid, bordssågen bidrar också. Jag har en Festool CTM 26. Det naturliga valet hade ju varit en Ct-va-20. Alternativt en Oneida cyklon som passar direkt på dammsugaren. Jag har väll hört lite blandade recensioner på Festool föravskiljare, men det mesta är från gapiga videos på YouTube.

Finns det någon är som har erfarenhet? Priset verkar bli hyfsat hugget som stucket. Festool har lägre profil är Oneida, vilket jag gillar.

Jag kör Festool och är nöjd än så länge. Märkar att den släpper lite mer spån till dammsugaren när den börjar bli full av naturliga orsaker så jag tömmer den lite oftare.

• Gilla
Källarsnicken
  • Laddar…
Tack för snabbt svar ! Kör du med en plastpåse/sopsäck i?

Jag kör utan påse i föravskiljaren då jag bara tömmer den i komposten

• Gilla
Källarsnicken
  • Laddar…
Hej!

Jag kör med dessa ihop med DeWalt grovdammsugare. En klar fördel är att slangarna är 50mm och allt passar ihop.
Jula brukar köra kampanj på DeWalt sortimentet ganska ofta så är det inte bråttom så är det bara att vänta på nästa tillfälle.

Cyklonen kosta 900kr och 30L grovisen kostade 995kr när jag köpte på kampanj.

Dag

DeWalt grovdammsugare med cyklon i rostfritt stål på hjul, som beskrivs i ett forum om byggproduktköp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DeWalt grovdammsugare 30L 1050W med lång slang och borsthuvud, prissatt till 1999 kr exkl. moms.
Skapa konto

DeWalt grovdammsugare med svart och grå design, stor 50mm slang och handtag, utställd på golv med prisskylt.
Skapa konto

Tack för tipset! Hade absolut varit ett alternativ om jag haft mer plats 👌🏽

K Källarsnicken skrev:
Jag är på jakt efter en föravskiljare/cyklon. Hemmasnickeriet är litet så någon riktig spånsug ryms inte. Planhyvel fyller dammsugaren på nolltid, bordssågen bidrar också. Jag har en Festool CTM 26. Det naturliga valet hade ju varit en Ct-va-20. Alternativt en Oneida cyklon som passar direkt på dammsugaren. Jag har väll hört lite blandade recensioner på Festool föravskiljare, men det mesta är från gapiga videos på YouTube.

Finns det någon är som har erfarenhet? Priset verkar bli hyfsat hugget som stucket. Festool har lägre profil är Oneida, vilket jag gillar.
Ett antal av oss har en billig plastcyklon skruvad på en plywoodlåda (kan byggas i valfri storlek), sen kopplad till dammsugaren. Kostnad typ 200-300kr..
Cyklonen funkar fint så länge man håller koll så inte lådan överfyller.

• Gilla
Källarsnicken
  • Laddar…
Hej!

Nu har jula åter DeWalt sugen 30L till bra pris!

Dag

DeWalt dammsugare 30L till specialpris hos Jula för 999 kr.
Skapa konto

DeWalt grovdammsugare 30L med pris 999 kr i butikshylla på Jula, nedsatt från 1999 kr.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.