Nu tar jag över denna tråden.
Jag bor sedan nått år tillbaka i ett gammalt torp som vi renoverar upp. Det har varit ganska kallt om fötterna på vintrarna och vi kom häromdagen till insikt med hur fantastiskt lite isolering vi har.
När vi rev ner tapeterna så blev det genast väldigt kallt. Sen hittade jag en murken del av väggen som jag behövde åtgärda, och fick göra upp ett hål och skåda eländet.
Våra väggar består alltså enbart av panel, tjärpapp, 50mm (glest) timmer, pärlspont och tapet.
Mellan panelen och timret så är det en luftspalt på 45mm. Jag funderar på om det är lönt att lägga in 45mm cellulosaisolering där, vindduk och spikläkt utanpå och sedan ny fasad. Då skulle fasaden flyttas ut ca 30mm.
Är det för mesigt att bara isolera med 45mm?
Vi bor här året runt och har som sagt tyckt att det är lite kallt och dragit på vintrarna, men inget extremt lidande. Vi har golvvärme i hela huset.
Ovanvåningen är helt renoverad av mig för nått år sedan. Där är 200mm isolering i väggarna och 400 i taket. Det är ju bekvämt med ett välisolerat hus, men det blir också väldigt instängt och tätt. Nedervåningen har varit kallare, men också fräschare eftersom det dragit så mycket. Jag vill inte bygga bort självdraget helt, men inte heller bo kallt.
Vad är en rimlig kompromiss?